¿On ha començat l'incendi que ha provocat el caos ferroviari?
L'estació fantasma de Bifurcació-Vilanova es va construir a finals dels anys 70, però mai es va posar en marxa
Un tuit dels Bombers de Barcelona a les 8.04 hores del matí informava que l'incendi i la posterior fumera que ha provocat el caos a la xarxa de trens de Barcelona s'havia produït a “l'antiga estació d'Arc de Triomf”.
Foc no elèctric. Extingit. Produït per acumulació de deixalles i altres materials a l'antiga estació d'Arc de Triomf.
— Bombers Barcelona (@BCN_Bombers) 9 de febrero de 2016
La qüestió és que, com a tal, a Barcelona no hi ha cap “antiga estació d'Arc de Triomf”. El lloc on ha tingut lloc l'incendi és, en realitat, un dels espais mítics dels fans de les estacions fantasma de Barcelona: l'estació mai oberta de Bifurcació-Vilanova, situada a la línia de Barcelona a Manresa, entre Arc de Triomf i el Clot, prop de la vella Estació del Nord i, sobretot, del Teatre Nacional de Catalunya.
La seva història es remunta als anys 60. El Pla d'Enllaços Ferroviaris de Barcelona del 1967 establia, entre moltes altres coses, el tancament de l'Estació del Nord i la construcció de dues estacions subterrànies: el Clot-Aragó i Barcelona-Vilanova. Així ho relatava la revista 'Vía Libre', en un exhaustiu article firmat per E. Pretel amb fotografies de Godoy: "Nova estació subterrània a Nord-Vilanova, que es construeix a l'emplaçament de l'actual de superfície. L'estació, de 300 metres de longitud, constarà de dues vies i substituirà el baixador de l'Arc del Triomf i l'estació actual de Vilanova, de manera que desapareixerà un gran obstacle per a l'ordenació urbana d'aquella zona".
ESTAT D'ABANDONAMENT
Notícies relacionadesEl cas és que l'estació del Clot-Aragó es va construir i va entrar en servei el desembre del 1972. En canvi, la de Vilanova no es va arribar a obrir mai per raons mai aclarides del tot, encara que tot indica que van ser les diferències entre Renfe i l'Ajuntament de Barcelona, que apostava per potenciar el baixador d'Arc de Triomf a l'estar situat a la zona que concentrava, llavors, la majoria de jutjats de la ciutat, segons relata l'usuari catalanfan67 al prestigiós fòrum ferroviari Forotrenes.com.
A finals dels anys 80, a causa de la reestructuració ferroviària de la Barcelona preolímpica, part de l'andana de l'estació va ser destruïda per fer una bifurcació a desnivell. Des d'aleshores, l'espai és un abocador en un alarmant estat d'abandonament, probablement una de les raons, si no la raó, de l'incendi que ha causat l'enèsim dia de caos a la xarxa ferroviària de la ciutat.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Successos La Policia Nacional busca a Catalunya 43 fugitius del crim organitzat internacional
- El trasllat de les pintures Illa respon a Azcón sobre les obres de Sixena: «Hauria d’agrair que el MNAC les hagi preservat. Si no, no existirien»
- Educació Carlos González, pediatre, sobre la desobediència dels teus fills: «El teu fill no somriu per desafiar-te quan el renyes»
- Successos Detinguts vuit joves per pintades i danys per uns 54.000 euros al Metro, a Renfe i a FGC a Barcelona
- Primeres hipòtesis L’home atropellat per un tren a Bellpuig (Lleida) fugia de l’incendi del prostíbul