Anar al contingut

FOMENT DE LES CARRERES TECNOLÒGIQUES

Les tecnonoies demanen pas

Un total de 13 equips femenins d'escoles i instituts de Barcelona participen en un repte internacional per crear una aplicació que solucioni problemes socials

Les nenes i adolescents han programat eines que lluiten contra l'assetjament escolar, la violència masclista, el canvi climàtic o el malbaratament alimentari

Cristina Buesa

Les tecnonoies demanen pas

JORDI COTRINA

Amb les seves samarretes, moltes de les participants ja revelaven el seu ànim, eren una declaració d’intencions en tota regla. Mostraven, orgulloses, lemes com Super power o Creative. Després, davant del jurat, defensant en anglès els seus projectes, algunes es van arronsar. D’altres, per contra, van guanyar punts i van demostrar creativitat i superpoders. I és que per a la majoria d’elles era la primera vegada que trepitjaven el Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, que sempre imposa.

El que no els va intimidar va ser el Technovation Challenge, que els havia proposat crear una app per solucionar un problema social del seu entorn. Primer, pensar què volien resoldre; després investigar quina era la situació, programar l’aplicació per al mòbil i dissenyar també com comunicar la seva idea per fer-la atractiva i rendible. La iniciativa pretén fomentar les vocacions tecnològiques entre les noies, que segueixen sent minoria en les carreres científiques.

Quatre minuts de defensa

La comissionada de Tecnologia i Innovació Digital de l’ajuntament, Francesca Bria, i l’experta digital i artista Zoe Philpott van valorar els 13 projectes, que els equips exclusivament femenins de les escoles i instituts participants tenien quatre minuts per exposar. Van plantejar preguntes, van aplaudir i van animar alguns dels grups i també els van plantejar algun problema, com si es tractés d’un autèntic tribunal.

«Sou valentes de voler resoldre problemes. Necessitem dones com vosaltres i idees com les vostres. Estem orgulloses del que heu fet, així que les preguntes que us fem seran per fer-vos més fortes», els va avisar Bria abans de començar. Malgrat que només tenen entre 10 i 16 anys, segurament moltes deuen haver experimentat en carn pròpia que per regla general néixer dona sol ser més complicat, encara avui.

Un dels grups, precisament, va presentar una aplicació «per ajudar innocents» en casos de violència masclista. «Ens pot afectar a una de nosaltres», va lamentar una de les quatre nenes del The Queens of Drassanes, que procedien de l’escola del mateix barri. Les petites Simran, Núria, Charlotte i Jennelyn van destacar que havien canviat la imatge de l’aplicació per simular que es tractava d’un traductor i així camuflar-la.
La violència contra les dones ha sigut un dels problemes a resoldre del seu entorn. Però també l’assetjament escolar, com ara la proposta de les Technogoats (del mateix col·legi); el malbaratament alimentari i com reaprofitar-lo proposat per les Open Minds (que han treballat a la biblioteca de Can Fabra) o els efectes del canvi climàtic de les Sweet Stars.

Curioses i inquietes

No tenien coneixements sobre com programar, però s’han espavilat. «Amb tutorials, investigant, són molt curioses i inquietes», va explicar Sofía Cañaveras, mare de la Sandra i treballadora d’una empresa tecnològica que ha recolzat la iniciativa. La Sandra i les seves companyes Irene, Cristina i Sira, totes de sisè de primària, han arribat a contactar amb bancs d’aliments, oenagés o mercats municipals per validar que el seu projecte fos viable.

«En 12 setmanes han desplegat tot el projecte, els dissabtes al matí, com si es tractés d’una activitat  extraescolar. Tenen moltes ganes d’ajudar la societat on viuen i volen ser iguals que els seus companys pel que fa tecnologia», va descriure Aintzane Morales, una de les 18 mentores que va guiar les joves.

Aquests 13 grups són només alguns dels 307 que el 2018 s’han presentat al Technovation Challenge que, sota el lema de Girls for a Change, competiran el 19 de maig a escala internacional. El ganxo  són regals (tecnològics la majoria), va admetre l’ambaixadora de la iniciativa a Catalunya, Esther Subias, malgrat que el millor premi per a les seves professores, però sobretot per a elles, és fer que es desperti en elles la vocació i convertir-les en les enginyeres, matemàtiques, físiques o expertes tecnològiques del futur. 

0 Comentaris
cargando