La seguretat al suburbà

Què s'ha de fer en cas de patir o presenciar un robatori al metro

Mossos i TMB aconsellen demanar ajuda a través dels pals SOS i no enfrontar-se als lladres

zentauroepp45830191 bcn metro190623185939

zentauroepp45830191 bcn metro190623185939 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

És possible que una víctima s’adoni que li acaben de robar. Però és més probable que qualsevol altra persona pugui presenciar que n’estan robant una altra en un vagó o a l’andana. ¿Què s’ha de fer en aquests casos? Els experts de Mossos i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) coincideixen del tot. Un no s’ha d’enfrontar als delinqüents, però sí que ha d’avisar de seguida, tant si s’és testimoni com si es pateix el furt.

¿Com es pot demanar ajuda? "El millor és prémer el botó de SOS de l’intercomunicador que hi ha al centre de cada andana. Es dispara una alerta immediata al Centre de Seguretat i Protecció del Metro i s’envia ajuda de seguida", afirmen els policies. En aquella central d’alarmes es coordinen les 3.000 càmeres que vigilen la xarxa i que observen no només vigilants i tècnics especialitzats, sinó també mossos d’esquadra. Aquelles càmeres, que cada vegada són de més precisió, poden permetre la identificació del lladre però també, el més important, observar on ha llançat els documents que no li interessen, ja que normalment només busca diners en efectiu.

Motxilla al davant i agafar bé el mòbil

Un altre dels consells policials és col·locar-se la motxilla al pit, no a l’esquena, durant el desplaçament al metro, per tenir-la sempre a la vista. I si es tracta d’una bossa o una cartera, creuat en bandolera. I en cas d’haver d’utilitzar el mòbil, s’ha de subjectar amb força perquè els lladres no ens el puguin prendre. També es recomana que quan s’està esperant l’arribada el metro a l'andana, "un no s’ha de quedar ni al principi ni al final, com fan la majoria de persones, sinó desplaçar-se a la zona intermèdia, on sempre hi ha menys gent", explica un dels agents.

"El que també es pot fer és avisar el passatger que no té el control dels seus objectes personals o que té una butxaca oberta perquè vagi amb compte", afegeix el mosso d’esquadra, que viatja de paisà diàriament al metro per agafar els lladres en el moment en què actuen. "I si veuen algú robant, poden avisar la víctima però sense enfrontar-se al lladre, que ho negarà i marxarà," afegeix l’agent, que desaconsella totalment intentar retenir el sospitós. "No acostumen a ser violents, però en alguns casos han respost amb agressions", afegeix.

Megafonia automàtica o personalitzada

Notícies relacionades

Precisament, els avisos als passatgers és una de les tècniques que més utilitza TMB per evitar els robatoris. Els maquinistes informen directament els viatgers que porta al seu comboi tant si veuen pujar els lladres en una parada, com si els detecta a l’interior del comboi. Normalment, l’avís personalitzat del conductor indica que el lladre o lladres (solen ser tres i treballar en equip) estan allà, i es diferencia de les alertes automatitzades que s’emeten en diversos idiomes als trens i les andanes.

Un portaveu de TMB va explicar a aquest diari que els robatoris als passatgers és un dels temes que més preocupa aquesta empresa, "que l’any passat va invertir més de 25 milions d’euros en seguretat". "Els furts –va afegir– són un tema preferent que abordem amb quatre línies d’actuació: la prevenció, amb mesures per frenar aquests delictes; la dissuasió, amb mitjans tècnics i humans sobre el terreny; la reacció, facilitant l’avís immediat en cas de robatori, i l’atenció a les víctimes, perquè recuperin les seves pertinences".