MOBILITAT
Tots els carrers secundaris de BCN seran 'zona 30' al febrer
L'equip de Colau s'ha marcat com a objectiu frenar la velocitat a l'interior de la ciutat per reduir la sinistralitat viària
Els talls de trànsit en una desena de vies principals com Aragó i Laietana començaran el primer cap de setmana de febrer

zentauroepp50803448 barcelona 08 11 2019 zona de circulaci n limitada a 30 km h 200124202751 /
Barcelona vol ser una ‘slow city’, molt més amable amb els vianants, una ciutat amb velocitat màxima que a la gran majoria de carrers no superi els 30 quilòmetres per hora. Amb aquest objectiu, el mes de febrer l’ajuntament decretarà ‘zona 30’ totes les vies de l’anomenada xarxa secundària, la que suporta un volum més reduït de vehicles i té una funció principalment veïnal. I en una segona fase, al llarg del 2021, s’aniran afegint artèries com la Via Laietana, Travessera de Gràcia, Torras i Bages, Diputació i Consell de Cent.
En l’actualitat més de la meitat dels carrers amb circulació permesa ja tenen el límit 30. En concret, el 52,3%, segons fonts municipals. El consistori, com ja va avançar Ada Colau en la conferència ‘L’alcaldessa respon’, s’ha marcat com a objectiu incrementar aquesta xifra fins a un 75% en dos anys. El primer any se sumaran uns 112 quilòmetres i el segon, 100 més. En total, la ciutat convertirà en vies pacificades i pedalables 212 quilòmetres més.
L’equip municipal considera fonamental calmar el trànsit, principalment per reduir la sinistralitat, però també per millorar la convivència a la calçada. «No pot ser que de forma majoritària se circuli per sobre dels 50 quilòmetres per hora», ha afirmat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, que alinea aquesta iniciativa amb altres ja en marxa com les superilles i el pla per blindar les escoles dels sinistres viaris (‘Protegim l’escola’). Tot el paquet d’actuacions va encaminat, ha afegit Sanz, a «canviar el model» perquè Barcelona sigui «una ciutat més tranquil·la, més amable per passejar, per jugar, amb menys soroll i més segura».
Un problema de salut
La contaminació atmosfèrica del trànsit rodat atempta contra les persones i s’ha convertit en el principal problema de salut pública de la ciutat, però l’excés de velocitat també. Establir els 30 quilòmetres per hora com a velocitat general a la capital catalana hauria de permetre reduir la sinistralitat i sobretot rebaixar radicalment la mortalitat. La regidora de mobilitat, Rosa Alarcón, basant-se en els indicadors de gravetat de les lesions de la Guàrdia Urbana, ha explicat que en els atropellaments que es produeixen a 50 km/hora hi ha un 45% de mortalitat, i que es descendeix fins a un 5% si la velocitat és de 30 km/hora. «Aspirem a les zero víctimes. No em conformaré si hi ha una sola víctima», ha dit Alarcón, que la setmana que ve presentarà el tradicional balanç dels accidents de trànsit de l’any passat.
Per garantir el compliment de la mesura el consistori té previst acompanyar-la amb senyals verticals i horitzontals, passos de vianants elevats, ressalts, traçats no lineals i radars, tant pedagògics com sancionadors.
Restricció del trànsit
Barcelona també frenarà el vehicle privat amb ‘Obrim carrers’, una iniciativa que consisteix bàsicament a tallar el trànsit a vies troncals de la ciutat el primer cap de setmana de cada mes, com ja passa a Gran de Gràcia. Es tracta de menjar-li terreny al cotxe perquè «deixi de ser el rei» de la ciutat, ha dit la tinenta de l’alcaldia.
Notícies relacionadesAquestes restriccions de vehicles es faran dissabte entre les 17.00 i les 21.00 hores, i diumenges entre les 10.00 i les 15.00 hores. La mesura començarà el primer cap de setmana de febrer a la tarda a Gran de Gràcia –entre la plaça de Nicolàs Salmerón i el carrer de Nil Fabra– i Via Laietana –entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antonio López. El primer cap de setmana de març s’afegiran dos nous talls de trànsit: l’eix Creu Coberta-Carrer de Sants –entre plaça d’Espanya i el carrer d’Arizala– (que també serà zona 30 a partir de febrer), sense circulació dissabte a la tarda, i el carrer d’Aragó –entre Tarragona i l’avinguda de Meridiana–, lliure de cotxes i motos diumenge al matí. El consistori calcula que amb el tall de les quatre vies el primer cap de setmana de març deixaran de circular més de 100 mil vehicles per una superfície d’uns 209 metres quadrats que passaran a tenir ús ciutadà.
Aquest any el nombre de vies augmentarà de manera progressiva fins a sumar un total de 10 carrers principals de la ciutat, un per districte. La mesura anirà acompanyada d’una campanya informativa per explicar les afectacions i mobilitat en transport públic. Fa temps que el govern de Colau assenyala que algunes artèries de la ciutat actualment són autèntiques autopistes. Aquests talls poden semblar anecdòtics, va admetre Sanz, però «demostrarem que aquests carrers poden ser una altra cosa» i poden ser la llavor de futurs «projectes de transformació» que permetin adequar aquestes vies a un model de ciutat «al servei de la vida i dels veïns».
Quan els radars pedagògics no funcionen...
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Article del conseller de Política Lingüística Un pacte per fer créixer el català, per Francesc Xavier Vila
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- Nou decret El Govern ajorna la pujada de la taxa turística pendent del suport dels Comuns
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns