Nova tendència

Les «diacacions» conquereixen els hotels de Barcelona per a usuaris no allotjats

  • Una trentena d’establiments de quatre i cinc estrelles ja s’han sumat a la plataforma que permet reservar i encadenar activitats lúdiques de dia

Les «diacacions» conquereixen els hotels de Barcelona per a usuaris no allotjats
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Ja fa una dècada que els hotelers de Barcelona van obrir-se camí per promoure els molts usos lúdics que proporciona un hotel (sobretot de categories superiors) més enllà de l’allotjament turístic. Milers de barcelonins han pogut disfrutar de terrasses, restaurants, ‘brunch’, piscines, concerts, spa... a través de les iniciatives individuals i l’impuls del Gremi d’Hotels de Barcelona. Però ara una plataforma impulsada per emprenedors, Hotelbreak, promet multiplicar les anomenades ‘diacacions’ (activitat associada a les vacances però només puntual i diürna) per sortir de la rutina i sense necessitat d’haver de sortir de la ciutat ni tan sols de pernoctar. Una trentena d’establiments de 4 i 5 estrelles s’han sumat ja localment a la iniciativa, que permet la reserva prèvia d’una o diverses activitats encadenades, de manera que en té garantida i registrada la plaça.

La idea, inspirada en una fórmula que funciona a la perfecció als Estats Units, l’han desenvolupat Cristian Alcoba i Maxime Renaudin. Van crear l’‘start-up’ mallorquina Hotelbreak el 2019, que ràpidament va penetrar als hotels de les Balears, les Canàries, Madrid i d’altres, tot i que va haver de frenar la seva expansió a Catalunya i altres mercats per la pandèmia. Ara han trepitjat l’accelerador i han apostat pel territori català, amb Barcelona com a punta de llança, alhora que s’han desplegat en països pròxims, amb un total de mig miler d’hotels en cartera.

En el cas de la capital catalana la climatologia permet disfrutar de moltes instal·lacions més enllà de la temporada alta, és a dir, de generar activitat que no necessàriament hagi de comportar pernoctació. La plataforma ofereix en aquests moments unes 140 experiències per endinsar-se en els hotels locals. Tot i que Barcelona té turisme (vacacional o de negocis) tot l’any, clarament hi ha mesos vall de baixa ocupació, en què resulta especialment estratègic comptar amb la clientela diürna que doni vida (i rendibilitat) a les instal·lacions.

Entre els participants adherits figuren Expo Hotel Barcelona, Hotel Barcelona Comtal Mar Affiliated by Meliá, Sallés Hotel Pere IV, Intercontinental Barcelona, The One Barcelona GL, Hotel Sofía Barcelona, Nobu Hotel, NH Collection Constanza, Acevi Villarroel, Hotel Marina Barcelona, Hyatt Regency, Meliá Barcelona Sky, Hotel Arts, Hilton Diagonal Mar...

Durant i després de la pandèmia

Les ‘diacacions’ com a tendència urbana global van fer eclosió ja durant de la pandèmia, quan moltes persones van evitar viatges i desplaçaments ateses les restriccions de la mobilitat. Ara, es promocionen també com a porta d'escapada a la rutina, després dels viatges estivals. S’ofereixen «experiències que facin sentir el client com estant de vacances, o amb el glamur d’un hotel de luxe, però amb la comoditat que després se’n pugui anar a dormir a casa seva», explica Alcoba.

D’aquesta manera, el ventall de preus va dels 14,5 euros als 200 euros, en general, i inclou opcions molt diverses: entrades per disfrutar d’una piscina panoràmica o climatitzada, combinats de spa, massatge i sopar, accés a una classe de ioga als seus gimnasos, a concerts a la terrassa... El més assequible en l’actualitat són els esmorzars bufet del Room Mate Ana, mentre que el més elitista resulta el pla de spa, amb massatge i tractament de bellesa de l’Arts. En alguns casos són paquets i combos. Tot això mitjançant reserva organitzada i registrada amb el seu DNI, de manera que l’usuari no es troba amb la sorpresa que l’hotel estigui ja al límit de la seva capacitat en els espais comuns.

Notícies relacionades

I amb l’avantatge que alguns hotels de Barcelona que per mida o capacitat no tenen ús obert de gaires dels seus espais per a no allotjats, aquí sí que poden resultar accessibles perquè és l’hotel qui aporta a la plataforma la quota de places disponible conforme al seu nivell d’ocupació aquells dies. «L’hoste habitual mai se sentirà envaït», afegeix. Mentre que els preus (igual que amb les pernoctacions) poden variar en funció de la demanda del moment.

Alcoba també presumeix de «democratitzar el luxe», ja que alguns serveis que habitualment només coneixen els allotjats s’obren ara a qualsevol usuari puntal que no s’hi allotja. Una filosofia de difusió de l’univers hoteler que la mateixa patronal fa anys que mira de fomentar.

Més dones i sobretot plans de benestar