ONADA DE VAGUES A TMB
Bus i metro es conjuren en el primer gran pols del transport públic a Colau
Els conductors prenen el relleu del suburbà i paren aquest dimecres amb el dubte sobre si assaltar o no el Mobile
L'ajuntament veu "voluntat d'entesa" en la negociació i promet fugir de "posicions immobilistes"
Cada matí és impredictible. Poden passar moltes coses; novetats a la feina, a la vida personal. Però hi ha certs elements que no es poden esquerdar perquè d'ells depèn la rutina ciutadana. Són petites coses que garanteixen l'engranatge de la ciutat. I el transport públic n'és una. Si falla, tot acostuma a anar tard i malament. Això ho sap bé la plantilla de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que, amb absoluta legalitat, no ha dubtat mai a usar el seu paper imprescindible en la societat per pressionar l'empresa en forma de vagues. Si a més s'acosta el congrés dels congressos, el Mobile World Congress, encara millor.
El bus pren el relleu del metro, que ha fet vaga aquest dimarts amb un seguiment del 65%, i aquest dimecres està convocat a aturar-se entre les 10 i les 16 hores amb serveis mínims del 20%. La història del transport subterrani i de superfície, però, s'ha d'explicar per separat, ja que el conveni col·lectiu és diferent (el de metro va vèncer el desembre del 2015, i el de bus, a finals del 2014). Coincideixen en la reivindicació dels seus drets laborals i en la manera de pressionar TMB, encara que no sempre han anat en la mateixa direcció.
El 2012 semblaven conjurats a paralitzar la cita mundial de la telefonia, però el metro va trencar la unitat i va arribar a un acord amb la direcció. El bus va seguir la batalla en solitari, fins que poques hores abans que la fira obrís les portes, en una assemblea de pel·lícula, va acceptar seguir negociant i va aixecar l'amenaça. La fira va tenir bus i metro, i els governs de Xavier Trias i Artur Mas van respirar.
El 2012, l'organitzador del Mobile El 2012, l'organitzador del Mobile ja va advertir que sense transport públic, el congrés corria perill
PARAULA DE HOFFMAN
Es repeteix la història, perquè el suburbà té convocades vagues de 24 hores els dies 22 i 24 de febrer, en ple Mobile. Això afectaria la línia 9, que s'inaugura el 12 de febrer i té estació al costat del recinte firal, tal com va exigir fa tres anys John Hoffman, president de GSMA, empresa organitzadora del congrés. El bus -o més ben dit, una part del seu comitè d'empresa- decidirà en pròximes assemblees si s'uneix o no a aquesta convocatòria del subterrani. Però l'historial de mobilitzacions convida a apostar pel 'sí'.
La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha recordat aquest dimarts que l'"escenari de vaga no és desitjable per a ningú, ni per a l'empresa, ni per als treballadors, ni per als ciutadans". Al matí ha rebut representants de la plantilla del metro, una trobada que ha qualificat de "positiva" però que a la pràctica no sembla haver tingut cap efecte en el conflicte laboral.
"Com a presidenta de TMB, "Com a presidenta de TMB, represento tant la direcció com els treballadors de l'empresa", assegura la regidora de Mobilitat
"He detectat bona voluntat d'entesa", ha resumit la regidora, que ha reclamat no portar el tema al camp de la política. Vidal ha admès que queda "molt camí per recórrer" i ha assegurat que el govern de Barcelona en Comú "fuig de posicions immobilistes". També ha defensat que com a presidenta de TMB, "representa tant a la direcció com els treballadors", declaració poc o gens habitual en algú que ocupa el seu càrrec.
SOU DELS DIRECTIUS
Sobre la transparència a l'empresa metropolitana de transports, la regidora ha avançat que "en pròximes dates hi haurà avanços importants". Responia a una pregunta sobre els sous dels directius de l'empresa, una informació per la que els sindicats fa anys que lluiten, ja que consideren que la congelació de sous de la plantilla ha vingut acompanyada d'increments en els càrrecs mitjans i alts. En aquest sentit, Vidal ha recordat que el conseller delegat de TMB té ara un sou un 40% inferior al de l'anterior mandat, i que el cost gerencial ha caigut un 30%. De les seves paraules, es dedueix que aquests salaris podrien sortir aviat a la llum.
Notícies relacionadesL'aturada parcial de metro que ha patit aquest dimarts a Barcelona entre les 10 i les 15 hores s'ha tancat sense incidències destacables, encara que ha provocat endarreriments de fins a mitja hora i grans aglomeracions en andanes i trens. Els usuaris han suportat amb resignació i paciència la vaga, tot i que molts d'ells no han pogut ocultar el seu malestar.
“Els ciutadans sempre hem de pagar dues vegades: per les molèsties que causen les aturades i pels costos del servei, que s'encarirà amb el pròxim conveni col·lectiu”, ha resumit Paco Egea, un veí de Barcelona que ha hagut de matinar més del que és habitual i sortir abans de la feina per pal·liar els previsibles endarreriments.
- LA INTRAHISTÒRIA DE LA CONTINUÏTAT DE XAVI El dia que Echevarría va emergir com a president del Barça
- CRISI HÍDRICA A CATALUNYA El final de l’emergència més a prop
- La recepta d’Erra "S’ha de tractar Aliança Catalana com Vox"
- Tones de deixalles en una zona protegida del Besòs
- HANDBOL El Barça torna a guanyar el PSG i segella la sisena Final Four seguida
- Cita amb les urnes Així pots deslliurar-te d’anar a la mesa electoral
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Camí de les urnes | Revisió dels sis reptes de país Un finançament que no convenç
- Camí de les urnes Aliança Catalana, el sobiranisme d’ultradreta
- Àgora Reforma de l’administració