Vigilància ambiental en el suburbà

Un comitè d'experts reforça la recerca d'amiant al metro de Barcelona

L'Àrea de Salut Pública de l'ajuntament dirigeix un estudi que amplia les indagacions de TMB

Els tècnics analitzaran mostres de 31 estacions, tres intercanviadors i alguns túnels

zentauroepp47630935 metro uralita190404163622

zentauroepp47630935 metro uralita190404163622 / maitecruz

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha entrat de ple en el conflicte de l’amiant al metro i ho ha fet amb un comitè d’experts que controlarà "des de fora" si hi ha risc a la xarxa, no només per als treballadors, tal com ja investiga Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), sinó també per als usuaris. I per a això en poc més de dos mesos ja ha creat el grup, amb 12 experts de diferents sectors, i ha instat TMB a realitzar controls d’amiant en l’aire d’estacions i passadissos d’enllaç (intercanviadors), així com a realitzar aquests mesuraments amb microscopis electrònics i no només òptics, de menor fiabilitat i que són els que s’utilitzaven fins ara.

Aquesta acció de l’administració municipal es produeix quan la crisi de l’amiant al metro no deixa de créixer amb l’aparició de la substància en nous espais i elements (cobertes, pintura, plafons...), així com de treballadors presumptament afectats per la seva exposició i quan, a més, aquests empleats han hagut de convocar vagues, com la del passat Mobile, per demanar més transparència i informació en aquest problema sanitari. La gerent de l’ASPB, Carme Borrell, ha anunciat avui ja no només la creació, a finals de gener, del nou comitè d’experts, sinó també les seves primeres actuacions després de reunir-se en dues ocasions.

Un pneumòleg i un oncòleg

Entre els experts elegits, que aviat faran la seva tercera reunió per aprovar la proposta dels nous punts de control ambiental presentada per TMB, hi ha, entre d’altres, Antonio Agudo, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO); Maite Martí, del Departament de Treball; Miquel Mira, de TMB; Lluis Mallart, de la consultoria sobre amiant ACM, i Josep Torras, pneumòleg de Cerdanyola, així com diversos representants de la Generalitat i de l’ASPB, com la mateixa Borrell. "L’ajuntament i TMB ens van demanar formar aquest grup d’experts amb diferents visions i acordem, entre altres mesures, fer un inventari de l’amiant, prendre mostres ambientals en les infraestructures, fer un seguiment dels resultats i monitoritzar els espais", ha explicat Borrell.

Els nous controls es realitzaran –"d’aquí dues o tres setmanes", segons Enric Cañas, conseller delegat de TMB– en 31 estacions de les línies 1, 2, 3, 4, 5 i 11, tant a les andanes com en els accessos. També als passadissos de connexió de les estacions de Passeig de Gràcia, Catalunya i Sants-Estació. Algunes d’aquestes parades han sigut triades per l’elevat nombre d’usuaris o per la presència constatada d’elements d’amiant o fibrociment. Les mostres es recolliran en diferents moments del dia.

Anàlisis tres vegades més cares

També s’analitzaran 21 punts a l’interior dels túnels, així com els filtres dels sistemes de ventilació dels trens i pedres de balast sobre les quals s’assenten les vies del metro. Una altra de les novetats és que la pols recollida s’analitzarà amb microscopis electrònics, a França. Fins ara s’utilitzaven els òptics, perquè segons TMB és el que marca la normativa vigent. Fa temps que el comitè d’empresa de TMB reclama que el mesurament es faci amb aquests equips de més precisió. Cada anàlisi electrònica costa uns 300 euros, davant els 100 de l’òptic, va explicar Cañas.

Borrell ha precisat que els resultats de les anàlisis es donaran a conèixer a través de l’Agència de Salut Pública, "de forma independent" a TMB, que fins ara era l’únic que informava sobre la recerca de restes d’amiant a la xarxa del suburbà.  "El mostreig busca completar i eventualment ratificar l’anàlisi de més de 280 mostres recollides en tota mena d’espais i vehicles que ha realitzat TMB amb resultats sempre per sota dels valors de detecció per a la contaminació per amiant", ha remarcat TMB en un comunicat.

Controls a extreballadors

Notícies relacionades

En la compareixença d’aquest migdia ha participat també la subdirectora general de Promoció de la Salut de la Generalitat, Carmen Cabezas, qui ha explicat que als 1.064 treballadors en actiu que estan sent sotmesos a proves per detectar si estan afectats o no per l’amiant, se sumaran 329 antics empleats que en els últims 15 anys van treballar en manteniment i projectes o al magatzem central de la companyia. Fins ara, només havien sigut inclosos 89 jubilats en aquests controls que realitza un pneumòleg.

Al finalitzar la compareixença dels representants de TMB, ajuntament i Generalitat sobre l’amiant al metro, un representant del comitè d’empresa, Toni Edo, va criticar que la nova informació no els hagi sigut facilitada als treballadors. "Ens sembla estrany i negatiu que s’informi als periodistes i als usuaris, i no als empleats", ha afirmat. També ha criticat que el comitè de vaga no hagi sigut convocat a cap nova mediació per resoldre el conflicte laboral derivat de la crisi de l’amiant.