LA MOBILITAT A LA CAPITAL CATALANA

Barcelona obre el curs amb més oferta de transport públic que mai

La xarxa ortogonal de bus ja té un 82% de línies desplegades i el metro acaba de sumar un ramal de la L10

Els treballs a Mallorca, la Meridiana i la plaça de les Glòries posaran a prova l'accés a la ciutat

zentauroepp44921737 barcelona 06 09 2018 barcelona obras que dificultaran la vue180910202201

zentauroepp44921737 barcelona 06 09 2018 barcelona obras que dificultaran la vue180910202201 / RICARD CUGAT

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

La tornada a l’escola és un ‘reset’ anual per a la ciutat. L’estiu serveix per posar-ho tot potes enlaire, per executar obres en la via pública aprofitant que no hi ha classes i que les vacances redueixen el trànsit més d’un 20%. Però tot acaba i tot torna, i la capital catalana, com succeeix a tot el planeta, posa de nou el comptador a zero quan els nens tornen a omplir els patis. Aquest any no hi haurà una arrencada traumàtica quant a mobilitat, més enllà d’un parell o tres d’obres de pes que poden complicar o continuar complicant els accessos. Ajudarà, a més, que la capital catalana tingui l’oferta de transport públicmés gran de la seva història. Una altra cosa és que creixi la demanda. Això caldrà veure-ho.

Barcelona està a punt d’acabar la lenta i llarga implantació de la xarxa ortogonal d’autobusos. A saber, la malla de 28 línies verticals, horitzontals i en diagonal que ha de substituir el desordre heretat delsantics traçats del tramvia. Tenim ja operatius 23 d’aquests autobusos que TMB qualifica d’“altes prestacions” per la seva elevada freqüència de pas (entre quatre i set minuts), tot i que no per la seva velocitat mitjana, de tot just 12 quilòmetres per hora. Està previst que la pròxima tardor, a un pas de les eleccions de maig del 2019, es posin en marxa les cinc que falten, la qual cosa posarà fi a un procés de sis anys que va començar el setembre del 2012, en temps del’alcalde Xavier Trias. Sense tenir en compte les que falten, la xarxa ortogonal ja transporta el 53% del passatge diari del bus. Tenint en compte que el total de línies que gestiona TMB puja a gairebé 100 (entre les convencionals i les de barri), sembla que l’invent funciona.

Benvinguda L10 sud

Quant al metro, dissabte passat es va posar en funcionament el ramal sud de la L10 del metro, que incorpora dues noves estacions (Foneria i Foc) als barris de la Marina. Aquest suburbà encara ha d’incorporar vuit estacions des de Gornal (L9) fins a Polígon Pratenc. A començaments del 2019 està previst obrir unes altres dues parades en terrenys de l’Hospitalet. Per a la resta encara caldrà esperar. Aquest pot ser, a més, l’any en què es desencallin les obres de la línia 9. Aquesta és la intenció del Govern, que preveu tenir aquests 16 quilòmetres pendents entre Sagrera i Zona Universitària acabats en algun moment entre el 2022 i el 2025. Però, coneguda la trajectòria del projecte, compte amb prendre’s molt seriosament els terminis sobre el paper. El que és indiscutible és que el metro passa pel seu millor moment de forma. El 2017 es van batre tots els rècords històrics al superar els 390 milions de validacions. El bus, per la seva part, va registrar els seus millors números de la dècada, això és, des que va arrencar la crisi. 

El que no pot unir-se al’oferta ferroviària, ara per ara, és el tramvia per la Diagonal, que va passar tots els tràmits tècnics, però no va aconseguir el recolzament políticrecolzament polític necessari per tirar endavant. Barcelona en Comú va pressionar ERC fins a l’extenuació, però no hi va haver manera que se sumessin al projecte, ni que tan sols fos el tram que els mateixos independentistes portaven en el seu propi programa electoral, entre Glòries i Sant Joan.

Compte amb els patinets

La ciutat també inaugura curs amb més quilòmetres de carril bici que mai (l’any acabarà amb prop de 200), però amb el repte que els patinets elèctrics i els ciclistes aprenguin a conviure en un espai reduït i a velocitats tan diferents. Les restriccions al cotxe i la moto (no només pels plans anticontaminació, també per les limitacions d’aparcament, la pèrdua de carrils i la introducció, molt tímida, de superilles) estan animant, o obligant, segons es vegi, molts a apostar pelsvehicles de mobilitat personal.

Trànsit pel carrer de Mallorca, tallat a diversos trams entre la Meridiana i Roger de Flor. / RICARD CUGAT

Pel que fa a les obres que poden entorpir l’arrencada del curs, cal citar-ne un parell. El primer és un clàssic (Glòries) i el segon (Mallorca) va deixar mostres al juliol, ja sense escoles, de la seva capacitat de generar el caos. La plaça de les Glòries prossegueix la construcció del túnel viari que ha de permetre que a la superfície aflori un enorme parc, anomenat Canòpia Urbana. Això mantindrà els problemes que s’estan produint des de fa un lustre en l’accés i sortida la ciutat per la Gran Via. Amb un afegit: la nit de dimecres a dijous,l’artèria quedarà reduïda a un carril, tant d’entrada com de sortida, entre la rambla del Poblenou i el carrer de Bilbao.

Els treballs a la plaça es van reprendre al març, després que el maig del 2017s’aturessin per decisió municipal. El govern d’Ada Colau va decidir rescindir el contracte pels incompliments de l’empresa adjudicatària. Si tot surt segons el que està previst, la galeria hauria de ser transitable el 2021, inclosa la segona fase del túnel, que dicta la perforació fins a la rambla del Poblenou.

Obres del túnel de la plaça de les Glòries. / RICARD CUGAT

Sortides de l’AVE

Notícies relacionades

Pel que fa alcarrer de Mallorca, la construcció per part del gestor ferroviari Adif de tres sortides d’emergència del túnel d’alta velocitat que enllaça Sagrera i Sants tindrà el carrer tallat fins a finals d’any. Les obres es van iniciar l’última setmana de juliol i ja es va poder comprovar fins a quin punt afecta la circulació per la Meridiana, que ja per si mateixa presenta dificultats viàries amb la remodelació del tram Glòries-Mallorca (hi ha un carril menys entre Aragó i Independència) que s’allargarà, fins a com a mínim, març del 2019. Mallorca es troba tallat a la Meridiana i també entre Xifré i Dos de Maig i entre Sicília i Roger de Flor, així que tot el que sigui incloure aquesta via en una hipotètica ruta urbana en cotxe o moto no és gens recomanable. El millor és utilitzar Aragó, que haurà d’assumir tota aquesta càrrega de vehicles com bonament pugui.

La ronda de Dalt, que ha sigut un dels punts calents de l’estiu, ja ha recuperat la normalitat ambl’obertura del carril tallat en sentit Llobregat entre les sortides 5 i 6 per emprendre nous treballs de la cobertura de l’artèria a l’altura del mercat de la Vall d’Hebron. També les línies del metro amb trams tallats durant les vacances (L3 i L2) estaran a ple rendiment. Ara només falta que les escoles obrin, que els nens tornin als pupitres, que els pares respirin tranquils i que la ciutat funcioni el millor que pugui.