Mobilitat sostenible

Barcelona cobrarà a partir de demà per carregar el vehicle elèctric

  • Les tarifes variaran segons la ubicació (aparcament municipal o carrer), el moment del dia i el temps d’ús, i seran entre els 0,22 i els 0,49 euros per kWh, un dels més cars d’Espanya i Europa.

  • La xarxa Endolla Barcelona disposa de 512 punts de recàrrega i els usuaris hauran de registrar-se per accedir a una bateria de descomptes als bons de subscripció anuals que caldrà contractar.

Barcelona cobrarà a partir de demà per carregar el vehicle elèctric
Es llegeix en minuts

Mentre la ciutat de Barcelona manté el registre com la més embussada d’Espanya, fins i tot en temps de pandèmia, l’Ajuntament de la ciutat ha introduït una nova mesura per dissuadir l’ús del cotxe. En un moment en què les principals capitals busquen oferir el segell mediambiental de mobilitat sostenible, el consistori barceloní deixarà d’apostar per l’ús del vehicle elèctric i començarà a cobrar a partir de demà dilluns per la recàrrega en els punts públics.

Fins avui, es podia enxufar als punts de la xarxa Endolla Barcelona de forma gratuïta, però ara s’haurà de passar per caixa si volem mantenir l’etiqueta d’‘ecològics’ en els desplaçaments urbans. L’usuari haurà de pagar entre 0,22 euros i els 0,49 euros per quilowatt hora, una de la xifres més altes de les que es cobren a les diferents ciutats europees.

No obstant, Barcelona no és l’única en cobrar per la recàrrega a pals públics. Les principals capitals com Madrid, París i Londres, també cobren.

Protesta del sector

La nova mesura, que va saltar a la llum per sorpresa la setmana passada després de la publicació en la pàgina web de la gestora de recàrrega municipal de les tarifes que els usuaris hauran d’abonar a partir de demà, ja ha sigut criticada per diferents estaments que no entenen la postura del consistori d’Ada Colau. Des del grup municipal de Ciutadans, a través de la seva presidenta Luz Guilarte, consideren que «és un error, ja que si volem facilitar la transició cap al vehicle elèctric hem d’implantar mesures i ajuts que afavoreixin i n’incentivin l’ús, no impediments».

També han protestat per la mesura des del Gremi Motor, que engloba les entitats del sector, que lamenta la mesura, que «servirà de referència a la resta de municipis que fins ara oferien la recàrrega gratuïtament». Des del consistori mantenen que l’energia no és gratis i que cobrar-la no és un delicte.

Afany recaptatori

En un primer moment, dins del Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024, l’Ajuntament de Barcelona apostava per «facilitar el transvasament modal cap a mesures més sostenibles, moderar el consum d’energia en el transport i reduir la seva contribució al canvi climàtic, així com augmentar la proporció del consum d’energies renovables i ‘netes’», amb això s’entenia que potenciar l’ús del vehicle elèctric era una prioritat.

No obstant, un dels punts del #PMU2024 també recalcava la necessitat de contribuir a la recuperació econòmica, per això ara s’aposta per cobrar per recarregar en els punts públics. Per això, molts dels contraris a la mesura consideren que s’ha prioritzat més el vessant recaptatori, posant-la per davant de la promoció del cotxe elèctric i la necessitat de baixar les emissions.

Un sistema complex

Els usuaris de la xarxa de recàrrega municipal es van assabentar de la nova mesura a través d’un missatge en què s’anunciava aquest canvi radical de política. En aquests moments hi ha prop de 5.000 usuaris registrats a la plataforma Endolla Barcelona, que hauran d’escollir entre un dels diversos sistemes de pagament per recarregar els seus vehicles als més de 512 punts de recàrrega repartits per la ciutat.

Els punts compten amb els tipus de connectors ràpids Chademo, CCS i Menekes, i els de moto tipus Schuko. El cost serà diferent en funció de si s’aposta per una recàrrega al carrer o en un aparcament municipal, i pel tipus d’usuari (particular o professionals). Sempre serà necessari fer una càrrega mínima.

Els preus que ha fixat Endolla Barcelona (que anuncia una mitjana mensual de 7.000 recàrregues) depenen de la freqüència d’ús i de si es fa mitjançant un mode de subscripció o pagament per cada recàrrega. Les tarifes van des de 0,22 euros el kWh en el cas d’una càrrega nocturna en punts situats en aparcaments subterranis de B:SM fins a 0,49 euros per a un ús esporàdic de dia al carrer.

Amb això, la recàrrega d’un cotxe híbrid endollable es pot situar prop dels sis euros i la d’un elèctric, sobre uns 25 euros. L’Ajuntament ofereix en pla promoció un descompte del 50% per a una subscripció de 100 euros per als contractes que es formalitzin fins al 30 de juny.  

S’estableixen quatre maneres diferents de contractació. EcoFriend, una subscripció anual de 50 euros per a turismes, furgonetes i motos, que es podrà compartir amb dos familiars. Els preus recàrrega per a turismes i furgonetes als aparcaments municipals de 27 cèntims per kWh de dia i 22 cèntims de nit (recàrrega mínima d’un euro), mentre que en el cas de fer-ho al carrer, el preu serà de 0,40 euros i 0,35 euros (recàrrega mínima de 2,5 euros). Les motos paguen menys.

La modalitat EcoMoto està pensada només per a motocicletes i es basa en un abonament anual de 25 euros. Per als professionals s’estableix la modalitat EcoPro, també amb subscripció anual de 100 euros, amb preus entre 0,22 euros i 0,35 euros per kWh. També s’ofereix el sistema EcoMoto Pro, pensat per recarregar flotes professionals de motocicletes, amb subscripció anual de 45 euros i preus entre 0,22 i 0,28 euros per kWh en funció del punt de recàrrega i hora del dia.

Finalment, s’estableix la modalitat EcoOne, per a un ús esporàdic i sense subscripció anual, vàlid per a tota mena de vehicles. En aquest cas els preus van des dels 0,30 euros per kWh (de nit i en aparcament municipal, als quals s’ha de sumar el preu de l’estacionament) fins als 0,49 euros per a la recàrrega en un punt situat al carrer.

A la cua mundial

Tant la ciutat de Barcelona com la resta d’Espanya, són a la cua quant al preu que es paga per recarregar un vehicle elèctric. En una taula comparativa elaborada per la consultora Compare The Market, el preu mitjà a Espanya per kWh és de 0,218 euros. El nostre país ocupa el lloc 33 del rànquing, superat només per Eslovènia. El punt on costa menys l’energia de recàrrega és a Turquia, amb 0,075 euros per kWh, seguit per Lituània (0.080 €), Noruega (0.085 €), Àustria i Xile (0.086 €).

Et pot interesar

Si contemplem tots els punts de recàrrega, incloent els municipals, trobarem que a Espanya la xarxa més cara és la d’Endesa (0,49 euros) i ara també Barcelona. Repsol cobra 0,47 euros per kWh i l’EMT de Madrid 0,40 euros (0,35 euros si es carrega en aparcament municipal). Iberdrola cobra 0,30 euros a les seves estacions, mentre que la xarxa internacional Ionity (a què estan adherides diversos fabricants d’automoció) té una tarifa plana de 8 euros (0,20 euros per 40 kWh). Existeixen diverses xarxes i aplicacions, com Electromaps en què es poden trobar els punts de recàrrega a diverses localitats europees (152.852 punts entre públics gratuïts i de pagament), a més de poder-los activar des de l’‘smartphone’.

El preu de recàrrega d’un cotxe elèctric mitjà per poder fer 100 quilòmetres (consumint 15 kWh) pot estar sobre els 7,35 euros.