Una solució a la falta d'espai urbà

Una 'app' permet aparcar a places particulars per menys d'un euro

Dos joves de 25 anys aconsegueixen connectar amos d'aparcaments amb conductors

Parc obre la porta i guia el conductor fins al lloc exacte on deixar el vehicle

zentauroepp47023200 app parc190220103601

zentauroepp47023200 app parc190220103601 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Tothom hi guanya. I a més de veritat. El propietari d’una plaça d’aparcament. El conductor que hi aparca. La comunitat de propietaris. L’empresa Parc. La ciutat. Els veïns... L’aplicació Parc permet que els propietaris d’una plaça d’aparcament l’ofereixin per menys d’un euro l’hora (les de la zona blava en valen més de tres) a qualsevol usuari. El 70% de l’import d’aquesta hora va a l’amo de la plaça, el 5% a la comunitat de propietaris i el 25% restant a l’empresa Parc, creada per Marc Coderch i Alex Bosch, un economista i un programador, tots dos de Barcelona i de 25 anys, que han aconseguit obrir una interessant finestra al problema de la mobilitat urbana.

De moment, aquests emprenedors que han nascut empresarialment a l’empara de Barcelona Activa, ja han aconseguit nou aparcaments al centre de la ciutat amb un total de 22 places i els usuaris que s’han baixat l’aplicació Parc ja en són més de 3.000. “Aquest estiu esperem poder arribar a les 50 finques i unes 5.000 places. També ens agradaria portar el nostre model a altres ciutats com Madrid”, explica Coderch, entusiasmat. “Cal tenir en compte que a Barcelona hi ha 412.000 places particulars d’aparcament i només 120.000 de públiques, amb la qual cosa la capacitat de creixement de la nostra empresa és enorme”, afegeix.

Economia col·laborativa

La idea es basa en l’economia col·laborativa, tot i que en el cas de Parc aquest concepte desenvolupa el seu significat més autèntic. “A AirB&B, per exemple, la majoria dels amos de pisos en tenen molts cadascun i el concepte d’economia col·laborativa es desvirtua. En canvi a Parc la majoria són persones que ofereixen la seva pròpia plaça d’aparcament i que la posen a Parc només quan la tenen lliure”, indica el jove economista.

El funcionament de l’‘app’ és molt senzill. L’usuari escull un dels pàrquings disponibles i quan hi arriba el mateix telèfon mòbil li obre la porta. Un mapa li indica com trobar la plaça. I una vegada hi és, un cartell amb nom de ciutat li diu com aparcar. Quan marxi, el sistema li cobrarà a la targeta 99 cèntims per hora i només pels minuts gastats, amb un mínim de 50 cèntims. Parc instal·la a tots els aparcaments una càmera de seguretat a l’entrada, un sistema domòtic d’obertura de porta connectat al mòbil de cada usuari, la senyalització interior per trobar la plaça i fins i tot una neteja del recinte.

“Per aconseguir noves comunitats anem a les reunions de veïns amb l’administrador i els expliquem el projecte. Tots els veïns es beneficien d’un percentatge dels lloguers de les places, tot i que no siguin les seves, amb la qual cosa veuen reduïda la seva quota de despeses de comunitat”, afegeix el jove emprenedor, que no dubta a ressaltar els beneficis col·laterals de la seva iniciativa per a la ciutat. “El 19% dels cotxes que circulen per Barcelona estan buscant un aparcament. A més, amb les nostres places es poden reduir les places dels carrers i guanyar espai per al carril bici o qualsevol altre ús ciutadà”, afegeix Coderch.

Avantatge per al propietari

Notícies relacionades

Tot i que el principal beneficiari és l’amo de qualsevol plaça d’aparcament. “Jo tinc dues places i la que no utilitzo l’ofereixo a l’aplicació. Me’n vaig assabentar en una reunió de veïns i em va semblar fantàstic perquè a més sempre m’ha agradat poder compartir les coses i a sobre obtinc uns diners”, explica Francesc Bonada, de 50 anys, que treballa al Port en temes de sostenibilitat. “Amb la meva dona estem pensant a posar-hi també l’altra plaça, que només utilitzem a les nits”, precisa. De fet, només tocant la pantalla del mòbil l’amo pot posar o treure la seva plaça del mercat a l’instant.

Álvaro Sánchez és un dels usuaris de Parc, que utilitza sobretot quan va al centre. “Tenen una plaça a la plaça de Castella que em va genial. I a més és més econòmica que la zona blava”, explica. Afirma que va descobrir el sistema per un anunci a Instagram. “És gairebé una idea comunista, que es basa en compartir i que a tothom ens surti més econòmic”, afegeix.