03 d’abr 2020

Anar al contingut

PLE MUNICIPAL

Colau accepta debatre com ha de créixer l'aeroport, sobretot per a vols de llarga distància

El govern i ERC s'afegeixen a la proposta de JxCat per estudiar com es pot augmentar la capacitat de la instal·lació

La iniciativa defensa que augmenti el pes de Girona i Reus i millori la seva connexió ferroviària amb el Prat

Toni Sust

Colau accepta debatre com ha de créixer l'aeroport, sobretot per a vols de llarga distància

Enric Fontcuberta

El ple municipal de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres una proposició de JxCat, acordada amb Barcelona en Comú, el PSC, ERC, que aposta per defensar el creixement de l’aeroport del Prat, especialment pel que fa a vols de llarga distància, i per analitzar com es pot aconseguir. El text remarca que el Prat té una capacitat màxima de passatgers de 55,5 milions, quan en l’actualitat la xifra de visitants és ja de 52,6 milions, així que el temps apressa. Barcelona pel Canvi ha votat a favor, Ciutadans s’ha abstingut i el PP ha votat en contra.

Que l’alcaldessa, Ada Colau, s’afegeixi a la iniciativa sorprèn una mica, si recordem que ella i el seu govern van apostar fa poc per limitar els vols i apostar en la mesura possible pels traçats ferroviaris alternatius. Però fonts del govern consideren que no hi ha cap contradicció, perquè l’increment de la capacitat operativa de l’aeroport estaria vinculada essencialment amb els vols de llarga distància quan, remarquen, Colau es va referir a vols curts. En concret, va fer una crida a tancar el pont aeri entre Barcelona i Madrid, per minimitzar les emissions que genera. 

L’aprovació de la proposició arriba un dia després que Aena defensés la necessitat que s’ampliï la tercera pista del Prat per donar cabuda a més vols de llarga durada. El text que ha aprovat el ple informe de «la necessitat d’assegurar la capacitat de creixement de l’aeroport especialment en vols de llarga distància» per garantir que es mantingui el seu impacte econòmic a la ciutat i a tot Catalunya.

La iniciativa

La proposició conté diversos punts: el primer defensa «posicionar-se a favor d’un model aeroportuari que garanteixi una millor connectivitat i una millora de la competitivitat econòmica». El segon advoca perquè existeixi una «connexió ferroviària eficient» de l’aeroport de Barcelona amb els de Girona i Reus, aeroports que podrien guanyar pes. 

La proposició s’aprova un dia després que Aena defensés ampliar la tercera pista

El tercer estableix l’encàrrec als serveis tècnics del consistori «un informe en què s’analitzin els avantatges i inconvenients de les diferents opcions que permetin que l’aeroport de Barcelona s’especialitzi en rutes de llarga distància». La iniciativa també inclou la reclamació a Aena que qualsevol ampliació aeroportuària es faci «prèvia anàlisi del seu impacte sobre el medi natural i la biodiversitat de l’entorn del delta del Llobregat, i previ informe favorable de la Unió Europea».

La llacuna de la Ricarda

Aquest punt és rellevant perquè l’ampliació de la tercera pista podria topar amb una barrera: l’operació amenaçaria la llacuna de la Ricarda, que, situada al Prat i inclosa a la Xarxa Natura 2000, un espai conservat tutelat per la UE: en el seu moment ja va obligar que la pista que s’utilitza per a l’enlairament a l’aeroport fos més curta. És a dir: en el cas que s’esculli aquesta opció, caldrà perseguir que el veto comunitari es relaxi o permeti solucions intermèdies, com permutes de terreny en conservació.

La proposició defensa, així mateix, «un nou model de governança del sistema aeroportuari que respecti l’autonomia de gestió de cada infraestructura i amb la participació de l’entorn socioeconòmic del país».