tradició alterada

Les mones de Pasqua es reformulen amb repartiment a domicili i una altra celebració familiar al juny

El sector, que intenta salvar la campanya, portarà els dolços a milers de llars amb el recolzament de les xarxes socials

Les creacions, algunes de les quals evoquen la mascareta, volen mantenir viva la il·lusió dels més petits de casa

zentauroepp53088844 barcelona   10 04 2020   sociedad   monas dispuestas para el200410170531

zentauroepp53088844 barcelona 10 04 2020 sociedad monas dispuestas para el200410170531 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Un dels moments gairebé sagrats al calendari de Joan Lluís M., veí de Mataró, és peregrinar a Barcelona cada dilluns de Pasqua per entregar una mona –més o menys ambiciosa i original, segons la seva particular conjuntura econòmica– a la seva neboda Martina, de 7 anys. Després de la primera pròrroga de l’estat d’alarma, va començar a calibrar les opcions perquè la nena tingués la seva peça de xocolata, malgrat el confinament. ¿Amics, familiars, un val per correu? La solució va arribar amb les iniciatives que han anat proposant els pastissers per promoure un any de mones a domicili i sense riscos ni temptació de trencar les tancades. Centenars de pastissers s’han abocat a garantir aquesta tradició, ara porta a porta, amb la promesa del Gremi de Pastisseria de Barcelona i Província d’una segon entrega per celebrar en família (creuant els dits) l’1 de juny, coincidint amb la segona Pasqua i sense amenaces sanitàries.

Aquest padrí ha escollit una coneguda botiga de l’Eixample, on aquests dies el seu ritme de producció és gairebé normal gràcies a la venda ‘online’. Però aquesta no serà una campanya de proporcions habituals. Només a la província de Barcelona, l’any passat es van despatxar unes 700.000 mones. Però davant del que al març pintava com una possible hecatombe sectorial per culpa de la pandèmia, i una galleda d’aigua freda per als més petits, la mobilització dels obradors convida a somiar en un dilluns de Pasqua de reclusió endolcida.

Mona tradicional de la pastisseria Mauri

Dues grans iniciatives lideren el repartiment organitzat per als qui volen comprar per internet o telèfon i assegurar-se que el dolç arriba a casa seva o a la del seu fillol sense haver de trepitjar el carrer o fer desplaçaments no autoritzats a casa de familiars o amics. La patronal del sector a Barcelona va tenir clar que reconduir per altres cursos aquesta tradicional i calòrica oferta seria essencial per evitar un altre daltabaix econòmic, just en un període que per a molts establiments suposa entre el 25 i el 30% de la facturació anual. Però, sobretot, compliria una missió de «servei» perquè els nens, que estan patint amb disciplina familiar les tancades, no perdessin aquesta data màgica.

Participació creixent

Va néixer fa uns dies, doncs, la campanya ‘Cap nen sense mona’, instigada pel gremi i amb la creixent participació de més de 200 pastisseries, la majoria a la província de Barcelona però també a la resta de Catalunya. A través de la seva web i amb l’impuls de les xarxes socials, s’accedeix a l’immensa llista i al mapa d’ubicació dels participants. El client pot elegir l’establiment més pròxim, i fins i tot, si aquest estigués saturat, es coordina amb altres que puguin complir la comanda, explica Olivier Fernández, gerent de la patronal i director de l’Escola del Gremi de Pastisseria.

Lluís Costa amb les seves creacions a la pastisseria Vallflorida de Sant Esteve Palautordera

L’expert és conscient que en aquesta ocasió els nivells de vendes habituals són impossibles, perquè alguns establiments estan tancats (tot i que la normativa de confinament permet aquesta obertura), i encara que d’altres assumeixin aquest buit, hi haurà famílies que optaran per posposar la cita amb la xocolata. O que la minimitzaran. Però estima que es preveu entregar entre 60.000 i 70.000 unitats per aquest sistema, cosa que per a molts negocis suposarà evitar pèrdues, en un context en què les comandes de xocolata i els dissenys es planegen amb mesos d’antelació.

Les mesures d’aïllament social no han alterat la inspiració dels artistes, que en les mones de xocolata apunten directament a les il·lusions infantils. Els motius tornen a ser el futbol (essencialment, el Barça), elements de Disney i Pixar, ous tradicionals... La tendència, més que per la innovació estètica, ve marcada per la qualitat del producte. Escalen posicions el cacau més natural i l’absència de sucres, el cromatisme amb fruites liofilitzades i sense colorants, i la creixent eliminació de greixos trans, oli de palma i additius. Fins i tot el clàssic pa de pessic rematat amb ous redueix sucres, explica Elies Miró, president del gremi. No obstant, entre l’allau de motius de Pepa Pig i la Patrulla Canina es cola alguna picada d’ullet a l’actualitat, sobretot en les creacions d’autor.

Esforç logístic

Així, per exemple, el conegut pastisser Marc Rodellas, de Sant Celoni, va elaborar –en un moment d’inspiració, no pas en sèrie– un ou de Pasqua amb mascareta molt celebrat i que va generar encàrrecs, relata a aquest diari. Precisament, aquest creador ha liderat una altra iniciativa de venda ‘online’, ‘Més mones que mai’, que divendres passat ja sumava uns 120 establiments adscrits. Des d’Instagram pot veure’s la llista completa i contactar amb la pastisseria triada, que s’organitzen amb gran esforç logístic per arribar a qualsevol domicili. «La reacció ha sigut espectacular», afirma. Molts han fet un esforç titànic per gestionar cobraments, entregues avançades o el dia 13 i altres recursos.

Creacions de Marc Rodellas, a Sant Celoni

Notícies relacionades

Des d’una campanya i l’altra, s’ha comptat amb empreses de repartiment experimentades, i fins i tot el personal dels comerços s’ocuparà de les entregues en municipis sense xarxa de distribució. Alguns negocis formen part de les dues campanyes, però les llargues llistes inclouen pesos pesants del sector tradicional i més modernitzat. Hi figuren Escribà, Canal, Mauri, Natcha, Garde, Can Planas, Vallflorida Xocolaters... Lluís Costa, al timó d’aquesta última, és un exemple del fenomen, amb desenes de vendes diàries ‘online’.

I com que l’enviament no pot substituir la trobada i el caliu familiar entre padrins i fillols, el gremi ha convocat una segona cita, coincidint amb la Segona Pasqua, l’1 de juny, sota el lema ‘La Pasqua en família’, no ja amb grans muntatges de xocolata, sinó amb algun tipus de pastís commemoratiu de venda a totes les pastisseries.