barcelonejant
Caesar pintant una Mercúria
El grafiter Caesar Baetulo, que firma les seves obres com a SM 172, s'ha fet conegut pels seus treballs de carrer amb plantilles

/
Al’home de les plantilles se’l reconeix perquè sí, per descomptat, té –encara que no ho vulgui– l’aire de vianant furtiu, de mirar a l’esquerra i després a la dreta, de mirar amb els seus ulls al clatell; i perquè porta a sobre la bossa plena d’aerosols, és clar, l’equipament de rigor, i perquè com tots els altres sempre té a les puntes dels dits taques de pintura. Per tot això, per descomptat: al capdavall és un artista de carrer. Però, ¿i el seu signe d’identitat, el que el distingeix de la resta dels grafiters? La resposta és Caesar Baetulo. La resposta és ell mateix anant a la cita, la resposta la porta a sobre, la sosté amb fermesa sota el braç: un cartipàs de mida considerable on guarda –per descomptat, és clar– les plantilles. Això, un cartipàs de dimensions arquitectòniques, no és precisament el millor aliat quan es tracta de fugir de la policia, i quan s’ha vist en la tessitura Baetulo senzillament l’ha amagat de seguida sota un cotxe, per poder córrer, confiant que ningú el descobriria, encara pitjor, descobriria i se l’emportaria. ¿Però un home de les plantilles sense la seva carpeta, sense les seves plantilles? Això no existeix.
–¿Caesar? ¿Com ho pronuncio?
–Caesar Baetulo. Significa Cèsar de Badalona en llatí. Em mola molt el llatí.
–Caesar.
–Però la meva firma és SM 172. Els primers grafiters marcaven d’aquesta manera el territori, primer les inicials i després el número del carrer on vivien.
Els artistes de carrer que treballen amb plantilles la part inspirada del treball la porten a terme al seu estudi, jugant amb la imatge a l'ordinador
És de dia; divendres i primera hora de la tarda al Born, i com és habitual el barri vessa de turistes, compradors i vianants; i SM 172 es disposa a pintar. ¿Ara, a ple sol? «De dia passes més desapercebut», diu. Així que no és la imatge de l’artista de carrer que llisca entre les ombres, no és la criatura nocturna, l’animal de passos envellutats. Tot al contrari: mentre pinta –primer al carrer de Basea, després a Rosic, després a Mirallers– pel costat passen grups de turistes, gent que pregunta per un carrer, gent –també– que s’enfada perquè SM pinta al seu portal. Passa la normalitat diürna, en síntesi; fins i tot és possible que algun turista s’emporti a casa la imatge de Barcelona com una ciutat que tracta els seus Banksys amb afecte, que no els persegueix, que els deixa fer. Que el Born sigui una petita jungla de carrerons també és un element a favor. Ni el barri ni els carrers han sigut escollits a l’atzar.
Patricia amb ales
PATRICIA AMB ALES
Notícies relacionadesUn artista del carrer com Caesar Baetulo el gruix del treball el porta a terme al seu estudi: tota la creativitat té lloc allà, i en això també es diferencia del grafiter a qui brota la inspiració a la paret despullada. Hi ha un verb clau, invisible per a l’acadèmia, que és posteritzar. «Agafes una foto i la posteritzes al photoshop. El programa divideix la imatge en capes, i és amb aquestes capes amb què tu treballes. Però ningú posteritza igual que ningú. De la primera posterització et poden sortir set capes, per exemple, i tu n’agafes una i després li canvies la llum a la foto i tornes a començar el procés. Així fins que aconsegueixes la imatge que vols, feta amb les capes que vols». Imaginar, improvisar, crear, tot això es fa a l’estudi, i al carrer l’home de les plantilles surt amb l’obra ja feta, acabada. No hi ha només una manera de ser artista de carrer.
Cèsar de Badalona pinta preferiblement en portes metàl·liques («de gas, electricitat») o en portes ruïnoses i desballestades, típiques de barris vells, i el que té de més semblant a un modus operandi és que entre plantilla i plantilla –entre capa i capa–, mentre la pintura s’asseca, fa la volta a l’illa de cases i es fuma un cigarret. Aquesta tarda, resguardat al forat d’un portal de Basea, en una porta metàl·lica que atresora qui sap què, va prenent forma una Mercúria. «És una amiga, Patricia, a qui vaig fotografiar amb una gorra de Mercuri: una Mercúria». Una plantilla, una capa de pintura, una altra plantilla, una altra capa de pintura. «Ara hi poso el primer gris i... ¿ho veu? Ja es comença a veure». Té, com sempre, un punt miraculós. Ara no hi ha res. Ara hi ha Mercúria.
- Tribunals Una veïna de Sant Adrià s’enfronta a 25 anys de presó per matar la seva parella amb «118 ganivetades» simulant «un joc sexual»
- Carme Forcadell: "Sabíem que pagaríem un preu, però no que seria tan car"
- El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
- Canvis al litoral de la ciutat El Reial Club Marítim es traslladarà amb el World Trade Center el 2028
- De «no vull ser pare» a «superpare de l’any»: Bertín Osborne i la paternitat com a negoci
- Societat Tarragona instal·larà sensors per quantificar el flux de turistes i detectar possibles inundacions
- Festa Major La traductora i actriu Viviana de Salvador serà la pregonera de les Festes de Santa Tecla 2025 de Tarragona
- Batalla política entre les flames La directora de Protecció Civil es regira contra el PP per dir-li «piròmana»: «Aquells que no aporten que s’apartin»
- Espanya, en flames Els incendis baixen a 18, però vuit continuen amb flames molt virulentes
- Pagesia Els pagesos del Camp de Tarragona arrenquen els avellaners morts per la sequera i busquen conreus alternatius més resistents