Barcelona anunciarà la setmana que ve la connexió del tramvia per la Diagonal

El govern municipal té clara l'elecció de l'enllaç per l'avinguda a falta del suport necessari d'altres grups

El consistori explicarà també l'opció del traçat pel carrer de Provença i la dels busos elèctrics

Un tramvia circula per davant del DHub, a la plaça de les Glòries, ahir.

Un tramvia circula per davant del DHub, a la plaça de les Glòries, ahir. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts

El desenllaç de la connexió del Trambaix i el Trambesòs és un dels temes més rellevants que s’hauran de definir en l’actual mandat, en un context en què el govern municipal aposta clarament perquè aquesta es faci per la Diagonal, una opció que l’anterior alcalde, Xavier Trias, va descartar. El govern d’Ada Colau anunciarà la setmana que ve quina és la connexió que considera més convenient, que passa per la Diagonal.

Pel camí es quedaran algunes de les opcions anteriorment previstes. Una era que els dos tramvies entronquessin pel carrer de Provença, una possibilitat que es dona per descartada pel fet de ser massa cara. Una altra és la de desestimar la unió del Trambaix i el Trambesòs i establir un servei d’autobusos elèctrics per l’avinguda. Aquesta és la solució que defensa el grup Demòcrata, perquè Trias insisteix que connectar el tramvia per la Diagonal no té sentit.

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) presentarà la setmana que ve l’estudi informatiu del projecte. Colau, que s’ha pronunciat des que va arribar a l’alcaldia a favor de la connexió per la Diagonal, va aconseguir fins i tot el suport del Govern d’Artur Mas com a president.

Al marge del traçat, s’ha de prendre una altra decisió: si la connexió per la Diagonal es fa amb catenària o sense. El govern municipal s’inclina per la segona opció, dins la qual hi ha, al seu torn, dos sistemes tècnics. Per un costat, l’alimentació pel sòl que s’utilitza en ciutats com Bordeus i que permet que el tramvia s’alimenti durant tot el recorregut a través d’un tercer raïl central. Amb aquest sistema, el consum és més elevat perquè no permet reutilitzar l’energia que es genera durant la frenada.

EL MODEL ARAGONÈS / L’altra alternativa, coneguda com a ACR, és la que s’utilitza en la línia de Saragossa i la que s’implanta a la majoria de ciutats que tornen a apostar pel tramvia urbà. Amb aquesta tecnologia, el tren ha d’incorporar unes bateries i uns condensadors que permeten que el comboi guardi prou energia fins a la següent parada. Als baixadors s’instal·la un alimentador terrestre o aeri a què el tramvia s’enganxa per alimentar-se durant els 20 o 30 segons que dura la càrrega i descàrrega de passatgers.

Notícies relacionades

En resum, el primer sistema obliga a invertir en infraestructura, mentre que el segon requereix una costosa reforma en els trens. «Potser només eliminem la catenària quan el tramvia travessi les places i el parc de la Canòpia», va declarar a aquest diari al març l’exconseller Pere Macias, fitxat per Colau per dirigir la connexió del tramvia.

Una vegada anunciï la seva opció preferida, el Govern hauria de buscar suports per tirar-la endavant. Per ara suma el del seu soci, el PSC, i el d’ERC. Li faltaria un vot.