11 d’ag 2020

Anar al contingut

Un sector molt perjudicat

Barcelona llançarà 200.000 bons per incentivar el consum de cultura

El Bonus Cultura costarà 40 euros, dels quals l'usuari en pagarà 30 i els 10 restants aniran a càrrec de l'ajuntament

Natàlia Farré

Barcelona llançarà 200.000 bons per incentivar el consum de cultura

La crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19 s’ha acarnissat en molts sectors econòmics, també en el de la cultura en general i en el de les indústries culturals en particular. La cultura suposa gairebé el 6% del PIB de Barcelona, i les empreses i professionals que s’hi dediquen generen 136.701 llocs de treball i donen vida a 23.882 empreses. Després del pas de la pandèmia no hi ha una fotografia fixa encara de com ha quedat el sector, però les dades provisionals són demolidores: les empreses teatrals calculen mig milió d’espectadors perduts mentre que les sales de cine pugen la xifra fins al milió i mig; i les llibreries i l’edició en general han deixat d’ingressar entre el 20 i el 25% de la facturació anual que suposa la festa de Sant Jordi, una diada que no va ser però serà el pròxim dia 23 de juliol. I encara cal veure com funcionarà.

Així les coses, per evitar que l’actual crisi de demanda es converteixi també en una crisi d’oferta i, sobretot, per intentar revertir la situació, o almenys millorar-la, l’ajuntament ha posat dos milions d’euros sobre la taula a través del Bonus Cultura. Es tracta d’incentivar el consum i l’activitat econòmica bonificant, en un 25%, la despesa del ciutadà en teatre, cine, música, espectacles d’arts escèniques i llibres.

Idea inèdita

La idea, inèdita a la ciutat, és senzilla: el potencial espectador (o lector) compra un abonament de 30 euros que automàticament es converteix en un abonament de 40 euros. La diferència de 10 euros la posa el consistori a través dels dos milions aportats pel Centre de Coordinació de la Resposta Econòmica (Cecore), fons extraordinari de 25 milions d’euros activat des de l’ajuntament per impulsar l’economia en l’etapa post-Covid. El càlcul és que la inversió de dos milions d’euros tingui un impacte de vuit milions sobre el sector. 

El Bonus Cultura té un doble objectiu: «ajudar les empreses i professionals de la indústria cultural, i al seu torn facilitar l’accessibilitat a la cultura rebaixant la barrera econòmica que suposa el consum cultural» en època de crisi, segons Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde de Barcelona. De manera que s’emetran 200.000 abonaments, els primers 50.000 a partir del 13 de juliol; la resta al setembre. I seran vàlids fins al 31 de desembre, data en què se suposa que la normalització cultural de la ciutat serà un fet. 

La partició en l’emissió del Bonus Cultura busca repartir de forma equitativa l’efecte de la bonificació sobre el conjunt del sector cultural, i després de l’estiu és quan el teatre, les arts escèniques i una part de la música s’activaran de forma més definitiva. Per això no s’ofereixen tots els abonaments de cop. També és possible que augmentin les emissions. No en va l’ajuntament està segur que la proposta serà un èxit i busca socis per poder ampliar la iniciativa en l’últim trimestre del 2020.

Privats i públics

No hi haurà restriccions en la compra –es poden adquirir els abonaments que es vulguin i tothom pot fer-ho sigui o no de Barcelona– ni en la naturalesa de les empreses participants –s’hi poden apuntar tant les privades com les públiques–, però sí en la manera de gastar-los: la rapidesa en posar en marxa la iniciativa ha fet que sigui tecnològicament impossible fraccionar el pagament. És a dir, l’abonament s’haurà de gastar completament en un sol establiment. Si la compra és superior a 40 euros el ciutadà haurà de posar la diferència; si és inferior, rebrà un val.

I el preu, 40 euros finals, no és una xifra agitada sinó que «s’adequa al cost de dues entrades de teatre, de dues entrades de música, i al preu de dos llibres, potser no s’adequa tant al cine, però sí a l’assistència de quatre persones. Hem pensat en la lògica econòmica que millor encaixava en el conjunt del sector». Paraula de Xavier Marcé, regidor de Turisme i Indústries creatives. Però aquesta lògica econòmica no inclou els museus. ¿Per què? «Perquè els museus públics, en general, ja tenen una gran política de bonificació del preu de l’entrada».

Altres ajuts

La proposta no és la primera ajuda destinada al sector cultura que surt de l’ajuntament, però sí la primera que va dirigida directament al consum. El passat 18 de març, des de la regidoria de Cultura es van anunciar 10 mesures extraordinàries per alleujar la crisi del sector, entre les quals, una partida d’un milió d’euros per a la compra de llibres per a biblioteques la convocatòria de la qual va sortir ahir. I un milió més per a la subvenció extraordinària de les entitats culturals més vulnerables que compta ja amb 350 sol·licituds.