01 des 2020

Anar al contingut

Via lliure a la transformació del Port Vell fins al 2025

Guanyarà 16 hectàrees obertes a la ciutadania i afronta una inversió d'almenys 55 milions

Els plans inclouen 35 projectes, als quals esperen poder afegir el de l'Hermitage

Via lliure a la transformació del Port Vell fins al 2025

La transformació del Port Vell requereix ampliar-lo un 25%, fins a les 76 hectàrees, però regalant aquest nou espai a usos ciutadans. I el Pla Estratègic 2025 per a la zona, acabat d’aprovar per Port de Barcelona, ja traça el recorregut i calendari cap a un port on destacaran dues obres potents, com la renovació urbanística dels molls de Barcelona i Drassanes i el trasllat de l’estació ferroviària de mercaderies del Morrot. Sense incloure aquestes dues intervencions, els canvis en cinc anys sumaran 35 projectes i un cost de 55 milions, dels quals el 67% serà de procedència pública.

L’aprovació del pla estratègic emmarca totes les actuacions previstes per modernitzar el Port Vell del segle XXI sota els criteris de sostenibilitat, activitat econòmica i funció social. El director del Port Vell, Joan Colldecarrera, destaca que la planificació és fruit de la col·laboració amb nombroses entitats públiques i privades, empreses i centres educatius, de cara a aconseguir una façana marítima «connectada amb la resta de la ciutat i pensada globalment».

Moll de Pescadors

Com ja va avançar aquest diari, la posada al dia del Port Vell, forjat a finals dels anys 80, inclourà des de la reforma del Moll de Pescadors i el Moll d’Espanya fins a l’estrena del Centre de Divulgació del Port de Barcelona o l’ordenació d’espais de la Nova Bocana, sense oblidar noves activitats culturals i vinculades a l’activitat marítima i nàutica. També s’habilitaran noves zones de passeig, amb criteris mediambientals, com els anomenats «refugis climàtics».

Als 35 projectes el port confia a acabar sumant-hi el del Museu de l’Hermitage, que insisteixen que afegiria una inversió de 50 milions i 377 llocs de treball. La presidenta del port, Mercè Conesa, continuarà negociant amb l’ajuntament amb aquest propòsit per mirar de desencallar-lo.

Als 55 milions contemplats (37 d’inversió pública) també caldrà afegir el cost de la reforma dels molls de Barcelona i Drassanes. El trasllat de les terminals de creuers petits a l’Adossat alliberarà 1,5 hectàrees d’espai públic davant el mar, destaquen. Però el trasllat de l’estació ferroviària a l’antic curs del Llobregat i la reubicació de la Ronda Litoral serà la intervenció estrella en magnitud, a l’alliberar 11,5 hectàrees més que permetran usos logístics, terciaris i educatius vinculats a la nàutica, segons emfatitza Conesa. Aquesta obra es completarà més enllà del 2025, encara sense data final.