Mobilitat urbana

Barcelona sumarà 32 quilòmetres de carril bici i arribarà als 272

  • Entre les noves intervencions figuren demandes com la d’estendre la xarxa pedalable a la plaça de Catalunya i al passeig Maragall

  • El conjunt d’obres estarà a punt entre finals d’any i el 2023, i compta amb un pressupost de 30,8 milions d’euros 

Barcelona sumarà 32 quilòmetres de carril bici i arribarà als 272

Elisenda Pons

3
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El nombre d’usuaris de la bicicleta fa anys que augmenta a Barcelona, però la pandèmia ha ajudat a fer un salt important: el setembre passat l’ús dels carrils bici durant els dies feiners va tenir un creixement del 22,4% respecte a èpoques pre-Covid. Només comptant els abonats al servei públic, el Bicing, la xifra arriba ja als 135.000 usuaris, un 10% dels residents. Així que, amb aquestes xifres, l’ajuntament continua apostant per la mobilitat sobre dues rodes i presenta un nou paquet de carrils pedalables: 32,6 quilòmetres a afegir a la xarxa actual –240 quilòmetres– amb intervencions tan llargament reivindicades pels ciclistes com la de la plaça de Catalunya i el passeig Maragall. El primer, imprescindible per comunicar Ciutat Vella i l’Eixample; el segon, per arribar a Horta. I tots dos encara en estudi, ja que no s’executaran fins al 2022.

Però no hi haurà només creixement, sinó que també hi haurà arranjament en 11,7 quilòmetres ja en funcionament. L’objectiu de la renovació és clar: «Millorar la convivència entre els ciclistes, els vianants i els que utilitzen altres mitjans de transport, públic o privat», segons el parer de Laia Bonet, la nova tinenta d’alcalde de Mobilitat. Per a això es baixaran de la vorera a la calçada –actuació que tots els col·lectius exigien– trams importants de la Diagonal i de la Gran Via amb carrils segregats del trànsit rodat. Entre aquests, el que uneix la plaça d’Espanya i la plaça Cerdà. El carril en qüestió separa l’espai per als vianants dels bancs de descans i és un autèntic suplici –i perill– per als veïns. D’altra banda, en carrers com Urgell i Calàbria els carrils bidireccionals es desdoblaran. Això significa que es convertiran en unidireccionals –seguint el sentit mar-muntanya de la via– i es crearan corredors nous a Villarroel i Viladomat per circular en sentit muntanya-mar. La idea és, amb el temps, acabar amb tots els carrils bicis que permeten circular en els dos sentits i suposen un risc per a vianants, ciclistes i la resta del trànsit.

Del Clot a Sants

Notícies relacionades

El paquet d’actuacions té un recorregut de dos anys, des de finals del 2021 fins al 2023, i compta amb un pressupost de 30,8 milions d’euros. Entre els nous corredors figura també la creació d’un carril al carrer de Mallorca que permetrà connectar el Clot amb l’estació de Sants i que reforçarà la connexió Besòs-Llobregat que ja realitzen els corredors per a les dues rodes de València, Consell de Cent, Diputació, Gran Via i Aragó. En aquest últim,  construït el 2020 i amb una mitjana de pas de 2.200 ciclistes diaris, es millorarà la senyalització dels girs a l’esquerra d’algunes confluències de risc, com la de Pau Claris. Amb tot el previst la malla del centre de la ciutat es dibuixarà bastant completa, però encara quedarà molt camp per recórrer als barris de muntanya.

A la zona alta s’actuarà en artèries com la Via Augusta, que permetrà connectar Sarrià amb l’Eixample amb dos carrils bici unidireccionals; Fabra i Puig, que creuarà la Meridiana per enllaçar el nucli antic de Sant Andreu amb la plaça de Virrei Amat, i l’avinguda de Vallcarca. Aquesta última forma part d’un altre tipus d’intervencions, les que permeten empalmar trams ja existents de carril bici i donen unitat i coherència a la xarxa ciclable. En aquest cas, el nou ramal unirà la plaça de Lesseps amb el viaducte de Vallcarca. I a la Ronda de Sant Pere s’allargarà la tirada pedalable que ara discorre entre l’Arc de Triomf i el carrer de Girona fins a plaça d’Urquinaona, i amb el temps, possiblement, passi a tenir continuïtat amb la Ronda Universitat i la plaça de Catalunya. En total s’actuarà sobre 44,3 quilòmetres, 32,6 de nous i 11,7 ja existents.