INVERSIÓ DE 5,3 MILIONS D'EUROS

Barcelona avança sola a la Sagrera

L'ajuntament recuperarà un terreny al costat de les vies per edificar vivenda social

El consistori pintarà un carril bici i posarà les bases del futur parc que cosirà els barris

jgblanco34504968 barcelona   barcelon s    29 06 2016  sociedad   reportaje s161102121922

jgblanco34504968 barcelona barcelon s 29 06 2016 sociedad reportaje s161102121922 / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'Ajuntament de Barcelona, tant l'actual com els anteriors, acumula anys de baralles amb Foment sobre les obres de la Sagrera. Només cal veure com està el projecte per saber qui va guanyant la contesa. No hi ha ni un sol operari al lloc perquè el Govern central ha sigut incapaç de resoldre els problemes que arrossega amb algunes de les empreses adjudicatàries. El consistori inicia una nova trajectòria, menys de rebequeria, encara que la manté, i més de formiga. Farà el que estigui en la seva mà, encara que sigui poc. D'entrada, recuperarà un terreny destinat a generar plusvàlues per finançar la infraestructura. Pagarà cinc milions d'euros i servirà per aixecar 105 pisos socials.

La tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat aquest dimecres l'humil full de ruta municipal. “Tot el que competeix a l'ajuntament s'ha de tirar endavant independentment de l'estat de l'obra. Tenim l'obligació de deixar fet tot el que és responsabilitat nostra”. És una manera hàbil de dir-li a Foment que Barcelona compleix la seva part, i que ja és hora que Madrid posi una mica de carn a la graella.

El projecte fa dos anys que està parat. El secretari d'Estat d'Infraestructures ja va explicar al juny les raons: les irregularitats d'empreses contractades per modelar l'entorn de la Sagrera que està en mans de la fiscalia i que no permeten que la cosa es mogui. Unes irregularitats, per cert, de les quals el Govern tenia coneixement des del 2014 sense haver informat la ciutat afectada o la Generalitat.

Tenint en compte tot això, el govern d'Ada Colau destinarà aquests cinc milions per conservar la parcel·la situada entre els carrers Gran de la Sagrera, Garcilaso i Berenguer de Palou, al costat mateix de la seu d'Adif que la Guàrdia Civil va registrar a finals de juny amb el resultat de 13 detinguts per inflar les obres de la Sagrera amb 82 milions d'euros.

MÉS PROJECTES

Al marge de la recuperació de sòl (els diners aniran a parar a l'empresa Barcelona Sagrera Alta Velocitat), l'ajuntament impulsarà quatre projectes més. Són de molt menys calat, però junts configuren el missatge que la capital catalana, en la mesura de les seves competències, intenta reparar la cicatriu urbana més gran de la ciutat. Està previst modificar el pla general metropolità a Prim per ordenar millor l'entorn (54.000 euros i 24 mesos), pintar un carril bici de quatre quilòmetres que vertebri la mobilitat sostenible de la zona (44.000 euros en vuit mesos), la redacció del projecte de construcció d'un tram del parc del Camí Comtal entre Onze de Setembre i Potosí (94.000 euros i nou mesos) i al davant de la Torre del Fang, al costat del pont de Calatrava (44.000 euros en nou mesos) i la planificació i gestió de la implantació de les xarxes de serveis urbans en l'àmbit de la Sagrera (121.000 euros en un termini de 24 mesos).

Carmen Andrés, regidora de Sant Andreu, ha lamentat no només que l'obra estigui aturada sinó la seva conservació. Per això, per intentar millorar la qualitat de vida dels veïns, ha instat Adif a millorar el manteniment dels milers de metres quadrats que envolten les vies del tren. També ha sol·licitat reencaminar els focus que generen contaminació lumínica a la nit i que es canviï la tanca que envolta tot el perímetre, ja en “molt mal estat”. “Vivim en una situació de provisionalitat que ja sembla permanent”, s'ha queixat.

Notícies relacionades

Manel Valdés, gerent d'Infraestructures, ha recordat que la decisió de mantenir la Sagrera parada és “política”, en cap cas econòmica. Sobre el col·lector de Prim, ha detallat que l'ajuntament acabarà al desembre uns treballs paral·lels a l'obra. D'aquesta manera, ha dit, Foment ja no podrà al·legar res per no iniciar la seva construcció.

Sobre la futura estació de La Sagrera, Sanz ha repetit el mantra del govern de Barcelona en Comú: no es farà amb plusvàlues aconseguides a base d'especular amb la venda de terrenys.