25 maig 2020

Anar al contingut

balanç

L'autobús a demanda a Nou Barris suma gairebé 50.000 passatgers el seu primer any

El Meu Bus, en prova pilot a Torré Baró, pal·lia el dèficit de transport al costerut barri

L'ajuntament decidirà el 2021 si s'implanta definitivament i s'estén a altres zones

Patricia Castán

L'autobús a demanda a Nou Barris suma gairebé 50.000 passatgers el seu primer any

Ja  fa més de 40 anys que Manuel Vital, veí de Torre Baró i aguerrit conductor, ‘va segrestar’ un autobús de la línia 47 en la qual treballava, per demostrar que el transport públic podia arribar a aquests costeruts carrers del seu barri. Ni les endimoniades pujades ni el seu mal estat eren excuses, va adduir, per mantenir gairebé aïllat aquest enclavament obrer de Nou Barris, que s’enganxa a Collserola. Però moure’s entre aquest barri i la resta del territori va continuar sent complicat per a una part dels seus residents, fins que fa un any va arribar El Meu Bus, un servei d’autobús a demanda en prova pilot que ja s’ha fet imprescindible. Entre el gener del 2019 i gener del 2020 ha sumat 49.352  agraïts usuaris.

El minibús solca l’irregular barri, que en la seva part alta presenta una orografia molt dura per als seus veïns de més edat o amb problemes de mobilitat, i aconsegueix connectar aquesta àrea amb el tram baix, i amb Ciutat Meridiana, alhora que enllaça amb la resta de busos i metro de la xarxa. El pla pilot està pensat per a dos anys, però la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, avança que després d’analitzar els resultats finals el 2021 és probable que s’implanti definitivament, i també que s’estengui a altres barris amb problemes de comunicació en transport públic.

Fins ara, relata, les hores punta matutines de desplaçament a centres educatius o per a connexions amb la resta de la ciutat han sigut les més demanades, així com a centres de salut, amb una mitjana de 190 validacions diàries dels títols normals de transport i un total de 627 usuaris registrats.

Aquest petit bus compta amb un recorregut per 28 punts entre els quals es pot sol·licitar la recollida, prèvia reserva amb temps des d’una aplicació o per telèfon. Les peticions es poden fer puntualment o de forma periòdica. Alarcón remarca que l’ús ha anat augmentant a poc a poc fins a refermar-se, en un horari que va de les 7.00 del matí a les 20.30 hores. La parada més sol·licitada de recollida és ara Vallcivera (16,86%), mentre que els usuaris el puntuen amb un 4,7 sobre 5.

Pla de barris de la Zona Nord

Es pot recordar que el projecte s’emmarca en el Pla de Barris de la Zona Nord, de la mà de l’ajuntament i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Va comptar amb una inversió inicial de 380.000 euros per a la preparació de la infraestructura i la seva tecnologia, però el consistori assumeix un cost de mig milió anual (despeses d’operativa menys ingressos) a través de l’esmentat Pla de Barris.