Mobilitat

Crítiques a TMB per disposar-se a desballestar dos vagons de metro antics

  • Els cotxes, de la sèrie 1100, que van començar a circular en els 70, acabaran ben aviat al ferroveller

  • Recollida de firmes perquè l’empresa els conservi amb tres més d’iguals que sí que estan guardats

barcelona/WhatsApp Image 2022-05-04 at 1.27.03 PM.jpeg

barcelona/WhatsApp Image 2022-05-04 at 1.27.03 PM.jpeg / El Periódico

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Són entusiastes del metro, activistes del suburbà. No és fàcil saber quants n’hi ha a Barcelona i a Catalunya però el que està clar és que estan emprenyats, encesos per la decisió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de desballestar dos vagons, els últims de la sèrie 1100 que seguien sobre raïls. Dimarts van ser retirats de la circulació. Estaven a la cotxera de Vall d’Hebron, i pel que sembla van ser utilitzats per fer proves a la Línia 9.

Van fer el seu últim recorregut fins al Triangle Ferroviari i la previsió era que aquest dijous fossin traslladats per ser desballestats per un ferroveller. Però fonts de TMB informen que aquesta decisió s’ha ajornat, no perquè es reconsideri el futur dels vagons, sinó per un tema de permisos.

Amiant i diners

Els entusiastes del patrimoni del metro no entenen que l’empresa destrueixi els vagons en lloc de conservar-los. TMB argumenta que ja té tres vagons d’aquesta sèrie guardats en el Triangle Ferroviari, i que no en pot guardar més per dos motius essencialment. Un, l’espai disponible. Un altre: els vagons, com tants altres del passat del metro, tenen amiant. Extreure aquest amiant té un cost econòmic massa elevat per fer-ho per sistema, afirmen fonts de l’empresa.

Els activistes del suburbà afirmen que conservar els dos vagons serviria per ajuntar-los amb els altres tres –de fet anys enrere els cinc formaven un conjunt– i compondre un tren sencer (cinc vagons són els que caben en una estació) amb el qual fer recorreguts històrics de tant en tant.

Membres del col·lectiu han obert una recollida de firmes a Change.org en la qual criden a evitar el desmantellament de la sèrie 1100. En la iniciativa es recorda que els trens van començar a recórrer la Barcelona suburbana als anys 70, després de ser fabricats en part a la capital catalana, en part a Alemanya i en part a Suïssa. Després de quatre dècades circulant per les línies 4 i 5, la seva retirada va començar el 2006 i el 2009 ja només funcionaven dos trens de la sèrie 1100 a la 4. Gairebé 400 persones havien firmat aquest dijous en favor de la preservació dels vagons.

Mala conservació

Els defensors del patrimoni no només denuncien el tracte que rebran aquests dos vagons. També remarquen que els tres que TMB conserva en el Triangle estan en molt mal estat, vandalitzats, amb vidres trencats i plens de pintades.

Notícies relacionades

Fonts de l’empresa repliquen totes les queixes remarcant que la política habitual és conservar el patrimoni per la via de guardar «un vehicle representatiu de cada sèrie». En el cas concret dels tres vagons de la sèrie 1100 guardats en el Triangle Ferroviari, TMB precisa que la composició està formada per «dos motors i un remolc», amb la qual cosa es conserven dos tipus de vehicle de la mateixa sèrie.

Arguments que no convencen els entusiastes del metro que creuen que TMB no aposta per mantenir la memòria ferroviària cuidant el seu patrimoni.