barcelonejant

El ventilador de Peret Reyes funciona a tota màquina

El rumber actua cada cap de setmana a la taverna Tío Carlos

zentauroepp41585122 peret reyes180119164416

zentauroepp41585122 peret reyes180119164416 / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Olga Merino

Quan el protagonista d’aquestes línies va venir al món, a casa seva ja hi havia rumba. No és que es limitessin a escoltar-la, sinó que la fabricaven allà mateix, al menjador, mà a mà entre el seu avi, el Toqui, i un altre fenomen a qui li deien l’Orelles. Ells dos i altres gitanos del carrer de la Cera es reunien en aquella època en un bar que es deia El Salchichón, just al costat del cine Padró, on acostumava a passar el que acostumava a passar: «Nen, posa’t unes cerveses»; algú treia una guitarra, i la festa ja estava a punt. Doncs bé, va ser en aquest ambient, a mig camí entre el poble i el barri, on va néixer, va créixer i va mamar el compàs Peret Reyes (Barcelona, 1953), que dilluns treu al món un nou disc produït pel Taller de Músics. Es titula Estoy como nunca, i és ben cert.

Aquesta llegenda de la rumba catalana, un crac que es va fer amb els pioners del gènere, arriba a la cita puntual, amable i elegantíssim amb una camisa blau marí i un mocador al coll del mateix color amb punts blancs. La trobada té lloc a la taverna Tío Carlos (passatge de Gutenberg, 7), l’únic local de Barcelona que, tret d’error o omissió i desaparegut el Gipsy Lou, programa rumba de manera estable. Aquí, a Tío Carlos, Peret Reyes hi actua cada divendres i dissabte a la nit amb Víctor del Río, un gitano i un paio amb un so molt fresc; català, castellà, tant és, el que convingui. A la rumba li prova molt bé la barreja perquè, com cantava Gato Pérez, «la rumba neix al carrer, filla de Cuba i d’un gitanet».

Quin padrí

El rumber confessa que és molt tímid, que és a l’escenari on es deixa anar i es converteix en una espècie de Doctor Jekyll, però la veritat és que gairebé no se li nota el retraïment quan parla de la seva infància i de com el seu padrí va començar a ensenyar-li els primers acords a la guitarra quan tot just tenia 6 anys. El seu padrí no era cap altre que l’immens Peret, l’irrepetible, el de la llàgrima caiguda a la sorra, amb qui el fillol va estar treballant gairebé 40 anys com a percussionista, palmer i, al final, com a guitarrista. En l’època de l’Eurovisió del 1974, la del Canta y sé feliz, el nostre home hi era, amb els pantalons de campana, fent les palmes i els cors a una rumba que es perfilava premonitòria encara que llavors ni tan sols ho sospitéssim: «Si al sol no puedes tumbarte,/ ni en paz tomarte una copa,/ decir que estás en Europa/ no sirve de na, no sirve de na».

Notícies relacionades

Asseguts a una taula, Peret explica com el seu padrí va modernitzar el ventilador, una tècnica musical que consisteix a combinar l’acció de rascar les cordes i alhora fer cops sobre la caixa de la guitarra. Explicat així sona molt insípid, però la cosa té molt art i és la clau de volta de la rumba catalana, un gènere al qual no se li pot atribuir una paternitat concreta, però sí un temps (la postguerra) i un espai (Barcelona). Si els negres tenen el blues, els jamaicans el reggae i els cubans el son, el ritme per excel·lència de la ciutat és la rumba. Es va anar coent a poc a poc, com els bons rostits, en casaments, batejos i saraus diversos, amb les aportacions dels gitanos del carrer de la Cera, al Raval; els del barri de Gràcia, amb l’Oncle Polla, el pare del Pescaílla, al capdavant; i els d’Hostafrancs, d’on van sortir Dolores Vargas i El Príncipe Gitano.

Vida difícil

Xerra que xerra, el local es va omplint de parroquians, estrangers la immensa majoria, a l’espera que comenci l’actuació. I per això, perquè són de fora, Peret i Víctor del Río han hagut d’adaptar el repertori als seus gustos, a allò que més coneixen els turistes: el Bamboleo, el Volare, la Macarena per rumbes… Encara que no sàpiguen gaire bé què estan escoltant, els guiris són generosos amb les propines que dipositen en un pot de Nescafé; l’etiqueta diu «tips» i l’entenen molt bé. Almenys és alguna cosa, perquè és molt difícil viure de la rumba, encara que sigui patrimoni cultural català. En general, s’està fent difícil qualsevol cosa.