POLÈMICA AL METRO

Els vigilants del metro exigeixen treballar sense amiant

Els treballadors de seguretat han denunciat davant de Treball l'estat de la uralita de l'andana de la Verneda

TMB els ha assegurat que no hi ha perill però es va comprometre a retirar el fibrociment l'any que ve

zentauroepp45712976 barcelona 01 11 2018  barcelona   techo de uralita en la l n181101185312

zentauroepp45712976 barcelona 01 11 2018 barcelona techo de uralita en la l n181101185312

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els treballadors de seguretat del metro van advertir de la presència d’amiant el mes d’abril. En concret, a la coberta d’uralita que abraça l’andana del’estació de la Verneda de la línia 2. A mitjans de setembre van presentar una demanda davant d’Inspecció de Treball en què textualment s’adverteix de la presència de “fibrociment que conté asbest”. Van aportar fotografies de l’estat de la terminal i instaven l’Administració a “minimitzar els riscos que aquest material provoca als treballadors”. I per descomptat, en cas de ser cert, també als viatgers. Exigeixen, en definitiva, treballar sense el jou de l’amiant. 

Forat al sostre d’uralita de la Verneda / ELISENDA PONS

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja havia admès a mitjans del mes passat de l’existència d’amiant a les seves instal·lacions. Primer van ser uns quants vagons. Al cap de pocs dies ja eren un terç de tots els que fan el servei de la L1 i la L3. L’empresa va assegurar que no existeix cap risc per als usuaris del soterrani. En la seva demanda, els vigilants no ho veuen de la mateixa manera, ja que, adverteixen, “la contínua filtraciód’humitats a causa de la proximitat del riu Besòs, les fortes pluges i l’antiguitat de l’estació ens fa témer que provoqui el despreniment de fibres d’aquest material (amiant) posant en risc la salut dels treballadors”. A la Verneda, la seva comesa és bàsicament controlar els túnels, ja que aquesta és una zona habitual per als denominats‘treneros’,els joves que es dediquen a pintar grafitis en els conbois.

Tot continua igual

Notícies relacionades

Un dels vigilants que van presentar la denúncia, membre del sindicat SPS, assegura a aquest diari que estan “farts d’advertir del mal estat de la parada de la Verneda”, on, assegura, no s’ha pres cap de les mesures promeses d’encapsulament per evitar despreniments que puguin resultar tòxics per a les persones que passin per sota de l’estructura d’uralita. “La zona més problemàtica és a l’andana en sentit Badalona, just al costat de l’ascensor en què sempre hi ha gent esperant”. Al sostre ondulat, de fet, es distingeix amb facilitat un forat de dimensions importants, i també poden veure’s algunes zones en què el material mostra un evident desgast. 

Estat en què es troba el sostre de l’estació / ELISENDA PONS

TMB va informar l’empresa adjudicatària del contracte de seguretat l’11 d’octubre passat que la volta està fabricada “amb un material no friable (que no s’esmicola amb facilitat) i no hi ha riscos d’exposició a fibres d’amiant per a les persones”.  El sindicat no ho veu igual i denuncia que els seus treballadors passen dues hores seguides en aquestes instal·lacions, que presenten un “desgast evident de la uralita”, que afecten tant els vigilants com els passatgers. I no només això: “Els trens que passen arrosseguen les fibres cap a les estacions pròximes”. També es queixen que ningú de l’empresa els ha informat sobre si hi ha algun tipus de risc en la feina que exerceixen diàriament, més enllà de les baralles que han de torejar les nits del cap de setmana. Que no són poca cosa: fa una setmana, un vigilant va ser apunyalat a la parada de Paral·lel. Malgrat assegurar que no hi ha cap perill, TMB va informar el SPS que la retirada d’aquest fibrociment està prevista per al 2019.