Anar al contingut

DESPRÉS D'UN PROCÉS PARTICIPATIU

Barcelona ultima tres noves superilles

El consistori prepara superilles als barris de la Dreta de l'Eixample, l'Esquerra de l'Eixample i Sant Gervasi de Cassoles

La transformació d'aquests àmbits persegueix principalment combatre la falta de verd i la sobreocupació de les voreres

Luis Benavides

Barcelona ultima tres noves superilles

L’actual govern municipal desplegarà  tres superilles més als barris de la Dreta de l’Eixample, l’Esquerra de l’Eixample i Sant Gervasi de Cassoles. Els respectius processos participatius per consensuar amb el veïnat i definir els plans d’acció per implantar el programa municipal Superilles el pròxim mandat ja han acabat.

Una de les noves superilles estarà ubicada en l’entorn del carrer de Girona, entre la ronda de Sant Pere i el carrer de Còrsega i el carrer de Roger de Llúria i el passeig de Sant Joan. L’objectiu d’aquesta transformació és combatre la falta de verd (una de les més baixes de la ciutat, amb només 0,59 metres quadrats per habitant), la falta d’itineraris rectilinis i la sobreocupació de les voreres amb motos i terrasses. Els dos últims, detallen fonts de l’ajuntament, dificulten la mobilitat dels veïns.

Tècnics de l’ajuntament i un grup impulsor, junt amb diverses entitats del barri, han treballat en una proposta per millorar l’habitabilitat i els índexs de verd i biodiversitat, i potenciar els eixos cívics verticals i horitzontals. La pacificació del carrer de Girona, on actualment hi ha dictada una suspensió de llicències per determinar les activitats que es podran implantar tenint en compte la seva futura transformació, tindrà un paper decisiu en la transformació de la zona.

Germanetes i entorn

L’ajuntament també estudia implantar el programa municipal de les superilles en un àmbit de l’Esquerra de l’Eixample  comprès entre els carrers de Vilamarí i del Comte d’Urgell i la Gran Via de les Corts Catalanes i l’avinguda de Roma. Les problemàtiques en aquesta zona, amb el reivindicat espai Germanetes com a peça central,  són similars a les del carrer de Girona. A saber: falta de verd, falta d’espais de lleure, sobreocupació de les voreres... En aquest sentit, la superilla permetria guanyar fins a 37.706 metres quadrats d’espai públic amb la pacificació d’una sèrie de carrers: Consell de Cent, Llançà, Rocafort, Comte Borrell i Casanova. D’aquesta manera es persegueix fomentar modalitats de transport més sostenibles com la bicicleta o el transport públic a l’àrea. Actualment s’està treballant amb el grup impulsor i està previst començar la feina amb veïns, escoles, comerciants i equipaments, entre d’altres.

Les molestes dreceres de Sant Gervasi

El programa de les superilles també podria sortir de la Barcelona de Cerdà i arribar al districte de Sarrià-Sant Gervasi, concretament al barri de Sant Gervasi de Cassoles. Segons fonts municipals, en l’àmbit d’estudi –delimitat pels carrers de Balmes, Mandri, Bonanova i ronda del General Mitre– una de les problemàtiques principals són les dreceres de cotxes de passada que travessen el barri per accedir a les escoles de Sarrià. El primer, de la ronda del General Mitre a la ronda de Dalt pel carrer de Sant Gervasi de Cassoles, principalment per accedir a les escoles de Sarrià. El segon, de la ronda de Dalt a través del carrer de Castanyer fins al carrer de Balmes. Les dues dreceres registren diàriament una mitjana de pas de 2.500 vehicles, amb els inconvenients que això suposa als veïns i comerços instal·lats en aquestes vies.

Aquestes cèl·lules urbanes recollides per primera vegada al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 persegueixen donar “resposta a l’escassetat d’espais verds, els alts nivells de contaminació, l’elevat índex de soroll ambiental, les dades d’accidentalitat i el sedentarisme”, segons fonts del departament d’Ecologia Urbana.