La plataforma Bici Augusta pedala a casa per reivindicar els seus carrils

Consideren que serien clau per facilitar la mobilitat segura de cara al desconfinament

zentauroepp22903928 augusta200420205323

zentauroepp22903928 augusta200420205323

1
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Diumenge passat hauria d’haver sigut una gran jornada reivindicativa per a aquells que reclamen fa anys que la Via Augusta combati l’hegemonia del cotxe ubicant-hi dos carrils bici laterals que facilitin la connexió del centre amb Sarrià-Sant Gervasi a cop de pedal. Però el confinament per la pandèmia va obligar la plataforma Bici Augusta a improvisar una Bicicletada Confinada, amb el cordó umbilical d’internet, i amb una reformulació de la seva demanda: ara volen els carrils urgents perquè creuen que seran clau per al procés de desconfinament esglaonat.

El col·lectiu, que diumenge va aconseguir concitar ‘online’ més de 80 ciclistes urbans pedalant a casa seva o debatent sobre les noves reivindicacions, es va constituir a principis de març. El seu repte era amplificar la demanda dels carrils, un per sentit, veient que els plans de l’ajuntament d’apostar per aquesta connexió en bici no s’acaben de concretar ni tenen data, relata Martina Gasull, membre del grup, a aquest diari. 

Via natural de pujada

Considera que la Via Augusta és la «via natural de pujada», i que ara només pot ser utilitzada pels ciclistes de forma «insegura» per la calçada. Per això, el seu objectiu és eliminar dos dels sis carrils de cotxes entre la Diagonal i la plaça Borràs per aconseguir un ús més pacificat de la llarga artèria, i permetre la connexió més fluida i sostenible entre districtes, explica Gasull. 

Notícies relacionades

La irrupció del coronavirus i la nova mobilitat postconfinament porten la plataforma a defensar que la bicicleta pot ser essencial per a desplaçaments de menys de quatre quilòmetres i mantenint distàncies socials de seguretat. També mantenen que si no s’aposta per aquests vehicles, es passarà «del confinament a casa al confinament al cotxe», que es tornarà a utilitzar massivament, mentre que sospiten que el transport públic resultarà insuficient per a les noves exigències de densitat i prevenció de contagis.

En aquest sentit, en un comunicat al·ludeixen també a estudis que revelen l’efecte perjudicial de la contaminació en la capacitat pulmonar dels afectats pel Covid-19 i alerten dels habituals alts nivells de diòxid de nitrogen registrats al vial. La plataforma, amb el suport de 20 entitats, exigeix de manera immediata dos carrils per a bicis i patinets, amb una actuació urbanística de senyalització provisional.