Novetats en l''era Covid'

L'estació de Sants estrena càmeres per vigilar temperatura i mascaretes

Els controls tèrmics massius es realitzen des d'aquesta setmana únicament als passatgers de l'AVE

El nou sistema, ara en proves, també alerta de si el tapaboques no cobreix correctament el nas

zentauroepp53977115 barcelona 4 07 2020 c maras t rmicas en l estaci n de sants 200703144905

zentauroepp53977115 barcelona 4 07 2020 c maras t rmicas en l estaci n de sants 200703144905 / JOAN CORTADELLAS

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’estació barcelonina de Sants acaba d’estrenar dues càmeres de control de temperatura dels passatgers a l’embarcament a les línies d’alta velocitat (AVE). El sistema, denominat ‘càmeres termogràfiques’ o termògrafes, permet visualitzar els graus de temperatura corporal de qualsevol persona que passa per davant, tot i que sigui en grup, i alerta d’aquells casos en què se supera un límit prefixat, que en el cas de Sants és de 37,5 graus.

A més, en el cas de Sants, igual que a l’altra gran estació de l’AVE, la de Puerta de Atocha, a Madrid, el sistema informàtic de les dues videocàmeres alerta també de si alguna persona porta mal posada la mascareta, com per exemple si li sobresurt el nas, han explicat fonts d’Adif, la gestora de les estacions i les línies ferroviàries que utilitza Renfe. 

La innovació, ja utilitzada en aeroports, fa molt més còmode i segur el control de la temperatura corporal, ja que no requereix el contacte unipersonal del passatger que sí que necessita el dispositiu manual que, amb forma de pistola, es col·loca al front per fer el mesurament. 

El termòmetre digital al front només es pot utilitzar d’un en un, mentre que la càmera termogràfica permet que un únic empleat de seguretat vegi a la pantalla totes les persones que passen davant de l’objectiu. La temperatura apareix sobreimpresa junt al capdavant de cada persona, cosa que facilita que se la identifiqui immediatament.

Tres mesuraments i control mèdic

El personal de seguretat de l’estació de Renfe de Sants ja està realitzant formació i pràctiques amb el sistema de càmeres termogràfiques, que són clarament visibles i es diferencien de la resta de videocàmeres de l’estació, més camuflades. Les termogràfiques estan situades a sobre de trípodes al costat de les cintes que delimiten les cues per accedir a les andanes de l’AVE. Segons fonts d’Adif, després del període de proves i reajustaments aquestes dues noves càmeres també seran fixes i estaran menys a la vista.

En el cas que es detecti un passatger amb més de 37,5 graus de temperatura corporal, en el mateix control d’equipatge se l’informarà i se li demanarà sotmetre’s a uns altres dos controls cada cinc minuts per confirmar la dada. Aquests es realitzaran amb el termòmetre unipersonal. Si les tres vegades es confirma la febre, l’usuari serà desviat cap a una sala amb personal sanitari que li preguntarà sobre la seva salut per establir un diagnòstic i decidir si pot agafar el tren.

Rodalies, de moment sense càmeres

Fonts del Sindicat Professional de Seguretat Privada (SPS) han confirmat que els vigilants ja estan realitzant la formació sobre l’ús de les noves càmeres i els protocols d’actuació. Indiquen que en el cas que un passatger sigui detectat amb febre, únicament se li impedirà l’accés a les andanes, però no se’l retindrà, ja que no hauria comès cap delicte. Afegeixen que valoren positivament la instal·lació d’aquesta tecnologia, «molt útil per a grans empreses, estacions i centres comercials, ja que permet controlar molta gent amb menys personal i sense generar cues». 

Notícies relacionades

Altres fonts del sector ferroviari lamenten que el nou sistema de càmeres termògrafes de Sants Estació no s’apliqui també a les andanes de Rodalies, on també hi ha risc de contagi. «És com si es discriminés els passatgers de segona respecte als de primera», van afegir.

No obstant, fonts d’Adif afirmen que les càmeres termògrafes estan en proves i que no es descarta utilitzar-les a Rodalies. «A l’AVE és més senzill aquest control perquè tots els viatgers passen per un mateix control d’embarcament i equipatge, però a Rodalies entren i es distribueixen per diferents llocs», aclareixen les mateixes fonts.