Balanç de temporada

La «millor qualitat del turisme» porta a rècords de preu els hotels de Barcelona

  • El gremi afirma que l’ocupació mitjana de l’estiu ha sigut del 87%, un punt per sota del 2019, amb tarifes mitjanes punta de gairebé 193 euros al juny

  • Preveu una bona tardor gràcies al sector dels congressos, però alerten dels problemes de neteja, mobilitat i seguretat que «afecten la imatge de la ciutat»

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si al gener algú hagués vaticinat l’estiu turístic que ha viscut Barcelona, Jordi Clos hauria sigut «incapaç de creure-s’ho». Així de fulgurant ha sigut la recuperació d’aquesta activitat a la capital catalana des de la primavera, en sintonia amb el que ha passat en altres grans destinacions, assumeix el president del Gremi d’Hotels de Barcelona. La patronal ha fet aquest dijous balanç d’una temporada marcada per la gairebé normalització del sector, que, amb un 87% d’ocupació mitjana el juliol i l’agost, es queda a només un punt respecte al 2019, però que destaca per batre rècords de preus. La cotització dels llits de la ciutat un 15% per sobre de la prepandèmia (d’abril a agost) es vincula a «la millora de la qualitat del turisme que ha arribat» a la ciutat.

A principis de temporada, el regidor de Turisme, Xavier Marcé, va reivindicar apujar preus per competir en qualitat. Advocava per evitar una guerra de preus per obtenir els plens ‘fàcils’ i triar el camí contrari. És difícil saber si ha sigut abans l’ou o la gallina, si els preus més alts (al juny es va arribar al màxim de 192,9 euros de mitjana per nit) han filtrat el viatger captant el de més poder adquisitiu, o si és la predisposició d’aquest a viatjar a Barcelona, alimentant-ne la demanda, cosa que ha possibilitat augmentar les tarifes. Com a resultat, aquest any el sector «no perdrà diners», després de dos anys negres. Tot i això, els beneficis es veuran minimitzats, segons Clos, pel fort augment dels costos, que arriben a ser del 300% en alguns subministraments, ha remarcat.

La recuperació es va iniciar a l’abril i des d’aleshores no ha decaigut. Al juliol es va arribar a un 88,6% d’ocupació (2,3 punts per sota del 2019) i a l’agost, del 86% (3,9 punts menys) però de nou amb rècords de tarifes: 176,9 i 181,7 euros per nit, respectivament. Aquesta hiperactivitat i la tornada del viatger més adinerat era especialment visible als hotels de luxe, que durant l’estiu ja van constatar la remuntada. Es nodreix també d’una decidida recuperació del visitant dels Estats Units (vacacional i que arriba per agafar creuers des de Barcelona), que ha aconseguit suplir l’afectació que encara viu el mercat emissor asiàtic per les restriccions de pandèmia.

Turista que gasta o que passeja

Clos ha emfatitzat que aprecia «la diferència de qualitat del visitant que pernocta en un hotel de la ciutat, respecte a aquell que la visita un dia de manera intensiva i pernocta fora de la ciutat o en trànsit», en al·lusió als anomenats excursionistes. La despesa en allotjament, sol ser correlativa al que es destina a cultura, gastronomia o compres.

Els pròxims mesos prometen seguir en la mateixa línia, segons el líder de la patronal. Així, el setembre i l’octubre estaran marcats per una altíssima ocupació, propulsada per la forta activitat de congressos i convencions que viu la ciutat, amb unes 30 cites previstes fins a finals d’any. Més incerteses generen el novembre i el desembre, tradicionalment fluixos, ja que el turisme continua marcat per les reserves d’última hora.

Pel sector, aquest àmbit conegut com a MICE o de turisme professional és «estratègic», perquè més enllà del seu impacte econòmic aporta «capacitat d’internacionalització» i reforça la «imatge» local. En aquest sentit, ha destacat que la renovació del Congrés Mundial de Telefonia Mòbil (MWC) reedita les condicions de reserva d’habitacions (26.000 de contractades, i en les mateixes condicions de la prepandèmia). I que s’espera «amb candeletes» la Copa Amèrica de Vela per consolidar la recuperació.

Assignatures pendents

Com sempre, Clos ha sigut crític amb les que considera assignatures pendents a la ciutat –que qualifica d’«una mica desorganitzada»– per consolidar aquest desitjat turisme de qualitat. En aquest cas, començant per la neteja i encara sabent que queden contractes per iniciar, ha lamentat que «continua sent molt millorable». «No està neta i s’aprecia cert abandonament», ha sentenciant, al·ludint també als molts grafits (no artístics, ha precisat), persianes abaixades, barreres New Jersey i pintades grogues a la calçada. Fins i tot ha al·ludit a les plagues de rates i escarabats, ja que aquests últims «es mouen, entren als hotels», provocant situacions desagradables amb els clients.

L’optimisme d’Ada Colau dimecres sobre les xifres de la delinqüència aquest estiu contrasten amb les de la patronal. Agraeix el treball del regidor de Seguretat, Albert Batlle, però destaca que tot i que els robatoris hagin baixat, «n’hi continua havent uns 300 al dia». «La meitat són furts, i tenint en compte que molts barcelonins són fora, afecten clarament el turista». Afirma que els hotels recullen denúncies diàries, i que aquest viatger s’emporta al seu país un mal record de la seva estada.

Notícies relacionades

També hi ha hagut advertències en matèria de mobilitat. Les polítiques municipals per reduir el trànsit generen, segons la seva opinió, «més col·lapses i contaminació» i compliquen els desplaçaments no només dels ciutadans i els que treballen a la ciutat, sinó dels congressistes en punts com la Fira o el Centre de Convencions Internacional de Barcelona, manté. Creu que els plans urbanístics dificultaran encara més la situació i proposa una estratègia metropolitana i consensuada també amb els agents econòmics.

Pocs mesos abans de les eleccions municipals, no oculta que té «ganes de veure» què passa a les urnes. «El que volem és que qui lideri l’ajuntament estimi el turisme i sàpiga el que representa per a la ciutat. Que deixi de fer demagògia», sentència.