30 març 2020

Anar al contingut

LA PROPOSTA D'ORDENANCES FISCALS

Colau vol dissuadir d'aparcar al carrer elevant el cost de l'àrea blava i de la verda

El govern proposa eliminar la gratuïtat de 14 a 16 i augmentar el pagament fins a 4 euros per hora

Toni Sust

Colau vol dissuadir d'aparcar al carrer elevant el cost de l'àrea blava i de la verda

ALBERT BERTRAN

Barcelona agreuja el seu combat contra l’aparcament en superfície, amb l’objectiu especialment posat sobre els vehicles dels no residents que acudeixen cada dia a la ciutat. Ada Colau ha fixat el punt de partida de la negociació de les ordenances fiscals per al 2020, que iniciessin el seu tràmit administratiu dimarts en la comissió d’Economia, per aprovar-se provisionalment en el ple d’octubre i definitivament, en el de desembre.

La pujada de l’IBI, després de l’eliminació dels límits, seria d’un 5,46% de mitjana

La proposta de revisió de les taxes que planteja el govern de Barcelona en Comú i el PSC suposaria, en cas d’aprovar-se com està, un ingrés addicional per al consistori de 82 milions d’euros. I el més destacat de la proposta és que el govern proposa elevar el cost de l’àrea blava i la verda, amb canvis contundents.

En el cas dels residents, la situació amb prou feines canvia. Continuaran pagant un euro setmanal, amb la modificació que ja no existiran les bonificacions que permetien que un conductor sense multes acabés aparcant sense pagar. A més, l’agost, que fins ara era gratuït per a aquest col·lectiu, serà de pagament d’ara endavant.

Però la part del lleó correspon als que aparquen a l’àrea blava i als no residents de l’àrea verda. Gent, en definitiva, que acudeix a la ciutat amb el seu vehicle o que s’hi desplaça per Barcelona, fora de les places previstes per als veïns. L’ajuntament vol desincentivar l’aparcament dels no residents, i per a això planteja diversos canvis.

Les tarifes

La proposta d’ordenances contempla anul·lar la gratuïtat de la zona blava de 14.00 a 16.00 i elevar les tarifes. Actualment, a la zona blava es cobren quatre preus diferents en funció del lloc de la ciutat on es trobin: 2,50 euros a la zona A, 2,25 euros a la B, 1,96 euros a la C i 1,08 euros a la D. El govern aposta per pujar aquestes quantitats en funció de com contamina el vehicle afectat. Els que ho són menys, amb distintiu ECO, pagarien el mateix que ara. Els que tenen distintiu C pagarien 3,25 euros a la zona A, 3 a la B, 2,71 a la C i 1,83 euros a la zona D. Els que tinguin distintiu B, 3,50, 3,25, 2,96 i 2,08 euros per hora. Els que no en tenen són els que més abonarien per hora i zona: 3,75 euros a l’A, 3,5 a la B, 3,21 a la C i 2,33 a la D.

La proposta contempla elevar el cost de la grua de 147,69 a 173 euros per retirada de vehicle

Quant a l’àrea verda, on actualment es paguen 3 euros l’hora a la zona A i 2,75 a la zona B, també es mantindria el cost per a les etiquetes eco. Amb distintiu C, les tarifes horàries serien de 3,75 euros a la zona A i 3,5 a la B. Amb distintiu B, els pagaments serien de 4 i 3,75 euros. Sense distintiu, de 4,25 i 4 euros. El cost d’anul·lació d’una multa passaria de 7 a 9 euros.

Són increments significatius que burxen en l’objectiu de reduir el nombre de cotxes que entren a Barcelona i aconseguir que molts cotxes que s’aparquen en superfície es guardin en pàrquings subterranis.

La grua, més cara

La proposta també postula un increment significatiu del cost de la grua municipal: un 17% més del que costa ara. El preu que hauria de pagar un ciutadà a qui li retirin el vehicle seria de 173 euros, quan ara és de 147,69 euros. Amb la nova xifra, argumenta el consistori, es cobriria el 95% del que costa el servei de grua. Sense la revisió, el pagament suposa el 76,96% del cost.

L’IBI centra un altre dels increments, ja que tot i que es rebaixen tarifes, s’eliminen els límits, la qual cosa fa que es prevegi una pujada mitjana d’un 5,46% en el pagament de l’impost, com va anunciar la setmana passada el regidor de Pressupostos, Jordi Martí. També es preveuen augments en la taxa de clavegueram, entre d’altres.