Mobilitat i coronavirus
L’AMB jutja voluntàries les mascaretes que TMB imposa a conductors de bus
La normativa depèn de l’empresa que s’encarregui de les línia de transport corresponent
Dos xòfers de vehicles diferents poden anar per Barcelona sense i amb protecció sense incomplir la norma
La imposició de restriccions i precaucions per la crisi sanitària del coronavirus ha marcat l’últim any de les nostres vides d’una manera que cap sèrie de plataforma de ‘streaming’ podria haver previst. Del confinament al gel hidroalcohòlic, del toc de queda a les mascaretes, serà difícil que oblidem els objectes i les pràctiques que la pandèmia ha portat a les nostres vides.
En el cas dels conductors d’autobús de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’efecte Covid pot tenir, o no, una conseqüència pràctica en el seu dia a dia. Els que depenen de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estan obligats a portar una mascareta FPP2 des del mes de gener. Fins aleshores es considerava prou mesura de protecció les pantalles de metacrilat que separen els professionals del passatge.
Però després d’una anàlisi de la situació, TMB va modificar el seu criteri i va imposar la FPP2 a partir d’inicis d’any, mentre va vetar les de tela i les quirúrgiques, que sí que són acceptades a altres llocs de feina de l’empresa de transport però no a la conducció d’autobusos. Alguns conductors van protestar i van demanar fer servir les quirúrgiques. Van argumentar problemes a la pell, ansietat. L’empresa els va emplaçar a demanar la baixa.
El tuit de l’AMB
Però més enllà d’aquestes queixes, alguns conductors es van sorprendre divendres al llegir un tuit que va emetre el compte de la xarxa social del Canal de Comunicació de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Era la resposta a un usuari que denunciava que el conductor del bus 544, de la línia M19, circulava amb la mascareta per sota del nas a la parada Av. Vents – Gregal en sentit Can Ruti, a Badalona.
Hola, Nico. D'acord amb les autoritats corresponents i la normativa vigent, s'ha determinat que no és obligatori l'ús de la mascareta per part del personal de conducció sempre que es trobi dintre de l'espai protegit per la mampara.
— Mobilitat AMB (@Mobilitat_AMB) 30 de abril de 2021
El compte de mobilitat d’AMB va contestar al Nico, així es diu el titular de la queixa, pocs minuts després, a les 15.27: «Hola, Nico. D’acord amb les autoritats corresponents i la normativa vigent, s’ha determinat que no és obligatori l’ús de la mascareta per part del personal de conducció sempre que es trobi dins de l’espai protegit per la mampara».
El desconcert va assaltar diversos professionals, tot i que a TMB afirmen que no té res de particular, que cada empresa gestiona com vol les mesures de seguretat sanitària. Però és inevitable imaginar dos conductors creuant-se, un amb la FPP2 amb casta i l’altre somriure en rest, perquè treballa per a una altra línia, és a dir, per a una altra empresa.
Diu Pascual Hermosilla, delegat sindical de l’Associació de Conductors de Transport Urbà de Barcelona (ACTUB) a TMB, que en una reunió del comitè de seguretat i salut de l’empresa, celebrada divendres, es va instar a iniciar una desescalada en l’ús de les mascaretes en sintonia amb la relaxació d’altres mesures, com el confinament comarcal, i que es permeti de manera immediata l’ús de les quirúrgiques per conduir.
La resposta d’AMB
Notícies relacionadesA una pregunta d’aquest diari, l’Àrea Metropolitana de Barcelona respon sobre el seu criteri sobre les mascaretes, el tuit i els autobusos. Fonts de l’AMB remarquen que en l’àmbit del transport públic, la interpretació de la normativa correspon a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Aquesta interpretació va concloure que la legislació aprovada al juliol no obligava els conductors a portar mascareta si disposaven de mampara de protecció. I de fet així van conduir els de TMB fins al gener.
L’AMB precisa que les empreses operadores del Bus Metropolità, tant TMB –pública– com la resta –privades, de gestió indirecta– han instat els professionals a portar mascareta al vehicle. Cada empresa precisa el tipus de mascareta. En definitiva, no ha existit un criteri global per als conductors de bus i, en vista del context general, probablement el temps i la vacunació s’acabin carregant aquestes proteccions sense que hi hagi molt temps per a debats al respecte.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Mascaretes Coronavirus TMB - Transports Metropolitans de Barcelona AMB ( Àrea Metropolitana de Barcelona )
- Tecnologia «Guanyava 150 K a l’any, ara sobrevisc venent a eBay»: l’enginyer que va perdre la feina per la IA
- Baralla a cops de destral i pales a Lloret de Mar
- La factura de l’energia nuclear
- Mossos identifica el santvicenti desaparegut com el jove mort atropellat a Viladecavalls fa deu dies
- Canvis en l’ordenança de civisme Barcelona deixarà de multar les prostitutes i castigarà més els clients i publicitar sexe de pagament
- Avís de la Guàrdia Civil: a partir d’ara, no es pot deixar això a la guantera del cotxe
- Mossos identifica el santvicenti desaparegut com el jove mort atropellat a Viladecavalls fa deu dies
- LAMINE YAMAL, AITANA... La Pilota d'Or es concedirà el 22 de setembre
- Les claus de la inversió La nova llei de barris de Catalunya: ¿què és i quins municipis podran beneficiar-se'n?
- Canvis en l’ordenança de civisme Barcelona deixarà de multar les prostitutes i castigarà més els clients i publicitar sexe de pagament