Carrera preelectoral

Colau s’atribueix el mèrit de la rebaixa de la tarifa del transport públic

Repartidors distribueixen fullets a les estacions amb les rebaixes del transport, on es dedica una pàgina de suport a l’alcaldessa

Colau s’atribueix el mèrit de la rebaixa de la tarifa del transport públic
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

A les portes de les estacions de metro i Rodalies de Barcelona, tots els usuaris eren obsequiats aquest dilluns amb un fullet ‘informatiu’ sobre els descomptes i preus del transport públic. La informació és bàsica, amb fotos dels diferents abonaments i el seu preu, però el que ha cridat l’atenció de milers de viatgers és que a la primera pàgina, amb el títol «Anar amb transport públic, té premi» ja apareix el logo de Barcelona En Comú, mentre que la contraportada està dedicada a l’alcaldessa, Ada Colau, atribuint-se el mèrit de les mesures impulsades pel president Pedro Sánchez per a tot Espanya, cosa que també ha fet el seu equip des de Twitter. En la versió per a l’àrea metropolitana comparteix protagonisme amb la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz.

A nou mesos de les eleccions, la líder dels Comuns mira de treure rèdit del desenllaç de la campanya de descomptes per incentivar el transport públic i ho fa amb un ‘flyer’ a l’estil dels que es reparteixen en campanya electoral. A finals de març, Colau va reivindicar en una entrevista una retallada del 50% per a la T-Usual durant tres mesos, i apel·lava a fons estatals, tot i que no ho havia comentat amb cap administració. El Govern va replicar que la idea era «electoralista» i tindria un cost de 50 milions d’euros.

Setmanes després, a principis d’estiu, Sánchez va anunciar les rebaixes per incentivar els desplaçaments en transport públic, amb la idea d’una reducció que al final va arribar a la gratuïtat en els casos de Renfe, i del 50% en els abonaments i bitllets que gestiona l’Autoritat Metropolitana del Transport (TMB) en el cas de Catalunya.

Rebaixes en grans xifres

El fullet en qüestió anuncia en grans xifres les «rebaixes» del 30, 50 i 100%, i situa ben visible el logo del seu partit. Una altra pàgina és per destacar la gratuïtat de mitjana distància i Rodalies de Renfe; una altra per fotografiar els títols de transport de l’ATM al costat de rètols de la corresponent rebaixa, com en una publicitat comercial. I l’última cara díptic es tanca amb un text que comença així: «Tal com l’alcaldessa Ada Colau va exigir al març, hem aconseguit que el Govern de l’Estat rebaixi el preu del transport públic».

A continuació s’al·ludeix a la inflació, les famílies i l’emergència climàtica. Després es recorden l’«estratègia» de l’ajuntament per congelar tarifes des del 2015 i ampliar i «millorar la xarxa de bus i metre o la connexió de nou municipis amb la unió del tramvia». La pàgina, tota en vermell i amb una gran foto de Colau també vestida d’aquest to, com el seu logo, es tanca amb una declaració en primera persona: «Celebro que s’hagi recollit la nostra proposta. És de justícia que la gent que ho té més difícil per arribar a final de mes tingui ajudes per utilitzar el transport públic».

Notícies relacionades

A baix, s’aporta un número de telèfon mòbil per saber per whatsapp tot el que estan «fent per Barcelona».

La versió per a l’àrea metropolitana opta pel color morat i una doble foto de Colau i Díaz, amb els seus testimonis, i el logo En Comú Podem.