INICIATIVA D'ECONOMIA CIRCULAR

Barcelona crea un servei ètic de 'riders' per recolzar el comerç

El Banc de Recursos de Ciutat Vella es reinventa per pal·liar la crisi social i econòmica de la Covid

Formen joves del barri per contractar-los com a repartidors en un 'win-win' per al districte

jmdiaz54447172 barcelona   11 08 2020  barcelona    mohamed sbiti  a bordo 200812103415

jmdiaz54447172 barcelona 11 08 2020 barcelona mohamed sbiti a bordo 200812103415 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mohamed Sbiti ja controla la bici elèctrica, eina essencial per a la feina en la qual acaba de començar. Als seus 22 anys, aquest veí del Raval des del 2016, any en què va arribar a Barcelona, és el primer dels joves del districte contractat per fer de repartidor al Banc de Recursos Mancomunats de Ciutat Vella, projecte que, com gairebé tots, s’ha hagut de reinventar en temps de coronavirus. Contractat, sí, paraules majors en els temps que corren, i encara més en un sector tan precaritzat com la missatgeria. «Vaig venir a Impulsem perquè m’ajudessin a buscar feina, em van explicar l’oferta, m’hi vaig apuntar, em van trucar, i aquí soc», explica el Mohamed content i ja en ruta, després de fer una formació d’una setmana realitzat per les cooperatives Mensakas i Biciclot. «Ens van ensenyar les millors rutes pels diferents barris, els trucs de la bici elèctrica, les dificultats amb les quals ens podríem trobar i fins i tot nocions de mecànica bàsiques però si per si ens trobàvem amb un conflicte a la meitat del recorregut», assenyala el jove, que ja tenia una vinculació prèvia amb Impulsem (la xarxa comunitària és aquí una peça imprescindible). 

«El 2017 vaig fer un curs, aquí, d’atenció al client, i havia treballat una mica en hostaleria», prossegueix. Tot i que el Mohamed ha sigut el primer a firmar un contracte d’un any, en la formació van participar tres joves del districte. «Es preveu la contractació d’un altre jove de forma estable en els pròxims mesos i un tercer ho serà de forma intermitent segons les necessitats i demandes», assenyalen des del districte, convençuts que aquesta col·laboració publicocomuntaria és el camí a seguir per sortir d’aquesta crisi.

El servei de repartiment a domicili del Banc de Recursos Mancomunats de Ciutat Vella va entrar en funcionament el 27 de juliolpassat i, de moment, s’ofereix sense cap cost tant per als comerços dels quatre barris del districte –de moment s’hi han adherit 17– com per als veïns, que poden fer la comanda directament al comerç, que és qui es posa en contacte amb el Banc per gestionar l’entrega. «La iniciativa busca recolzar el comerç de proximitat, molt afectat per aquesta crisi, facilitant-li un nou canal, així com fomentar la inserció sociolaboral i l’ocupació de qualitat i potenciar la mobilitat sostenible», resumeix una veu municipal. «Com a administració teníem una responsabilitat amb el comerç local, amb la reinserció laboral dels joves i amb els veïns amb problemes de mobilitat que no podien sortir de casa, per això neix aquest servei», apunta Jordi Rabassa, regidor del districte, qui assenyala que la millor aposta pel comerç local per evitar que la gent compri a les grans plataformes d’internet és portar-los la compra de proximitat a casa. 

Notícies relacionades

El president de Born Comerç, Juan Carlos Arriaga, es mostra optimista malgrat el «nefast» moment pel qual passa el comerç en general, i al centre de la ciutat en particular. «El Born Comerç està passant un moment molt dur. El 25% dels comerços han tancat de forma definitiva i és possible que arribem al 40% en funció de com acabem l’any», explica Arriaga, qui insisteix que és important que no morin les icones de l’eix, que són els negocis artesans i que iniciatives com aquesta poden ajudar a aconseguir-ho. «Nosaltres ja havíem començat a treballar en la idea de crear un ‘market place’, així que quan ens van presentar la proposta del banc ens hi vam sumar. «Nosaltres teníem una necessitat, que és poder portar la mercaderia a casa del client, què millor que generant llocs de treball de qualitat a joves del barri i de forma sostenible, amb bicis elèctriques?», prossegueix el president de l’eix comercial, que insisteix que «l’experiència» de comprar al centre no l’ofereix cap altre lloc. «Ara podem fer que un client compri quan passeja davant la nostra botiga i que no deixi de fer-ho per no carregar-lo, ja que l’hi podem portar nosaltres mateixos gràcies a aquest sistema d’economia circular», conclou el portaveu dels comerciants del Casc Antic.

A més de la necessitat detectada als comerços i la necessitat d’ocupació dels joves es donava una altra circumstància definitiva perquè el projecte es fes realitat. El Banc de Recursos era allà i estava totalment desaprofitat, ja que la seva principal línia de treball era tot el relacionat amb la gestió de materials per als actes que organitzen les hiperactives entitats del territori i en temps de pandèmia organitzar un acte és gairebé una utopia. Ja els agradaria.

Balanç del 2019 (que avui sona a prehistòria)

Durant el 2019, quan l’escenari d’una pandèmia no li passava pel cap al més pessimista, des del Banc de Recursos es va participar en 89 actes amb el districte de Ciutat Vella, van rebre 132 sol·licituds de cessió lliure, 667 recursos reutilitzats per altres entitats, les entitats van comptar amb el banc per fer 52 actes en l’espai públic, es va formar 18 joves, se’n va contractar 10  i es va teixir xarxa amb 60 entitats.