la mobilitat insostenible

L'ajuntament promet (una altra vegada) buidar de vehicles les voreres

25 empreses aspiren a desplegar la seva xarxa de patinets a Barcelona i dues d'elles ja ho fan al marge de la llei

La regidora Alarcón promet "contundència" perquè es respecti l'espai reservat als vianants

zentauroepp49357412 bcn patin190816125737

zentauroepp49357412 bcn patin190816125737 / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Carles Cols

Per segona vegada en menys d’un any, l’Ajuntament de Barcelona promet que les voreres de la ciutat seran per anar a peu, no sobre rodes. La primera d’aquelles dues vegades va ser en forma d’ultimàtum. Després d’una campanya informativa a finals del 2018, es va anunciar que partir de l’1 de gener es perseguiria amb zel ciclistes o patinadors que circulessin per les voreres. Com si fos la llei seca dels Estats Units, va augmentar el consum d’alcohol. Aquest divendres, la nova responsable de mobilitat, Rosa Alarcón, ha anunciat que la “contundència” serà la divisa del mandat i, com a botó de mostra, ha explicat que des de començament d’any s’han sancionat ja més patinets de lloguer aparcats il·legalment a les voreres que en tot el 2018, amb especial zel l’últim mes.

El propòsit d’Alarcón era principalment ensenyar com caminen les negociacions amb el sector del patinet de lloguer per regular-ne l’ús. L’objectiu és pactar una regulació similar a què es va arribar amb les empreses de lloguer de bicicletes i motos. Es va acordar una quota de llicències, 7.000 de motos elèctriques compartides i 4.000 de bicicletes. El nombre de llicències de patinet que, segons els responsables de mobilitat, seria convenient acceptar no està decidit encara, però sí que està clar que l’interès del sector per Barcelona és majúscul. Fins a 25 empreses volen col·locar els seus patinets als carrers de la ciutat. Dues d’elles ja ho fan. Sense cap permís. La Guàrdia Urbana multa els patinets d’aquestes empreses que descobreix estacionats a les voreres. No poden fer-ho ni tan sols als estacionaments de bicicletes. Els resultats fins ara han sigut, per dir-ho suau, homeopàtics. Segons Alarcón, ni tan sols està clar que pels seus antecedents desafiadors es pugui excloure aquestes empreses d’un possible concurs d’adjudicació de llicències, previst per a la pròxima primavera.

La lliçó de París

No es discuteixen des de la nova àrea de mobilitat, que ha passat de mans dels comuns a mans socialistes, els beneficis mediambientals dels mitjans personals de transport elèctrics. El problema és que la laxitud amb ells no és aconsellable, com han descobert altres ciutats amb més mesos d’experiència. A París, per exemple, els patinets s’amuntegaven tirats a les voreres del centre de la ciutat de qualsevol manera.

Notícies relacionades

La qüestió és que Alarcón ha aprofitat el repàs a com van les negociacions amb el sector del patinet i els seus plans d’expansió a Barcelona per subratllar, amb més èmfasi que la seva antecessora en el càrrec, Mercedes Vidal, que els vianants han de ser respectats i, a la seva manera, ha acceptat que es jutgi la seva gestió com a regidora en funció dels resultats en aquest àmbit. La Guàrdia Urbana té instruccions molt clares, assegura Alarcón. En la seva opinió, que en els vuit primers mesos de l’any s’hagin tramitat 1.500 sancions per un ús inadequat de les voreres per part de vehicles amb rodes és un senyal inequívoca que el rumb és un altre. La xifra, en realitat, no hauria d’impressionar. Pot ser que les 1.500 siguin les infraccions que es cometen cada hora a les voreres de la ciutat.

De moment, l’ajuntament descarta (tot i que està obert a estudiar totes les opcions) penalitzar, per exemple, el mal ús del 'bicing' amb la retirada del carnet d’usuari d’aquest servei. Les condicions d’ús són les mateixes que per a la resta de vehicles (patinets, bicicletes, etc...), però amb el matís que la infracció es comet amb un mitjà de transport públic.