06 jul 2020

Anar al contingut

MOBILITAT RESTRINGIDA

El trajecte metropolità prohibit: 40 minuts amb metro per tres zones sanitàries diferents

El recorregut de la línia 1 representa la paradoxa que suposa per a la ciutadania la circulació limitada en la desescalada

«La restricció és una tonteria», afirmen els veïns dels barris afectats de Barcelona, Santa Coloma i l'Hospitalet

Manuel Arenas

El trajecte metropolità prohibit: 40 minuts amb metro per tres zones sanitàries diferents

FERRAN NADEU

Des que van començar a obrir els establiments, Edgar Gea, veí de Santa Coloma de Gramenet, ciutat de la regió sanitària Metropolitana Nord, ha anat un parell de vegades a tallar-se els cabells a una perruqueria de Baró de Viver, barri barceloní pertanyent a la regió sanitària Barcelona Ciutat. 

Aquest trajecte tan quotidià per a aquest colomenc és de tan sols un parell de minuts amb metro –una sola parada de la línia 1 (L-1)– o uns 10 caminant; no obstant, es dona la paradoxa que, cada vegada que el fa, està vulnerant la limitació de circulació entre zones sanitàries catalanes prevista fins a la data durant la desescalada del confinament pel coronavirus. Entre les excepcions a aquestes restriccions, causes justificades sanitàries o laborals. Canviar aquesta dinàmica està en mans del Govern, després de l’última proposta de la Generalitat, que defensa ara unificar aquestes àrees.

L’àrea metropolitana de la capital catalana viu immersa aquests dies en una contradicció: mentre el desconfinament aspira a una progressiva ‘nova normalitat’ en un territori totalment interconnectat, sobre el paper operen unes fronteres que dificulten aquesta normalitat al separar les regions metropolitanes sud, nord i Barcelona ciutat. És en el transport metropolità, concretament el metro de Barcelona, on aquesta interconnexió resulta més evident. 

De cap a cap de l’L-1 del metro de Barcelona hi ha aproximadament uns 50 minuts de trajecte. En menys de 40 minuts, entre les estacions de Santa Coloma Santa Eulàlia, el metro transita per tres municipis diferents, Santa Coloma de Gramenet, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, cada un ubicat en una regió sanitària diferent: Metropolitana Nord, Barcelona Ciutat i Metropolitana Sud, respectivament. EL PERIÓDICO ha fet el trajecte per saber com la limitació de mobilitat afecta els ciutadans.

A la una del migdia d’aquest dimarts, cada vagó del metro transporta per l’L-1  una trentena de persones, algunes de les quals, poques, van amb l’uniforme de treball, com un home amb la indumentària del servei Barcelona pel Medi Ambient o una dona amb la vestimenta de la Brigada de Neteja de Montgat. 

Tant els qui tornen de la feina com els qui no, aquests últims sense causa justificada, passen sense adonar-se’n d’una zona sanitària a una altra al creuar la frontera imaginària entre les estacions contigües de Mercat Nou (Barcelona) i Santa Eulàlia (l’Hospitalet de Llobregat).

«La meva tia i la seva filla no es poden veure i les separa un carrer»

«Em sembla una tonteria que Barcelona estigui incomunicada», afirma Ana Ramírez, membre de l’Associació de Veïns Independent de Bellvitge (l’Hospitalet). Aquesta veïna, que té l’estació de metro de Bellvitge (L-1) a dos minuts de casa, explica que la seva tia, que viu al carrer de la Riera Blanca, «no pot veure la seva filla perquè una viu a la vorera de l’Hospitalet i l’altra a la de Barcelona». 

A Santa Coloma, el barri del Riu Nord és un dels adjacents a Barcelona i en queda separat pel riu Besòs. La presidenta de l’associació de veïns del barri, Rosa Mari Mora, destaca la contradicció que el seu fill pugui anar a veure la seva nòvia a Sabadell, també a la regió Metropolitana Nord tot i que en una altra comarca, però, no obstant, no el seu millor amic, a menys distància, al barri barceloní de la Sagrada Família. Mora titlla de «tonteria» la limitació de mobilitat.

En una línia anàloga es pronuncia Pròsper Puig, president de l’Associació de Comerciants de Sant Andreu, districte barceloní molt representat a l’L-1. Puig cataloga de «despropòsit» la prohibició de mobilitat a l’àrea metropolitana: «És ridícul que no et puguis desplaçar a 500 metres; jo tinc una nau industrial al carrer camí de la Verneda i una zona pertany a Barcelona i una altra a Sant Adrià de Besòs».

«Si perdura la mesura, els comerciants ho podríem notar»

Sobre la possible afectació als comerciants de l’actual restricció, Puig reconeix que de moment no hi ha impacte econòmic perquè «ja no és com fa anys, quan Sant Andreu era centre de venda per a Santa Coloma». Tot i que sí que preveu possibles futures conseqüències: «En cas de perdurar la mesura, quan tots els comerços hagin obert, sí que ho podríem notar perquè començarà a voler venir gent de Santa Coloma».