Programa municipal
El perfil de qui cuida gent dependent a Barcelona: dones i majors de 65 anys
El 82% de les persones que demanen ajuda a les oficines del projecte VilaVeïna són dones
L’Ajuntament de Barcelona sumarà al setembre sis despatxos als quatre ja existents
La majoria de barcelonins que han acudit a oficines de l’Ajuntament de Barcelona en els últims mesos a sol·licitar ajuda per a la cura de persones dependents són dones que superen l’edat de jubilació. Nou mesos després que s’estrenessin els primers quatre despatxos del projecte VilaVeïna, el govern municipal ha ofert aquest dilluns les primeres dades sobre les 981 persones que han assistit fins ara a les finestretes que el consistori ha obert i que tracen un perfil molt clar sobre qui sol encarregar-se de la cura de persones que no es valen per si mateixes. Segons les dades de l’ajuntament, el 82% dels veïns que han requerit informació sobre serveis que tenen al seu abast són dones. A més, un 36% tenen entre 65 i 80 anys.
«Encaixa amb qui és el principal cuidador» a les llars de Barcelona, ha assenyalat la regidora de Salut, Gemma Tarafa, que ha destacat que «normalment qui cuiden són dones més grans de 65 anys i amb molta càrrega de cures». Tarafa ha detallat que el 52% són «familiars que cuiden d’un altre familiar» i un 31% sol·liciten ajuda per no sentir la soledat que viuen quan s’han de cuidar d’una persona dependent i no tenen ningú que els alleugi de la responsabilitat. «Tenen la sensació que no poden arribar a tot, que no poden més», ha alertat la regidora.
Les oficines de VilaVeïna informen de l’oferta de serveis gratuïts que la gent té l’abast per a la cura de persones grans, dependents o menors. Fins ara, estan ubicades als barris de Vilapicina, el Poblenou, la Marina i el Congrés i els Indians. L’ajuntament ha anunciat que la xarxa d’oficines creixerà a 10 a partir del 12 de setembre. Se situaran a la Vila de Gràcia, la Maternitat i Sant Ramon, Trinitat Vella, el Gòtic, Sant Gervasi i el Carmel.
Fins a un 20% de la població
Quan els nous sis despatxos siguin operatius, VilaVeïna s’estendrà a una població potencial de 320.000 barcelonins, un 20% dels habitants de la capital catalana. El consistori es planteja ampliar-los més endavant fins a sumar 16 finestretes repartides en altres barris. Cada VilaVeïna s’adreça a una població potencial de 10.000 a 30.000 persones. Més del 70% dels serveis que difonen les oficines municipals els presta l’ajuntament de la ciutat.
Tarafa ha destacat que la petició d’ajuda per conciliar l’atenció de persones dependents amb la vida familiar, el treball o l’oci és una de les sol·licituds més freqüents. També és usual la demanda d’assistència psicològica. «Detectem molt malestar emocional. Són persones que generalment pateixen aïllament i tenen poca xarxa social. També indiquen que hi ha poc reconeixement cap a les cures», ha enumerat la regidora.
El 25% dels qui consulten el personal del programa VilaVeïna requereix auxili per cuidar nens petits. Precisament, l’ajuntament es planteja reforçar l’atenció en el segment de població amb menors a càrrec. La tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laura Pérez, ha explicat que el projecte municipal es completarà a la tardor amb el programa Mares Veïnes perquè les mares sàpiguen quins serveis tenen a prop de casa per acompanyar-los en la criança dels seus fills.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- Renovació en potència La universitat envelleix: més de la meitat de professors es jubilaran en els pròxims 20 anys
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Eleccions a Extremadura Feijóo augura que Extremadura iniciarà «el canvi» per acabar amb la «degradació» de Sánchez
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
