Efectes de la pandèmia

Barcelona es llança a captar estrangers que vinguin a teletreballar

  • Turisme de BCN promocionarà la ciutat com a «destinació ideal» per a treballadors a distància amb un programa que facilita l’allotjament, la cultura, una assegurança mèdica, transports, esport i ‘coworkings’

  • El nou perfil, sobretot anglesos, francesos, belgues i holandesos, podrà optar per instal·lar-se a la capital catalana o municipis al costat del mar o rurals de la província

Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

‘Move your desk, change your life’ (trasllada el teu escriptori, canvia la teva vida) és l’eslògan amb què Barcelona aspira a captar estrangers que teletreballin i, per tant, puguin desenvolupar la seva tasca des de qualsevol lloc. La pandèmia ha disparat a molts països aquesta tendència, al convertir el treball a distància en una cosa quotidiana. Curiosament, a la capital catalana ha desaparegut el turisme, però han aflorat aquests nous visitants de llarga durada o residents temporals, com se’ls vulgui denominar. Per a Turisme de Barcelona dibuixen un perfil interessant que permet desestacionalitzar el sector i comptar amb un viatger que s’integra en la vida quotidiana de la ciutat, per la qual cosa s’ha creat un programa específic, (Workation, de ‘work’ i ‘vacation’, feina i vacances) per atraure’ls amb tota mena de facilitats.

El consorci ha fet un estudi previ que revela que el 68% de treballadors opera en remot, i el 77% voldria un canvi temporal de residència. Per a ells resulta fonamental tenir una bona connectivitat, assistència mèdica i vivenda, tot i que també valoren la cultura, la possibilitat d’aprendre idiomes, la vida a l’aire lliure, el clima i la mobilitat, entre d’altres. En aquest sentit, el programa inclou quatre productes: allotjament (una plataforma de reserva), assegurança mèdica (amb assistència gratuïta en hotels i atenció primària a Quiron Hospitality), una targeta especial per accedir a 25 museus durant sis mesos i acords amb clubs esportius, transport i mobilitat.

Tendència en auge

La directora de Turisme de Barcelona, Marián Muro, creu que es tracta d’una tendència que anirà a l’alça i que la Destinació Barcelona (la ciutat i municipis pròxims) ofereix els requisits clau per als interessats, que poden ser nòmades digitals o famílies vertebrades entorn de professionals liberals amb llibertat de moviment. La campanya digital començarà al Regne Unit, França, Bèlgica i els Països Baixos.

Notícies relacionades

Abans de la crisi sanitària, s’estima que el 25% de la població dels principals mercats turístics de Barcelona ja teletreballava, tot i que les circumstàncies han accelerat el fenomen, que a curt termini s’estabilitzarà en un 30%, defensa el consorci partint de diversos informes internacionals. En aquest marc, la ciutat està ben posicionada des de fa anys entre les destinacions més valorades per viure i treballar (segons la consultora Resonance Consulty), cosa que ara es converteix en una «oportunitat», segons Muro.

El programa serveix dues opcions diferenciades: l’experiència urbana (essencialment a Barcelona) o la rural o al costat del mar, aprofitant l’enclavament i les seves connexions. A la ciutat, podrien optar per llargues estades en hotels, apartaments turístics ara sense demanda o pisos. Malgrat l’encariment dels lloguers en els últims anys, per als residents en països nòrdics els preus resulten molt més assequibles que en altres grans urbs europees.