LA POLÍTICA MEDIAMBIENTAL

L'àrea metropolitana vetarà els cotxes més contaminants en episodis de gran pol·lució

Presenta un protocol per als seus 36 municipis per a episodis de màxima concentració de diòxid de nitrogen i micropartícules en suspensió

 

  / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

L' Àrea Metropolitana de Barcelona restringirà la circulació dels vehicles més contaminants, aquells que no disposen de la distinció de la Direcció General de Trànsit (DGT), durant els episodis ambientals d'elevada pol·lució que es registrin durant l'any. Així ho preveu el protocol d'actuació impulsat per l'ens supramunicipal.

El vicepresident de l'àrea de mobilitat i transport d'AMB, Antoni Poveda, ha traslladat als 36 municipis metropolitans la mesura, davant la "preocupant tendència en matèria de pol·lució" que afecta la zona, especialment sobre el diòxid de nitrogen i les partícules en suspensió PM10, que en ocasions superen els límits marcats per les autoritats comunitàries i són les més nocives per a la salut de les persones. Poveda ha recordat que unes 3.500 persones moren de manera prematura a l'any a causa de la pol·lució.   

MESURES

El protocol contempla la implementació de mesures de reducció del trànsit, conversió en àrees de viananats i increment del transport públic, entre altres aspectes, en funció de la magnitud de l'episodi contaminant, que comprèn quatre fases per al diòxid de nitrogen (seguiment atent, avís preventiu, fase episodi i fase alerta) i dos per a les partícules PM10 (Avís preventiu i fase episodi).

En el cas del NO2, l'AMB preveu un avís preventiu al superar el valor horari de 160 micrograms per metre cúbic en alguna estació i inclou iniciatives com ampliar la xarxa per a bicicletes o la conversió provisional en zones de vianants d'eixos viaris. Si s'arriba a les quotes de 200 micrograms, es restringiria la circulació de vehicles privats sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (el distintiu per identificar els vehicles més nous i menys contaminants) i l'habilitació de carrils Bus VAO.

L'última fase, poc probable, és la d'alerta i arriba al superar els 400 micrograms en tres hores. Suposa mesures més restrictives, com establir la circulació alterna de matrícules parelles i senars. 

RESTRICCIONS

Per a les micropartícules en suspensió PM10 es contemplen dos passos. Un de preventiu, a l'excedir-se els 50 micrograms per metre cúbic de mitjana diària, amb previsió similar per a l'endemà. En aquest cas, l'AMB advoca per reduir la velocitat de circulació, suspendre les cremes forestals, augmentar el control en les activitats industrials i informar les escoles. La fase episodi s'aplicarà al superar els 80 micrograms en un dia o al concatenar-ne tres amb més de 50. Suposarà restringir la circulació de vehicles privats sense targeta DGT, limitar la circulació de taxis i modificar la finestra horària dels espais de càrrega i descàrrega a franges amb menys congestió de trànsit.

La iniciativa, que es complementa amb les diverses mesures estructurals en què ja treballa l'AMB per millorar la qualitat de l'aire, es coordinarà amb els 36 consistoris mitjançant el rol del gestor municipal, responsable de coordinar les accions a adoptar en l'àmbit de la seva competència. 

EL REFERENT MADRILENY

Notícies relacionades

Poveda, que calcula que el redactat definitiu del protocol estigui disponible a principis del 2017, ha destacat la sintonia de l'AMB amb la Generalitat i amb l'Ajuntament de Barcelona per tirar endavant un projecte que ha jutjat "imprescindible". "L'objectiu és evitar les 3.500 persones que moren de manera prematura a l'any a causa de la pol·lució, millorar la salut de les persones i que l'aire que respirem no afecti el desenvolupament dels nens", ha detallat. 

Objectius similars als que es marca l'Ajuntament de Madrid, on ja s'han avançat detalls del pla de qualitat de l'aire que prepara l'equip de Manuela Carmena, i que comprèn actuacions més dràstiques que les de l'AMB, com implantar una àrea d'accés restringit al vehicle privat (només els residents podrien aparcar al carrer), limitat a 70 km/h les vies d'accés a la ciutat i reduir els carrils dedicats al transport privat.