El comerç d'eixos turístics creu que els nous horaris dels diumenges perjudicaran botigues i viatgers

Les patronals d'establiments del centre i vinculades al turisme rebutgen els criteris de Colau i l'acusen de castigar els motors econòmics de Barcelona

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb el pla 2016 de festius d'obertura comercial en zones turístiques acabat de sortir del forn, les patronals més favorables a obrir són crítiques i pessimistes respecte al seu èxit. L'Ajuntament de Barcelona el va anunciar com un acord “consensuat”. Les associacions integrades en Barcelona Oberta (des de Barna Centre, al passeig de Gràcia, Born, Rambla…) admeten que “era això o res”, davant la pressió del mateix equip de govern i del sector més tradicional del petit comerç, que aposta per descansar els diumenges. L'escissió segueix clara en el sector, però creixen les veus econòmiques que alerten del perill de pèrdua de competitivitat entre els grans destins turístics. Si és que Barcelona vol seguir estant entre ells.

La consultora Kreab ha celebrat un fòrum (que obre una sèrie) amb els màxims representants del comerç de la ciutat que defensen la modernització horària, però també ha comptat amb entitats més dividides com Comertia (que aglutina les cadenes de 'retail' familiars catalanes) o amb la veu del representant del petit comerç de Creu Coberta, a Sants. Al debat s'hi han sumat la patronal de pisos turístics Apartur, la directora d'Aguirre Newman, Anna Gener, el president del Gremi de Restauració, Pere Chias, i altres veus del món empresarial.

 Òbviament, el seu discurs és oposat al de la Fundació Barcelona Comerç, que prefereix mantenir el model tradicional de vendes i proximitat, basant-se en la conciliació familiar. Però l'altre bàndol ha tractat de fer públics els seus arguments sobre el que consideren “una mala gestió” del conflicte horari. Per Gabriel Jené, la decisió sobre el futur comercial de Barcelona està polititzada i viciada ja que part del sector està subvencionat pel consistori. Joan Oliveras, president de la Rambla, manté que “hi ha problemes estructurals en el sector”, molt atomitzat i que encara no ha encaixat els canvis d'hàbits de consum. “Hi ha qui enyora la Barcelona que desapareix i els que entreveuen la nova Barcelona i veuen amb perplexitat les decisions polítiques”, perquè “una de la poques eines contra les compres digitals és posar-se al dia i adaptar-se”, insisteix, abans que arribi “la desertització” per ser poc competitius.

PREOCUPA "EL MODEL BARCELONA"

 El vicepresident de Barna Centre, Javier Cottet, assumeix que el tema està liquidat a nivell polític, però preocupa “el model Barcelona”, “no s'entén que ens carreguem la imatge, és incomprensible no voler turistes ni entendre que l'IVA va a parar a les arques municipals i es necessita per a l'Estat del benestar”. Un altre cop, recriminacions generalitzades a Colau (aquestes sí unànimes en el sector) per la seva permissivitat del 'top manta'. “L'alcaldessa no pot estar en contra de tota l'economia productiva”, diu.

Chias recorda que en la restauració obrir en diumenge s'ha convertit en habitual, perquè el que mana és la demanda, i defensa “llibertat per a les activitats” com a reflex de la societat de consum. I des del sector immobiliari, Gener, d'Aguirre Newman insisteix en “les dades objectives sobre demanda de locals als eixos turístics, de lloguers i ocupació” per concloure que “el turisme es mou per determinades zones i vol comprar en diumenge”, sense que hagi d'alterar el moviment de la resta de barris. A Madrid, amb llibertat absoluta, només opta per obrir el centre. Per Gener, “la ciutat ha canviat, però el model comercial encara no”.

POR D'OBRIR

El temor expressat pels participants és que Amazon funciona les 24 hores, mentre que Barcelona posa fre als canvis. Per Marga Domingo, presidenta del comerç del Born, zones de petits venedors com el barri que comanda necessiten obrir en festius perquè és quan facturen la meitat de tota la setmana, acompanyats per l'ambient dels seus equipaments culturals i l'afluència no només de turistes estrangers, sinó d'altres comarques. “Cada dia hi ha més botigues obertes en diumenge al Born, amb por, però emparats pel decret del Govern”, que va recórrer la Generalitat.

 Enmig de la polèmica, Jené lamenta que la confusió castigarà els resultats, perquè els cinc diumenges autoritzats per l'ajuntament (al maig i l'octubre) són pocs i deixen l'estiu en desavantatge respecte a altres grans destins, amb solucions com una normativa diferenciada per a unitats turístiques a París. “Hi ha desconcert perquè ni els compradors saben quan s'obren ni ho entenen els mateixos treballadors”, destaca. Com a resultat, es deixaran d'ingressar molts diners, tenint en compte que l'estada mitjana a la ciutat és de 2,1 nits i sobretot d'escapades de cap de setmana. Oliveras també apunta als milions d'excursionistes que no hi pernocten però sí que hi vénen a passar el dia, moltes vegades un diumenge.

Comertia hi ha diferents sensibilitats respecte a aquest punt, però Joan Carles Calbet reclama buscar una solució que “eviti perdre turisme, sense fer mal a municipis pròxims”. “No podem anar a màxims perquè obrir més no és igual a augmentar la demanda”, però defensa un intermedi entre els màxims de Madrid i els mínims d'Euskadi.

CANVI D'HÀBITS

Notícies relacionades

La discreta implantació d'aquest any a Barcelona fa témer per més fuga de compradors no només a centres com La Roca Village (obert en festius) sinó al futur marc 'outlet' de Viladecans, apunta Luis Muñoz, gerent d'Amics del Passeig de Gràcia. I Suriñach adverteix que l'estudi realitzat fa tres anys per analitzar l'impacte d'un tipus d'obertures o un altre en festiu ha perdut vigència, perquè “el canvi d'hàbits ja s'ha produït” en un comerç cada vegada amb més pes 'on line'.

Una 'rara avis' és el cas de Creu Coberta, eix de barri però amb ubicació estratègica a prop de la Fira, on es podia obrir els diumenges d'obertura per a zones turístiques. Amalia Marco, gerent del centre comercial Arenas, assegura que l'estiu passat l'obertura en festius es va deixar notar amb força en moltes de les seves botigues.  Lluís Llanas, a Creu Coberta, emfatitza que no es pot “fer mal al comerç de barri, però cal replantejar-se com serà el comerç de proximitat perquè el model canvia”. I sobretot, cal reformular un turisme responsable i un comerç sensible respecte a això. Afegint llenya al foc, la directora del luxós One Ocean Port Vell, va assegurar que alguns dels milionaris clients que arriben en iot queden molt sorpresos al veure que no poden anar de compres un diumenge a la ciutat. Xeics, la milionària més rica d'Alemanya… va citar. I s'ho gastaran en una altra banda, es queixa. Precisament, el nou ajuntament és obertament contrari a la implantació d'aquesta marina d'elit, allunyada del model de ciutat que defensa.