MANDAT 2019-2023
Els comuns, el PSC, ERC i JxCat compartiran govern metropolità
Els quatre grups elaboren un programa amb fins a 54 objectius amb "un fort contingut social"
zentauroepp48656874 colau i collboni190710091551 /
El pròxim govern de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) estarà format per socialistes, republicans, comuns i neoconvergents. En aquesta curiosa societat, que supera l’anomenada política de blocs i vetos creuats que han caracteritzat la formació de pactes postelectorals, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, repetirà com a presidenta de l’ens. Tot apunta que ERC guanyarà protagonisme en l’organisme amb una àrea de govern més, passant d’una a dues. Aquest acord es plasmarà demà al ple de constitució del Consell Metropolità per almandat 2019-2023.
Els quatre grups metropolitans han arribat a un Acord per al Govern de l’AMB amb un acord programàtic que conté fins a 54 objectius amb un “fort contingut social”, asseguren fonts de l’AMB. Entre les prioritats destaquen la millora de la cohesió social i de la mobilitat sostenible basada en el transport públic. L’acord també inclou l’estratègia per "fer realitat una important oferta de vivenda assequible i de qualitat, la proposta del Pla Director Urbanístic (PDU) metropolità i mesures per fer front a l’emergència del canvi climàtic, per garantir un medi ambient saludable i l’aprofitament racional dels recursos naturals", enumera en un comunicat l’ens.
El programa de govern firmat per les quatre formacions aposta també pel"progrés socioeconòmic" del territori metropolità, amb més de 3,2 milions d'habitants, entès com el "motor de l’ocupació i el benestar".
Repartiment d’àrees
L’acord també inclou la designació de l’alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón, com a vicepresident executiu, i el repartiment de responsabilitats institucionals i d’àrees de govern entre consellers i conselleres de les quatre forces polítiques signants. En concret, el PSC es farà càrrec de 3 de les 7 àrees del nou govern, mentre Comuns i ERC en tindran dues respectivament. JxCat, la formació política amb menor representació a l’AMB, ocuparà una de les quatre vicepresidències institucionals (una per partit).
El Consell Metropolità, el màxim òrgan de govern de l’ens, està format per 90 consellers i conselleres metropolitans (cadascun dels 36 municipis disposa d’un nombre de consellers en proporció amb el seu pes demogràfic). Per acostar l’organisme a la gent i per a una transparència més gran, el nou acord de Govern també perseguirà, asseguren fonts de l’AMB, "la implicació de la ciutadania en la presa de decisions".
En l’anterior mandat, el Consell Metropolità (amb un govern format per Comuns, el PSC i ERC) va aprovar els pressupostos del Grup AMB (que inclou l’Impsol, l’Imet i altres societats com Transports de Barcelona i Ferrocarril Metropolità de Barcelona) per al 2019 amb un total de 1.794 milions d’euros, el tercer del sector públic per darrere de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.
- A Mejorada del Campo Els llimbs de les 2.000 cases il·legals a Mejorada del Campo, a nou quilòmetres de Madrid: «Paguem impostos però no tenim serveis»
- Radiografia de les edificacions irregulars Espanya suma almenys 665.500 habitatges il·legals, la majoria a Andalusia i València
- Caos ferroviari Les obres als túnels del Garraf arrenquen aquest dilluns i posen en perill la mobilitat al sud de Barcelona durant almenys tres mesos
- Marc Masip, expert en addicció tecnològica: «La relació entre consum de xarxes i problemes de salut mental no és de correlació, és de causalitat»
- Mobilització docent La vaga de professors a Barcelona, Barcelonès i Baix Llobregat arrenca aquest dilluns una setmana d’aturades a tot Catalunya
