estiu sense turistes

La falta de reserves manté la majoria d'hotels de Barcelona sense data de reobertura

La patronal estima que a meitat de juliol estaran oberts uns 75 hotels de 440, amb baixa ocupació

Allotjaments de luxe com el Claris, Arts o W fan un pas endavant reactivant els llits i serveis

zentauroepp54052653 barcelona 09 07 2020 barcelona  hoteles importantes reabiert200710154306

zentauroepp54052653 barcelona 09 07 2020 barcelona hoteles importantes reabiert200710154306 / RICARD CUGAT

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Molts continuen no només tancats, sinó amb l’entrada tapiada per evitar-hi intrusions. L’insòlit panorama que dibuixen els hotels inactius a Barcelona constata que el turisme gairebé s’ha extingit a la capital catalana malgrat la progressiva obertura de fronteres i que encara queden mesos per davant per començar a remuntar la situació. El Gremi d’Hotels de Barcelona estima que a mitjan mes hi haurà uns 75 hotels oberts d’entre una planta hotelera que s’acosta als 440. Si altres estius les ocupacions estivals es mouen a partir del 80%, en aquesta ocasió la mitjana actual se situa sobre el 20% o 25%, tot i que en no pocs casos està per sota. Una situació que porta la majoria d’establiments a no tenir encara una data de reobertura clara.

Tot i que no sigui l’únic sector castigat pels efectes econòmics de la pandèmia de la Covid-19, a curt termini sí que ha sigut el més afectat. Els comerços i els restaurants han anat avançant en la seva reactivació, però per molt que les empreses hoteleres vulguin reprendre l’activitat, topen amb un mur infranquejable: la falta de viatgers i, per tant, de reserves. De fet, són molts els hotels que semblen estar oberts en portals com Booking, quan en realitat només ofereixen una aparent disponibilitat per testar l’interès del viatger o el potencial volum de reserves. I tot just n’hi ha, fins i tot en un estiu en què es pot reservar un llit de gran luxe a poc més de 200 euros, o un bon quatre estrelles per entre 60 i 70 euros. 

Falta de confiança

El director general del gremi a la ciutat, Manel Casals, assenyala que els primers vols europeus no han fet variar gairebé gens la situació. «Es tracta només d’una qüestió de confiança, molta gent encara no s’atreveix a viatjar», manté. No només a Espanya, sinó que prefereix evitar llargs desplaçaments per si hi ha rebrots o la situació es torna a complicar. La incertesa és ara el gran enemic del turisme, per això les reserves són d’últim minut i els clients busquen la garantia de cancel·lació sense càrrecs, una cosa que fa molt difícil treballar amb previsió.

En diversos hotels consultats donen majoritàriament dades d’ocupació que oscil·len entre el 30% i fins i tot menys del 10%. És difícil establir el percentatge necessari perquè un allotjament cobreixi despeses a Barcelona, ja que depèn de la seva estructura i que tingui crèdits oberts o no, assenyala la patronal. Però molt pocs dels acabats d’obrir aconseguiran tenir saldos positius, tot i que hagin apostat per la reactivació per incentivar el turisme i per potenciar la imatge de normalitat i seguretat local. En aquest sentit, Casals agraeix aquest esforç perquè «és clar que si tots els hotels estiguessin tancats no vindria ningú».

L’esperança del sector és que si la tardor comença sense rebrots del coronavirus, el turisme de negocis comenci a aixecar el vol i reobrin molts hotels que ara mateix ni tan sols tenen una data assegurada al seu calendari. És el cas fins i tot d’alguns dels hotels més importants de la ciutat, com el Palace, Majestic o el Mandarin Oriental, en aquest cas al passeig de Gràcia o a un pas, és a dir, la ubicació més desitjada pel viatger, cosa que reflecteix el desert en què s’ha convertit aquest any el centre de la ciutat. Per a ells, la falta de connexions aèries amb alguns dels seus principals emissors de clients (els EUA, Rússia o Àsia) ha complicat la reincorporació.

Obertures graduals 

Entre els valents que han fet una aposta clara per aixecar el vol destaca el grup Catalonia, que a la capital catalana ja té en funcionament 16 dels seus 26 hotels. Fonts de la companyia indiquen que l’ocupació oscil·la entre el 16% i el 25%, un llarg camí per recórrer que no ha impedit que reprenguin alguns dels seus atractius estivals, com la posada en marxa com cada estiu de l’espectacular terrassa del Catalonia Barcelona Plaza, a la plaça d’Espanya.

També va aixecar la persiana fa poc (1 de juliol) un dels hotels de superluxe locals, el Claris, encapçalant la tornada gradual de l’oferta de Derby Hotels. En aquest cas, aglutinant la demanda d’altres dels seus establiments encara tancats, de manera que en pocs dies asseguren haver passat d’una ocupació entorn del 30% fins a un 54% aquest dimecres.

Notícies relacionades

En aquesta trinxera de la categoria més alta (i amb una logística més complicada perquè tenen unes plantilles i recursos més grans), s’inscriuen també el Miramar, el Cotton House, l’Ohla Barcelona o el Soho House fa dies. Destaquen també grans hotels com el Hilton Diagonal Mar. Els viatgers francesos, britànics i italians són de moment els que nodreixen l’hoteleria local.

Aquest dijous, no obstant, hi va haver un nou salt qualitatiu amb l’entrada en joc de l’Hotel W (Vela), que, a part de ser un dels més grans de la ciutat, i torna a l’acció també amb el seu famós ‘beach club’ Salt a peu de platja. La setmana que ve ho farà un altre establiment ‘top’ de primera línia de mar, l’Arts, que jugarà la carta de 2.800 metres quadrats de jardins i terrasses on mantenir les distàncies sense renunciar a l’hedonisme. L’hotel, que recorrerà a promocions per obrir-se també al mercat de proximitat, fins i tot ofereix preus reduïts per al personal sanitari tot l’any.  

Més promoció de serveis per al barceloní

Sabent que el viatger estranger arribarà aquest any amb comptagotes, els establiments de Barcelona estan optant per mirar d’atreure la ciutadania amb la seva oferta de serveis alternatius, com restaurants o terrasses a la fresca. El Mandarin Oriental Barcelona, per exemple, no obre encara el seu hote,l però sí que reestrena el Terrat a partir d’avui mateix. En el cas de l’Arts, s’han implantat diverses promocions per a clients de proximitat, on destaquen les tarifes reduïdes per a personal sanitari al llarg de tot el 2020.