El 2020

Els treballadors amb sous més baixos podran utilitzar vehicles contaminants a Barcelona

La mesura va dirigida als que ingressin menys de 8.000 euros i acreditin que per treballar necessiten utilitzar un vehicle

ddddd / periodico

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Els treballadors autònoms que ingressin menys de 8.000 euros anuals i que acreditin que necessiten el seu vehicle per a l’exercici de la seva activitat professional estaran exempts durant el 2020 de la prohibició als cotxes més contaminants de circular per la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit Rondes de Barcelona, norma que s’aplicarà els dies feiners a partir de l’1 de gener.

Aquesta és una de les al·legacions, a petició del grup municipal d’ERC, que avui aprovarà la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona. Amb aquesta moratòria d’un any per a les persones vulnerables, concretament les que puguin demostrar uns ingressos econòmics inferiors a l’Imprem (Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples) més un 10% i que necessiten el vehicle, els republicans no s’oposaran al text definitiu en el ple de desembre. 

La tinenta d’alcalde d’Ecologia i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha anunciat que la proposta presentada pel govern municipal de BComú i PSC ja compta amb prou vots perquè la nova ordenança vagi al ple i sigui aprovada, ja que ERC i BCNxCanvi s’han afegit a l’acord. «Ja podem anunciar que tenim prou vots, necessaris, perquè entri en el ple del 20 de desembre», ha destacat Sanz, que ha definit la mesura com un «acord de país».

La capital catalana, ha explicat la tinenta d’alcalde, té«tres vegades més trànsit que la ciutat de Londres, on ja tenen mesures d’aquest tipus. Era urgent que ens poséssim en marxa. Han sigut quatre anys desenvolupant un acord que per fi arriba a la recta final i, per tant, complir amb el calendari que ens havíem marcat, ha afegit, i ha puntualitzat que serà necessari posar en marxa més mesures i la màxima implicació de la Generalitat i el Govern central.«Necessitem altres mesures que estan en mans d’altres administracions superiors com ara que s’acabi la línia 9 del metro; que Rodalies funcioni millor, amb més freqüència i sense aturades; més carrils VAO, i que el port i l’aeroport també presentin les seves zones de baixes emissions», va enumerar Sanz.

Segons els càlculs del consistori, la posada en marxa de la ZBE evitarà que 50.000 vehicles contaminants entrin a la ciutat els dies feiners, fins a 125.000 en quatre anys, i amb aquesta mesura esperen reduir en un 6% les emissions de CO2i en un 15% les de NO2

Al·legacions i noves exempcions

L’ordenança municipal que regularà la mesura anticontaminació estrella del consistori ha rebut 1.815 al·legacions per part de 130 persones físiques o jurídiques, de les quals s’han acceptat el 45% de la presentades, segons ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia. «Per a nosaltres era important no perdre l’objecte [de la mesura], complir un marc europeu i unes recomanacions de l’OMS», ha recalcat el regidor.

Notícies relacionades

Després de la resolució d’aquestes al·legacions, també s’han introduït altres punts com una ampliació de la llista i tipologia de vehicles exempts durant un primer any. Són vehicles que presten «serveis singulars i que podran entrar de manera esporàdica a la Zona de Baixes Emissions», detallen fonts municipals. Així, s’afegeixen a la llista de vehicles exempts de la prohibició de transitar per l’àrea restringida els vehicles blindats, les unitats mòbils de ràdio i televisió, els vehicles laboratori, vehicles amb càmeres frigorífiques com els anomenats ‘food trucks’ i formigoneres, entre d’altres.

Les sancions lleus finalment seran de 100 euros i no de 200 com es va detallar en la proposta inicial. Les sancions greus finalment s’estableixen en 200 euros i les molt greus, en 500 euros. L’ordenança fixa la reiteració en 90 minuts. Passat aquest temps, un cotxe sancionat pot ser sancionat una altra vegada. «És el temps màxim a creuar Barcelona, i si passen 90 minuts comptarà com un segon trajecte», ha detallat Badia.