Final de trajecte

El tramvia es carrega la gasolinera de Diagonal amb passeig de Sant Joan

  • La instal·lació tancarà el 23 de juny després de cinc dècades de servei al no renovar-se la concessió municipal, que finalitzava aquest any

El tramvia es carrega la gasolinera de Diagonal amb passeig de Sant Joan

JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Alguns usuaris tenen un cert afecte especial per la gasolinera que està situada a la Diagonal a l’altura de passeig de Sant Joan, davant de l’estàtua a Mossèn Cinto Verdaguer, perquè allà encara hi ha operaris que posen la gasolina i no existeix l’autoservei. Però no és una cosa que hagi de durar tota la vida. Ni de bon tros. En una setmana, la gasolinera haurà tancat per sempre, després de prop de 50 anys en funcionament.

En concret, i tot i que ell va arribar abans a la zona, l’estàtua del poeta i sacerdot Verdaguer dona l’esquena a la gasolinera. I ara l’Ajuntament de Barcelona ha fet el mateix. La gasolinera tancarà el 23 de juny a les 21.00. Quan els barcelonins tirin petards aquella nit, els sortidors de la gasolinera ja seran història.

Concessió no renovada

Les obres de la Diagonal per acollir l’ampliació del tramvia per la Diagonal, entre Glòries i Girona, han rematat una instal·lació que portava ja cert temps malferida per diferents causes. Samuel Redondo, que té arrendada des de fa sis anys la concessió municipal, de la qual és titular Repsol, explica que el consistori va avisar fa un mes que aquesta concessió, concedida el 1997 per a un període de 25 anys, és a dir, fins aquest 2022, no es renovarà.

Quan el tramvia passi per allà, ja no hi haurà cotxes ni motos aturades. Els tres empleats de l’estació perden la seva feina pel cessament de l’activitat. Explica Redondo que ell considera que convindria mantenir la gasolinera tot i que ja no funcioni. «Com es fa amb les xemeneies d’algunes fàbriques. Perquè la gent recordi que Barcelona va ser una ciutat de cotxes». Però no és una idea que hagi agradat al govern local, que de fet ha reclamat a Repsol que pagui el cost de desmuntar el tinglado.

Crisi, covid, obres

Redondo va absorbir la concessió de Repsol i en aquests sis anys ha vist com els ingressos minvaven. De fet desmenteix que ara mateix una gasolinera sigui una mina d’or. Primer, es va notar la crisi del 2008, un punt d’inflexió per a la majoria de famílies, que van notar la recessió a la seva butxaca. Anys després, la covid també va retallar els ingressos de l’establiment. Amb tot, assegura Redondo que les obres de la Diagonal, primer les del col·lector i després les de la prolongació del tramvia, han sigut el que més ha perjudicat l’activitat de la gasolinera.

«És menys negoci que abans. El volum de vendes ha baixat. Totes les crisis acaben amb menys vendes», assegura. Als que aquests dies pensen que amb el preu disparat, les gasolineres s’enriqueixen, els envia una precisió: «Hi ha notícies que s’expliquen molt malament. Nosaltres cobrem per litres, no per euros. S’ha incrementat el cost de la gestió bancària. Et cobren més. A més, amb els preus més alts, poca gent té prou rendes per pagar 200 euros per anar-se’n a la platja».

Segons ell, a la pràctica passa allò de l’acudit de l’home per a qui mai apujava el preu del combustible, perquè sempre posava 20 euros. Segons Redondo, la gent gasta el d’abans a costa d’omplir menys el dipòsit.

La gasolinera que tanca és una de les últimes que pot trobar-se a la Diagonal. De fet, només en queden tres a l’avinguda. Una, a l’entrada de Barcelona, al costat de la seu del RACC. Una altra, a prop de Roc Boronat, a poca distància de la plaça de les Glòries.

Adeu gasolina, hola immobiliari

Els veïns de la zona on encara està la gasolinera de Mossèn Cinto hauran de donar alguna volta més ara. Fa tres anys, recorda Redondo, va tancar una altra gasolinera que era molt freqüentada, en la confluència de la de Diagonal amb Provença i Girona. Va sucumbir a l’obra: es van construir pisos al seu lloc. Donen més diners que la gasolina. El mateix va succeir amb la gasolinera de Sardenya amb Consell de Cent. Quan va tancar Girona, la gasolinera de Diagonal va guanyar clients. Va arribar a tenir cinc empleats.

Notícies relacionades

Redondo, que gestiona tres gasolineres més, creu que aquesta tendència no s’aturarà, i ho atribueix de forma especial a la voluntat del govern d’Ada Colau. Explica que la majoria de concessions són municipals; algunes són estatals. De les que depenen del consistori, afirma: «Quan vagin vencent les concessions, aniran tancant».

La ciutat sense gasolineres

Segons la seva opinió, el futur portarà a una situació nova: «S’haurà de sortir de Barcelona per proveir-se». Per això advoca per deixar-ne alguna com a testimoni. Perquè vaticina que en menys d’una dècada no quedarà una sola gasolinera a la capital catalana. 

Temes:

Benzina