Descomptes en el transport públic

Satisfacció a mitges al metro: «¿Per què no és gratis com a Rodalies?»

  • Els passatgers del suburbà celebren la baixada de preus, però demanen que s’allargui i que s’equipés amb la xarxa de Renfe

  • El centre de Barcelona ha esquivat les cues de compradors, que sí que s’han format en estacions de la perifèria

Satisfacció a mitges al metro: «¿Per què no és gratis com a Rodalies?»

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Redactor

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El dia de les rebaixes ha arribat al metro de Barcelona. Tot i que esperats i desitjats des que el president del Govern Pedro Sánchez els anunciés al juliol per contrarestar la inflació, els descomptes del 30% al 50% que s’apliquen durant els pròxims quatre mesos en els títols del transport públic metropolità competeixen en desavantatge amb els abonaments gratuïts de Rodalies. Malgrat escampar-se la satisfacció amb la mesura, el greuge comparatiu amb les portes obertes a la xarxa de Renfe no ha passat per alt als passatgers del metro que adquiria aquest matí els primers bitllets a preu d’ocasió a les taquilles de plaça de Catalunya.

«¿Per què aquí no és gratis? És difícil d’entendre per què a Renfe sí i al metro no», opinava el Francesc a primera hora, mentre es ficava a la butxaca el seu primer bitllet amb descompte: una T-Casual rebaixada un 30%. «Podria ser més però, tot i així, estic content», confessava. En canvi, altres compradors s’han emportat un desengany al comprovar que el cost del títol de 10 viatges no cau a la meitat. Feli ha torçat el gest al veure que el preu que apareixia a la pantalla era de 7,95 euros: «Doncs pensava que baixava un 50%... Em compensa, clar, però creia que seria més barat».

«No vaig entendre on hi ha la diferència perquè Rodalies sigui gratuït i no ho sigui el metro», reconeixia Darío Colmenares. Malgrat la reducció, les tarifes provisionals del transport públic li continuen semblant excessives: «Són cares. En tot cas, estaria bé que aquests preus passessin a ser els habituals». Per la seva banda, el Jon optava per comparar amb les ofertes excepcionals en altres països: «Els descomptes em semblen suficient, però a Alemanya els van reduir encara més, fins a 9 euros».

Més complaguda es declarava l’Ainhoa. «He viscut fora i aquí, ara, em sembla barat», intervenia després de pagar 20 euros per una T-Usual d’una zona. Més que feliç, el Mateo es mostrava radiant: es desplaça des de Mataró a Barcelona per treballar i sol fer el trajecte en bus; en canvi, ara aprofitarà l’abonament gratis de Rodalies fins a final d’any. «Trigo una mica més, però ho guanyo en diners. Abans pagava més de 70 euros per un bitllet mensual de tres zones i ara pagaré 20 euros al mes per una targeta d’una zona per moure’m a Barcelona», explicava.

Més cues a la perifèria

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) temia que es formessin cues a primera hora per comprar les targetes. A diferència de Rodalies, els títols reduïts per a metro, bus, ferrocarril i tramvia no han sortit a la venda fins aquest dijous. En tot cas, no s’han format aglomeracions en cap moment a les màquines de venda de plaça de Catalunya.

Notícies relacionades

En canvi, sí que s’ha ajuntat més gent per aconseguir els títols en altres parades, en especial a la perifèria, han assegurat treballadors de TMB. «Vinc des de Santa Coloma de Gramenet. ¡Allà hi havia una cua tremenda! He preferit baixar fins a Catalunya perquè, al ser una zona turística, sabia que hi hauria menys gent», comentava Alberto Morocho, que ha desemborsat dos euros per una T-Rosa: «Val la meitat. Espero que les autoritats s’adonin que molts estàvem esperant aquest dia i que això no es pot acabar en quatre mesos. Ha d’allargar-se més temps».

Tot i que sense irrompre en multitud davant les màquines expenedores de bitllets, alguns passatgers admetien que esperaven des de feia dies per proveir-se de títols a un preu inaudit. En els últims dies, havien optat per la T-Casual, més assequible, tot i que permet fer menys desplaçaments. «He esperat fins avui per tornar a comprar una T-Usual –reconeixia la Mònica–. El descompte és un gran benefici i estarà bé si el medi ambient i la població hi surten guanyant».