Veto imminent

Barcelona es planteja formar els conductors de bicitaxis perquè canviïn d’ofici

  • L’ajuntament es compromet a oferir un programa d’ocupació perquè trobin sortides laborals davant la prohibició d’aquests vehicles per a turistes

Barcelona es planteja formar els conductors de bicitaxis perquè canviïn d’ofici

JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona s’obre a formar els conductors de bicitaxis perquè trobin una altra ocupació. El veto als tricicles que fins ara s’han ofert a viatgers que estaven de passada per la ciutat amenaça de deixar a l’estacada els centenars d’empleats que aquesta atracció per a visitants ha arribat a sumar, majoritàriament immigrants que miren de subsistir a la capital, inclosos estrangers sense l’estada regularitzada. La concreció del reciclatge laboral per als portadors de turistes no està gaire definida de moment, més enllà que l’ajuntament es compromet a oferir un programa d’ocupació que pugui alleujar uns treballadors que, entre les confiscacions de vehicles i la seva prohibició a Catalunya a partir del gener, es veuen abocats a l’atur.

El govern municipal va acceptar aquest dimecres el prec que ERC va presentar a la comissió d’economia de l’ajuntament per promoure la reconversió laboral dels ciclistes de bicitaxis, ‘trixies’ i ‘rickshaws’. La comissionada de promoció d’ocupació, Raquel Gil, va informar que 90 persones han acudit ja a l’oficina d’atenció a empreses i Barcelona Activa –l’agència d’ocupació del consistori– fa seguiment de la seva situació. En tot cas, Gil va advertir que és probable que part dels conductors no puguin accedir immediatament als plans d’ocupació convencionals. La falta de la documentació en regla per residir i treballar a Espanya es converteix en un obstacle. En «situació límit»

bicitaxis, ‘trixies’ i ‘rickshaws’90 persones han acudit ja a l’oficina d’atenció a empresesNo obstant, Gil va puntualitzar que «sí que es poden iniciar mesures per recapacitar aquestes persones i ajudar-les a entrar en sectors diferents del mercat laboral, com ja es va fer amb el ‘top manta’ o col·lectius similars». Va afegir que els qui topin amb dificultats podrien acabar accedint a plans d’ocupació a través de «processos de regularització o per contractacions». La regidora Marina Gassol (ERC) va reclamar que el consistori examini opcions per promoure l’ocupació i la regularització de conductors sense papers. La republicana va recordar que han arribat a estar inscrits 463 bicitaxis a Barcelona, «tot i que la xifra fora de registre pot ser molt més elevada», va matisar. «Se n’han confiscat més de 1.000 des del 2019», va recordar Gassol, que va alertar que la «situació límit dels treballadors» davant la imminent erradicació dels vehicles de tracció humana per a turistes ha tornat alguns conductors als carrers del centre i de la costa. «Ens hem trobat situacions precàries, persones immigrants amb situació de vulnerabilitat i càrregues familiars que han acabat endeutades pels préstecs contrets per a la compra i el condicionament de vehicles, sense possibilitat d’obtenir un retorn de la inversió», va destacar la regidora. Setmanes enrere, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, va donar per extingits els bicitaxis a l’urbs. «Ja són història a Barcelona», va proclamar en una visita a un garatge de la Guàrdia Urbana ple de models del vehicle convertit en objectiu de multa i requisa els últims anys. A la comissió d’aquest dimecres, Gil va afirmar que l’executiu dels comuns i el PSC «comparteix la preocupació per aquest col·lectiu». La comissionada va indicar que, després d’una primera atenció en grup als afectats, es pot brindar «itineraris molt personalitzats», segons la situació administrativa dels conductors, i intentar que es ressituïn en un altre ofici.