TRANSPORTS

El recolzament d'ERC garanteix el desbloqueig del tramvia per la Diagonal en el ple de l'Ajuntament de Barcelona

El PSC també ha compromès el seu vot favorable a l'enllaç del Trambaix i el Trambesòs

zentauroepp46690096 tranvia190124204521

zentauroepp46690096 tranvia190124204521

4
Es llegeix en minuts
Ernest Alós

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, aconseguirà desbloquejar, amb el recolzament d’ERC, el PSC i els dos regidors no adscrits en el ple municipal, el projected’unir els tramvies del Besòs i el Baix Llobregat creuant la Diagonal des de Francesc Macià a Glòries. ‘In extremis’, quan falten quatre mesos per a les eleccions, amb condicions i sense el compromís de començar a posar carrils i catenàries ni el 2019 ni el 2020 com establia la seva proposta, sinó només “com més aviat millor”. Però aconseguirà que es compleixi l’única clàusula que el Govern de la Generalitat demanava perquè l’Autoritat Metropolitana del Transport es posi mans a l’obra segons el protocol que ja van firmar el 2016: que una majoria en el ple municipal de Barcelona decidís d’una vegada (aquest és el text de l’acord) que “el millor traçat per connectar la xarxa tramviària és la Diagonal i en superfície”.

És un acord molt clar i molt contundent”, s’ha felicitat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.  ERC, amb el llavors president del seu grup municipal Alfred Bosch al capdavant, va impedir amb els seus vots que la decisió s’aprovés el mes d’abril passat, i ERC, amb el seu candidat Ernest Maragall anunciant-ho des del Parlament, ha fet possible un sí a un projecte que ha col·leccionat ‘nos’ en tota mena de formats des d’aquella fatídica consulta de Jordi Hereu d’un ja llunyà 2010.

¿A què es deu el canvi d’actitud d’ERC, més enllà del relleu de candidat i dels rituals de festeig preelectorals amb futurs pactes a la vista? Maragall ho ha justificat en la lletra petita introduïda durant aquesta setmana, la qual cosa ha definit com “passar del pur gest electoral a l’exercici de bon govern”. A l’abril, els republicans van explicar així la seva negativa: no votarien res fins que l’ATM garantís amb un conveni vinculant la gestió pública del tram que llavors es plantejava, entre Glòries i Verdaguer.  Avui, fins i tot sense aquest text sobre la taula, “ERC votarà sí a iniciar el procés d’unió del tramvia per la Diagonal”, ha anunciat Maragall. Però sense compromís de calendari (una cosa que en canvi ha exigit aquesta nit la CUP, el que la podria portar a votar en contra) i advertint que només prendran la “decisió definitiva” i recolzaran aquell futur conveni que permetrà l’inici de les obres si compleix les condicions establertes pel seu partit.

Les condicions

A saber. Que s’analitzi l’impacte del tramvia a la xarxa d’autobusos i que es redefineixi la concessió de manera que la inversió pública que serà necessària no es converteixi en beneficis privats per a l’empresa del Tram, que impliqui un augment de la participació dels operadors públics en aquesta (ara, Ferrocarrils i TMB tenen un percentatge mínim davant grups com Globalvia, Alsthom i Moventia) i que es redueixi el cost del servei que va a càrrec de l’Administració. S’aconseguirà, ha afegit per la seva part Sanz, que la infraestructura i la gestió del nou tram siguin “un 100% públiques”. Faltarà confirmar, doncs, si la Conselleria de Territori de Damià Calvet, amb aquests punts sobre la taula, continuarà més fidel al conveni que es va firmar el 2016 o a la negativa acèrrima que manté el PDEcat a l’Ajuntament de Barcelona.

Però ha costat tant arrencar aquest sí que la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, s’ha felicitat incondicionalment pel “gran dia” que es viurà aquest divendres, quan se sumarà per primera vegada la majoria necessàriaper “dir sí al tramvia”, una “qüestió de sentit comú necessària per fer possible un transport públic millor” i “donar compliment a una petició de dos de cada tres dels barcelonins i barcelonines, dels veïns del Besòs al Llobregat, de les universitats, de les entitats veïnals, de defensa del transport públic i ecologistes”.

El recolzament del PSC

Notícies relacionades

Hores abans que ERC donés el seu sí, el PSC feia el mateix. No hauria de ser sorprenent tenint en compte que ja va votar a favor en aquell ple d’abril, amb un Jaume Collboni expulsat del Govern municipal tan enemistat amb “la senyora Colau” com ara. Però és que la proposició que portava avui a votació el govern municipal no era la que es va votar llavors, que en un exercici de prudència només demanava el tramvia de Glòries a Verdaguer, però ja. Collboni ha anunciat, acompanyat per representants socialistes dels municipis que es beneficiaran de la interconnexió (l’alcalde de Cornellà de Llobregat, Antonio Balmón; l’alcalde de Sant Joan Despí, Antoni Poveda, l’alcalde de Sant Adrià del Besòs, Joan Callau; l’alcaldessa d’Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz; el tinent d’alcalde de l’Hospitalet de Llobregat José María García Mompel, i la tinenta d’alcalde de Badalona Teresa González), que el canvi introduït (contra tot el traçat) podria haver-li fet reconsiderar el seu vot, però que els socialistes mantindran el seu recolzament després d’haver aconseguit un compromís addicional. Que la primera fase d’execució sigui aquell tram de Glòries a Verdaguer, i que el projecte vagi acompanyatd’un pla de dinamització comercial de la Diagonal, especialment en aquesta zona.

Amb tot, el president del grup municipal socialista va retreure agrament la tardança a arribar a aquest acord de Colau, per la seva “frivolitat i incompetència” tot i “comptar amb el consens dels ciutadans de Barcelona, el recolzament de les universitats, del Parlament, de la Generalitat i de la majoria dels grups de l’Ajuntament de Barcelona”. Collboni ha presumit dels 30 quilòmetres de tramvia construïts durant 20 anys d’ajuntaments socialistes mentre que Colau “no ha sumat quilòmetres de tramvia sinó que n’ha restat 1,2 després d’haver tret el Tramvia Blau per motius que desconeixem”.