CONSELL METROPOLITÀ

L'AMB suspèn la polèmica concessió de l'Aerobús

L'Autoritat Catalana de la Competència investiga la possible concertació d'ofertes entre empreses participades per l'actual concessionària, Tusgsal

ealos28354387 barcelona 15 01 2015 mejoras en la flota de aerobus dotado d180807182428

ealos28354387 barcelona 15 01 2015 mejoras en la flota de aerobus dotado d180807182428

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Consell Metropolità del Àrea Metropolitana de Barcelona ha decidit avui suspendre la licitació del servei de l’Aerobús, després d’un segon intent de renovar la concessió del servei des de l’inici d’un procediment accidentat que va començar l’any 2016. El concurs ha quedat paralitzat després quel’Autoritat Catalana de la Competència hagi instruït un expedient per dilucidar "l’existència de pràctiques que podrien ser contràries a la normativa de competència, consistents en una concertació entre algunes de les empreses" que optaven a l’autobús llançadora entre Barcelona i l’aeroport del Prat, gestionat actualment per Tusgsal juntament amb Transports Ciutat Comtal. 

"Ja que la licitació encara no està adjudicada i que l’empresa més ben classificada [amb referència a Tusgsal] podria estar implicada en una conducta restrictiva de la competència", la Generalitat va advertir dels"riscos d’il·legalitat" a l’AMB, per això aquesta ha decidit suspendre el procediment de la licitació fins que es resolgui l’expedient, i demanar a l’autoritat de la competència que instrueixi el cas pel "procediment sumaríssim" per no perjudicar l’erari, l’interès públic i els participants en la licitació. 

L’expedient

L’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) va obrir un expedient sancionador a cinc empreses que van participar en la licitació per apreciar "indicis racionals d’infracció de la normativa de competència" i va comunicar a l’Oficina Antifrau de Catalunya l’existència d’un possible "conflicte d’interès", ja que es tracta d’un contracte licitat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en què la mateixa AMB participa indirectament a través d’una de les empreses que presenten oferta.

En concret, l’expedient es va iniciar contra les empreses Tusgsal; Cinesi –la matriu de la qual és la mateixa Tusgsal–; Transports Ciutats Comtal (TCC) –participada per TMB/AMB i el grup Moventia–; Automóviles La Alcoyana, i Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT), participada per Tugsal i TCC.

Competència assegura que les empreses indicades haurien coordinat presumptament el seu comportament "per alterar el resultat del concurs de l’Aerobús". De fet, "l’oferta presentada per la unió temporal d’empreses configurada entre Tusgsal, TCC i SGMT és la que ha obtingut una puntuació superior", per això és la virtual guanyadora del concurs, que està pendent d’adjudicació, precisa Competència.

L’estiu passat, Tusgsal es va precipitar al donar per fet, en una nota interna, la renovació del concurs, que gestionava des de l’any 2009 amb Transports Ciutat Comtal, a l’anunciar que havia “aconseguit la millor puntuació del concurs per a la prestació del Servei Públic de Transport Col·lectiu de Viatgers amb Autobús entre Barcelona i l’aeroport del Prat (Aerobús) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb una molt bona oferta que ha sigut l’escollida en competència amb altres empreses operadores del sector”. Com Monbus, per exemple, que ja gestiona el servei entre l’aeroport i Vilanova i la Geltrú i Sitges, o la valenciana Vectalia.

Les condicions

Tusgsal gestiona les línies d’autobusos urbans del Barcelonès Nord, el Nitbus i l’Aerobús. Segons les condicions del concurs, amb una validesa de sis anys, la companyia que es faci càrrec del servei ha de passar a fer-ho amb autobusos híbrids i amb un horari de 24 hores al dia els 365 dies de l’any. La freqüència en horari nocturn ha de ser de 20 minuts i els vehicles hauran de comptar amb 65 places, wifi, dos monitors que emetin la situació dels vols a l’aeroport i 10 connectors USB que permetin la recàrrega de telèfons (millores que l’actual flota va incorporar el 2015). El preu del cànon que haurà d’abonar durant els sis anys és de 89,5 milions d’euros.

PUBLICITAT

inRead invented by Teads

Notícies relacionades

El servei va ser gestionat des de la seva creació el 2002 per TCC (Sarbus), i per Tusgsal i TCC des del 2009, en un concurs a què també van optar Sarbus, Hispanoigualadina (actualment el grup gallec Monbus) i Autocars Julià.

L’AMB té també pendent la renovació del contracte del Nitbus, del qual va ser apartada inicialment Tusgsal en benefici d’Alsa tot i que finalment el concurs va ser anul·lat després d’un litigi i ha de ser convocat de nou. Els sindicats van alertar que perdre aquest contracte posaria en perill 167 llocs de treball.