Aquests són els 10 punts febles del Bicing

La patinada de la cadena, la regulació del seient, els frens i les marxes segueixen sent les principals anomalies

Al principi del servei, més de la meitat de les bicicletes municipals circulaven amb algun problema lleu

bicingcat

bicingcat / RAMON CURTO

3
Es llegeix en minuts
BERNAT GASULLA / BARCELONA

Ha complert 10 anys, però el Bicing no és un nen. Les bicicletes públiques de Barcelona, si parlessin, tindrien veu enrogallada i els cabells blancs. Molts anys al carrer, l'acció despietada de la legió incívica de la ciutat i un servei de manteniment amb un resultat molt desigual converteixen en una loteria el simple fet de passar la targeta pel lector de l'estació de Bicing. "¿Com estarà avui la bici?", es pregunten els usuaris.

El maig del 2009, dos anys després del debut del Bicing, un estudi encarregat per l'Ajuntament de Barcelona al RACC va demostrar que el 55% de les bicis públiques circulaven amb alguna anomalia lleu. I que només una de cada quatre funcionava a la perfecció. Un gens menyspreable 10% s'havia d'acabar reposant, bé perquè desapareixien, bé perquè estaven inservibles.

 Encara que són molts els que pensen que ara està la cosa molt millor que al principi, aquesta és una llista d'alguns dels punts febles més habituals de la bicicleta municipal barcelonina.

El seient

Regular el seient del Bicing presenta un problema de disseny. L'altura s'ha de calcular a ull (diuen els experts que s'ha de col·locar al nivell del maluc). Hi ha especialistes en disseny que recomanen marcar una escala a la tija del seient, cosa que permetria al ciclista memoritzar quin és el seu nivell i regular el seient més ràpidament. Menció a part mereix la duresa de la clavilla que permet afluixar la tija del seient. Hi ha vegades que ni Josechu el basc aconseguiria vèncer aquesta resistència. Per últim, hi ha qui s'entreté a girar totalment el seient de la bici una vegada l'ha estacionat. ¿Avís a navegants perquè no es pugi a una bicicleta avariada? ¿Gracieta de gamberret? Val més no arriscar-se a esbrinar-ho.

Els frens

La tensió del cable del sistema de frenada és molt desigual en cada bicicleta. Al tenir un fre independent per a cada roda, l'eficàcia no és sempre la mateixa. La tapa metàl·lica que cobreix part de la roda posterior, la cadena i el plat pot ocasionar un molestíssim (i molt característic) soroll de llauna a l'accionar el fre. S'ha de reconèixer que molt poques vegades els frens estan trencats.

Les rodes

Les rodes resisteixen molt. Com li ha passat al conjunt del vehicle, han guanyat robustesa, fet que dificulta les punxades, més habituals en els primers anys de servei del Bicing.

Les marxes

El Bicing té tres marxes. Són desenvolupaments que no permeten arribar a grans velocitats ni pujar costes dretes, però resulten útils. De vegades, el canvi està trencat, cosa que condemna el ciclista a un involuntari pinyó fix.

La cadena

La patinada de la cadena és, potser, l'anomalia més habitual i molesta. S'acostuma a produir quan un pinyó gastat no s'enganxa degudament amb la cadena. Com a conseqüència, el ciclista té la sensació de fer una pedalada al buit, i perd estabilitat. Hi ha qui canvia de marxa per soucionar momentàniament la molèstia.   

Les llums

La il·luminació és ara un dels punts forts del Bicing. Després de superar les apagades dels primers mesos de vida del servei, ara no falla gairebé mai i, a més, il·lumina molt. Potser una possibilitat de millora està a emular el servei de Londres, que, a més de la llum convencional, té un làser que projecta la silueta d'una bici uns metres endavant per advertir altres vehicles en cruïlles o zones sense visibilitat.  

Els ancoratges

El sistema d'ancoratge també ha millorat en seguretat, encara que queden alguns punts inservibles. Els sortints de la bici per subjetar-la són en ocasions tan inestables que costa encertar els orificis de l'estació.  

El pes

El Bicing pesava als seus inicis 16 quilos, però amb els anys s'ha engreixat. La necessitat que resisteixi el tràfec diari i les inclemències de la intempèrie han fet ineludible anar afegint-hi proteccions i, per tant, pes i dificultat de circulació.   

La informàtica

Notícies relacionades

Queden lluny els temps en què les avaries informàtiques de Clear Channel van inutilitzar el Bicing durant dies sencers. Ara el sistema és molt fiable.

La higiene

La incertesa sobre la netedat del seient forma part de l'encant del servei. Però precisament aquesta anomalia no se li pot atribuir al Bicing.