INFRAESTRUCTURES

Negociació contra rellotge al Prat

Aena convoca demà, diumenge. una reunió urgent, coincidint amb una nova jornada d'aturades parcials

La pugna s'enquista per 320 euros de diferència salarial i per les demandes de més personal i formació

vvargas39547078 el prat de llobregat  baix llobregat  04 08 2017  sociedad  170804183246

vvargas39547078 el prat de llobregat baix llobregat 04 08 2017 sociedad 170804183246 / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Uns 320 euros representen la bretxa que separa els treballadors d’Eulen i l’empresa que presta el servei de seguretat a l’aeroport del Prat. Els 320 euros suposarien un augment salarial del 31% i van ser el principal escull que va impedir un acord en la maratoniana negociació de divendres passat. Així que avui diumenge les terminals afronten una segona jornada d’aturada parcial que començarà poques hores abans que les dues parts tornin a reunir-se d’urgència a instàncies d’Aena, a les seves oficines, a les 9.30 hores.

Passatgers i aerolínies segueixen amb l’ai al cor l’evolució del conflicte laboral, a l’espera d’una negociació contra rellotge, inicialment prevista per dimarts que ve i que ha sigut avançada per Aena. L’ens ha fet una crida a la «responsabilitat» de les parts. També ahir dissabte, Foment del Treball va reclamar que «es prenguin mesures extraordinàries» per frenar la vaga i així evitar els perjudicis per als ciutadans i «la pèrdua de competitivitat del sector turístic de la capital catalana». 

Al llarg de dissabte (sense aturades) la rutina va transcórrer sense incidents remarcables a l’aeroport barceloní, on les cues gairebé no van arribar als 25 minuts a la T-1, la terminal que més esperes ha registrat durant la majoria de dies de vaga de zel. 

¿Per què està encallat el conflicte? L’última reunió entre les dues parts i Aena, que va acabar dissabte a la matinada a la seu de la Conselleria de Treball –que exerceix de mediador–, va finalitzar amb les postures inamovibles. Els empleats de seguretat reclamen un augment de sou d’uns 320 euros, mentre que la direcció de la companyia es planta en un increment del 3%, quantitat que no arriba als 30 euros per a les nòmines d’aquests professionals que, de mitjana, se situen al voltant dels 900 o 950 euros mensuals.  

La idea de Treball de suspendre les aturades parcials i seguir negociant no ha tingut èxit

«La trobada amb Aena i Eulen ha sigut una absoluta pèrdua de temps. És una presa de pèl que ens ofereixin una pujada de 18 cèntims l’hora, és indignant», va exposar Juan Carlos Giménez, assessor del comitè de vaga dels empleats. I va destacar que en les tasques de vigilància d’altres serveis i infraestructures de transport, com ara Renfe o els Ferrocarrils de la Generalitat, ja es preveu aquest complement, que oscil·la entre els 300 i els 400 euros. 

La negociació a Treball va ser la prolongació d’una primera trobada a la seu aeroportuària del Prat, en què es volia arribar almenys a un pacte de mínims. Un consens que permetés suspendre les aturades parcials previstes per cada divendres, diumenge i dilluns, fins que la vaga es declari indefinida, el 14 d’agost. La Generalitat pretenia establir «un parèntesi», en paraules del secretari general de Treball, Josep Ginesta, per evitar el perjudici als usuaris i guanyar una desena de dies de negociació. Però les sensibles diferències sobre la pujada salarial van engegar en orris l’acord i altres aspectes reclamats pels treballadors: bàsicament, «millorar la formació de l’empleat i augmentar el personal», com va destacar Giménez. 

Rèpliques

«És de sentit comú i un compliment ineludible que els vigilants tinguin formació en escàner, perquè és clau per a la seguretat de tothom; doncs Aena i Eulen accepten aquest punt gairebé com una concessió quan es tracta d’una obligació», va reclamar Giménez. L’assessor va destacar l’estrès que representa per a aquests treballadors la pressió d’exercir «en un lloc tan sensible, sota la supervisió d’Aena, de la Guàrdia Civil, de tots». Així mateix, Giménez va voler fer notar que un conflicte d’aquesta magnitud «només passa a l’aeroport de Barcelona». 

Notícies relacionades

Per la seva banda, la direcció d’Eulen va emetre un comunicat en què assegurava que durant les negociacions es va aconseguir un «ampli consens en les reivindicacions de caràcter social i aspectes organitzatius» sol·licitats pel comitè de vaga. «Malgrat tot, el comitè es va manifestar intransigent en la inadmissible i desproporcionada petició d’increment salarial superior al 31%, fet que va impedir tancar un acord», afegia la nota.

La jornada d'avui es desenvolupa sense incidències, i amb cues de 20 minuts a la T-1

Les pròximes aturades parcials estan convocades per als dies 7, 11 i 13 d’agost, en què es repetiran les franges d’interrupció del servei de 5.30 a 6.30 hores, de 10.30 a 11.30 hores, de 16.30 a 17.30 hores i de 18.30 a 19.30 hores. Si no s’arriba a un acord abans, a partir del 14 d’agost la plantilla ampliarà la vaga a les 24 hores del dia. La Delegació del Govern a Catalunya va decretar serveis mínims del 90% «per garantir que es preserven els drets» dels usuaris.