venda ambulant no regulada

Renfe truca 600 vegades en un any al 112 per treure els manters de l'estació de Catalunya

Afirma que el 'top manta' al vestíbul de la parada obstaculitza una possible evacuació

Fa 10 mesos que la companyia demana a Mossos i Guàrdia Urbana que mantingui lliures els accessos

zentauroepp45321599 barcelona 03 10 2018vendedores ambulantes top manta en el ve181012145103

zentauroepp45321599 barcelona 03 10 2018vendedores ambulantes top manta en el ve181012145103 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

L’estació de Renfe a la plaça de Catalunya, els 80.000 passatgers diaris de la qual la converteixen en la segona més transitada de Catalunya, pateix permanentment l’ocupació del seu vestíbul d’accés per part de més de 100 manters que busquen en aquestes instal·lacions la tranquil·litat que no tenen a l’exterior, on s’arrisquen més a la pressió policial i la confiscació de la seva mercaderia. No obstant, l’ocupació de tres quartes parts del vestíbul per venedors i les seves mantes atapeïdes d’objectes constitueix un obstacle important en cas d’emergència, segons els responsables de seguretat de la companyia de ferrocarrils. Fa 10 mesos que Renfe alerta Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra d’aquest problema sense que fins al moment s’hagi solucionat. En aquest temps han realitzat ja 600 trucades al 112 demanant ajuda policial per desallotjar el vestíbul.

“El nostre principal problema és que si haguéssim d’evacuar l’estació per una emergència no podríem fer-ho amb seguretat perquè la majoria de passos i accessos a les escales són ocupats”, explica un portaveu de la companyia ferroviària. I no faria falta que es tractés d’un atemptat terrorista per procedir a evacuar l’estació. “Només que es clavés un fre d’un tren, el frec ja provocaria una fumarada a les andanes que ens faria evacuar tota l’estació”, afegeix.

Principal punt de venda

Els vigilants de seguretat contractats per Renfe són els primers que han intentat sense èxit posar ordre a l’immens vestíbul ubicat sota les fonts de la plaça de Catalunya. “Hi ha ocasions en què els passatgers ni tan sols poden accedir a les màquines expenedores”, explica un vigilant que confessa sentir-se impotent i resignat davant del fenomen en el qual ja és el principal punt de venda del top manta de la ciutat. Fa una setmana, quan aquest diari va realitzar un còmput, hi havia 130 manters al vestíbul.

Parades de ‘top manta’ al vestíbul de l’estació de la plaça de Catalunya, al costat dels torns d’accés i sortida. / FERRAN NADEU

Els mateixos venedors en situació irregular confessen que alhall de l’estació de Renfe de Catalunya se senten més segurs. “Aquí hi ha menys batudes que al carrer. I amb l’arribada del fred i les pluges és més còmode, tot i que venem menys”, explica John Fay, un home senegalès de 35 anys, que es queixa de passar de vegades fins a dos dies sense vendre ni un sol cinturó.

Un vigilant explica que “hi ha vegades en què els passatgers ni tan sols poden accedir a les màquines expenedores”

Tant els Mossos d’Esquadra, que tenen una comissaria a pocs metres del vestíbul, com la Guàrdia Urbana, no han aconseguit mantenir sense obstacles els accessos a l’estació intermodal (també hi ha línies de metro i de Ferrocarrils) per a desesperació de Renfe. “Som els primers a denunciar que aquí tenim un problema de seguretat per a les persones i així ho hem explicat a Mossos i Guàrdia Urbana que es limiten a fer batudes puntuals”, manifesta un càrrec de la companyia, que tem que un dia es produeixi una desgràcia.

Reunions, desallotjaments i el 112

Després que Renfe enviés diverses cartes a Mossos i Guàrdia Urbana a començaments del 2018, les tres parts van acordar reunir-se el 6 de febrer passat. En la trobada el responsable de la Direcció General de Seguretat de Renfe els va explicar “el greu risc que suposa l’ocupació del vestíbul de l’estació si fos necessari realitzar una evacuació d’emergència o es produís un desallotjament incontrolat de viatgers per una situació de pànic”. En aquella reunió els comandaments policials van coincidir a explicar que no podien desallotjar els manters “pel temor que aquests fugin amb els farcells a sobre i baixin a les andanes de Renfe i metro amb el consegüent risc per als viatgers i la por a què saltin a les vies on podrien agafar pedres i llançar-les als agents”.

Notícies relacionades

Malgrat això, sospesant els dos riscos –el de l’evacuació de l’estació o el desallotjament dels venedors– els dos cossos policials van acceptar realitzar el primer desallotjament de manters el passat 24 de febrer. Des d’aquell dia fins avui ja s’han dut a terme una vintena d’operacions al vestíbul de Catalunya, segons fonts de Renfe. “Tot i que els venedors abandonen l’estació, aquests tornen quan la policia se’n va”, afegeixen.

En vista d’aquesta falta de resultats els comandaments policials van aconsellar als responsables de seguretat de Renfe que cada vegada que veiessin ple de venedors el vestíbul truquessin al telèfon d’emergències 112. “Aquest any hem trucat ja unes 600 vegades al 112 però seguim igual”, apunta un responsable de la companyia de transports. “Permetin-me recordar-los el vital que resulta tenir els itineraris d’evacuació lliures d’obstacles”, va dir un directiu de Renfe als comandaments policials en una de les seves reunions.

Les últimes xifres del ‘top manta’ a Barcelona

<strong>600 manters</strong> venen els seus articles als carrers de Barcelona, segons les dades recollides per un equip d’intervenció social de l’Ajuntament de Barcelona, que n’ha entrevistat uns 300 per realitzar una radiografia de la venda ambulant no regularitzada.