En un dels quatre combois inspeccionats

TMB retira un comboi de metro de la línia 1 al detectar amiant als baixos

L'empresa convoca els sindicats per explicar el risc que només afectaria empleats de manteniment

zentauroepp5868043 metro181016184605

zentauroepp5868043 metro181016184605 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Transports de Barcelona (TMB) ha detectat amiant a la pintura dels baixosd’un comboi de metro de la línia 1 que ha sigut retirat avui de la circulació. La confirmació d’aquesta substància tòxica, trobada en un dels quatre combois inspeccionats, s’ha produït després que des de fa setmanes s’inspeccionessin tots els trens similars a altres en els quals s’havia detectat aquest material al metro de Madrid.

TMB ha informat aquesta tarda en un comunicat intern els treballadors del metro de “la presència d’amiant no friable (crisòlit entre el 5 i 10%) a la pintura bituminosa d’un tren de la sèrie 4.000”. La pintura era als baixos dels cotxes 4053, 4055 i 4314. Aquesta pintura “es troba en zones fora de l’abast del passatge, concretament a la zona sota bastidor i estructura interior de caixa”. De fet es tracta d’una protecció autocorrosió dels trens.

Reunió amb els treballadors

Aitor García, president del comitè d’empresa del Metro de TMB, ha confirmat a aquest diari la comunicació interna als treballadors i ha afegit que demà dimecres els representants dels treballadors han sigut convocats per la direcció per explicar-los les mesures preses.

A la nit, TMB ha difós un comunicat oficial en què explica que s’han controlat les zones comunes de les estacions  per garantir que no hi ha amiant on circulen els passatgers. “Només hi ha perill si es rasca o manipula aquesta pintura”, van afegir a aquest diari fonts de la companyia. “És una cosa similar al problema de la uralita, que només és perillosa si es trenca i se’n respiren els fragments”, van posar com a exemple.

Mesures a Barcelona

TMB ja ha anunciat la posada en marxa de diverses “mesures immediates”. Segons informa en el comunicat als treballadors, a través del seu comitè d’empresa, es procedirà a la identificació dels tres vagons afectats amb l’etiqueta internacional de presència d’amiant; la suspensió d’activitats amb aquests comboisd’“activitats que puguin provocar la degradació de la pintura” i, finalment, “el reforç de formació de treballadors de Material Mòbil de la L1 i la L3”.

A més, TMB procedirà a “accelerar les inspeccions de presència d’amiant a tots els trens”. Aquestes inspeccions afecten els combois de les sèries 2000, 3000 i 4000, els germans bessons dels quals a la xarxa del suburbà madrileny també van ser tractats amb la pintura amb amiant.  

Víctima mortal a Madrid

Precisament, fa tot just 10 dies va morir a Madrid el primer treballador del suburbà per malaltia professional reconeguda d’exposició a les fibres d’amiant. L’home tènia 61 anys i estava destinat al manteniment dels combois a la capital d’Espanya. La víctima havia demandat Metro de Madrid i sol·licitava 400.000 euros d’indemnització.

L’alarma es va disparar a finals de maig passat, quan es va confirmar la mort de la primera víctima mortal d’un empleat del metro madrileny per càncer de pulmó causat per una abestosi. Es deia Antonio Morán Canseco. I va ser l’endemà del seu enterrament quan va transcendir un quart malalt entre els treballadors de l’empresa pública de transports.

Metro de Madrid va reconèixer llavors que l’amiant era present a 90 vagons de 33 trens. Els mecànics del denominat cicle curt del metro, l’especialitat més perillosa en el suburbà pel seu contacte amb el mineral tòxic, van multiplicar les consultes a serveis mèdics i sindicats. Les primeres tos i dolors de costat disparen la por, infundada o real, en els empleats.

L’únic malalt a Barcelona

Notícies relacionades

Al metro de Barcelona s’ha registrat un únic cas en el qual un empleat hagi resultat contaminat per amiant. Es tracta de Juan Pareja, especialista en interiorisme de trens i llavors empleat de la firma Rocafort de Lleida, que després es va transformar en Tradinsa. 

Pareja va treballar entre 1993 i el 2000 en contacte amb peces amiantades que va haver de tallar amb una radial. Des de fa més de 20 anys, pateix abestosi: els seus pulmons han perdut ja el 20% de la seva capacitat funcional. El quadro mèdic d’aquesta malaltia també inclou des de pleura fins a càncer de peritoneu, faringe i laringe.