transport públic

El metro farà vaga tots els dilluns de forma indefinida a partir del 24 d'abril

La plantilla del suburbà vota a favor de fer aturades de dues hores per torn

Comitè d'empresa i direcció ja acumulen 68 reunions del nou conveni col·lectiu

 

  / CARLOS MONTAÑÉS

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els treballadors del metro han votat aquest dilluns a la tarda a favor de fer vaga tots els dilluns de forma indefinida a partir del pròxim 24 d'abril.

L'habitual era fer-ho a mà alçada, però en una recent assemblea van decidir canviar el mètode tradicional per la urna. Així és com la plantilla de metro de TMB ha aprovat iniciar una vaga indefinida cada dilluns a Barcelona a partir del 24 d'abril. L'objectiu: pressionar la direcció de l'empresa, amb la qual el comitè d'empresa fa una eternitat que negocia el nou conveni col·lectiu. 

Les aturades es realitzaran durant dues hores per torn (vuit hores en total) tots els dilluns, el dia de la setmana amb la mobilitat més complicada. El conveni de metro va vèncer el desembre del 2015. Des d'aleshores, els responsables del suburbà de Transports Metropolitans de Barcelona i el comitè d'empresa han celebrat ni més ni menys que 68 reunions.

La decisió de fer vaga s'ha adoptat per 281 vots a favor, 111 en contra, 13 abstencions, un vot en blanc i un altre de nul.

PETICIÓ DE DIMISSIONS

"He detectat bona voluntat d'entesa", assegurava el febrer del 2016 la regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, sobre la predisposició de la plantilla d'arribar a un acord. Res de res. S'ha avançat en matèria d'increment salarial, però es manté l'embús en assumptes com la externalització de tasques. Tampoc hi ha ajudat que es fessin públics els elevats sous de la massa directiva. 

Notícies relacionades

La tensió va tocar sostre a mitjans de març, quan el comitè va demanar la dimissió de Vidal, del vicepresident de Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda, i dels directius de TMB responsables de la divisió de metro. Ningú ha deixat el seu càrrec. 

La proposta de dues hores d'aturada per torn no suposarà una forta rebaixa salarial per a la plantilla. Aquest tipus de vagues 'low cost' són les més eficients, ja que alteren en gran manera el servei sense ferir de mort el sou dels treballadors. Al cap d'un mes, amb quatre dilluns, cada empleat acumularia un dia complet sense treballar. "Tant nosaltres com l'empresa som conscients que podem allargar aquestes aturades durant mesos", informava divendres el sindicat CGT als seus afiliats. "Ha arribat el moment de fer sacsejada a l'arbre", concloïa.