Entrevista

Berni Álvarez, conseller d'Esports: "Estem orgullosos de poder dir que a Girona, a la Costa Brava, i a Catalunya es farà la millor Ryder de la història"

El conseller d'Esports de la Generalitat de Catalunya valora positivament l'arribada de la Ryder Cup a Catalunya, després de fer-se oficial que Caldes de Malavella serà la capital del golf mundial l'any 2031

Berni Álvarez, conseller de Esports de la Generalitat

Berni Álvarez, conseller de Esports de la Generalitat / Toni Albir

4
Es llegeix en minuts
Pau Cambronero

És un dia feliç?

Estem realment satisfets, molt contents. Creiem que ha sigut un camí llarg, gens fàcil, però en definitiva i el que tots volem és que tenim la Ryder a Girona i a Catalunya. A més a més, amb un model de molta sostenibilitat i amb molta part social. Aquest camí cap a la Ryder, que nosaltres anomenem Road to Ryder, començarà l’any 2026, i es veurà com l’impacte de la Ryder no només serà l’esdeveniment, sinó que hi hagi moltíssims fets al voltant de la competició. 

Les negociacions han estat complicades? Creu que l’anterior govern ho va deixar encarrilat?

No han estat fàcils. Quan vam arribar al govern ens vam trobar un document, una possibilitat, amb un acord del Consell de Ministres Espanyol del 2023. Volíem intentar tirar endavant i buscar un acord beneficiós per totes les parts. Creiem que hi havia una sèrie de coses que s'havien de retocar sí o sí, perquè arribés aquest desenllaç final i que la Ryder arribés a Girona el 2031. Tot això ha suposat una negociació, que no ha estat fàcil, però també he de dir que totes les parts implicades han tingut molt bona predisposició. Tot i que a vegades les exigències eren realment altes, hem arribat a bon port tot i estem orgullosos de poder dir que a Girona, a la Costa Brava, i a Catalunya es farà la millor Ryder de la història.

Posar d'acord a tantes parts no deu ser fàcil?

Tots els agents implicats, com Consell, com Diputació, com Turisme de Catalunya, com Generalitat, com inclús la part privada, hem volgut des del principi tenir molta voluntat i encaixar aquest trencaclosques perquè les condicions que nosaltres ficàvem damunt de la taula amb tot aquest Road to Ryder i amb el mateix esdeveniment encaixessin i fossin de manera satisfactòria per tothom. És a dir, que tothom estigués dins els seus marges de negociació, però també sempre amb aquestes premisses marcades per nosaltres. Aquesta part social, esportiva, i mediambiental van acabar marcant la negociació, juntament amb aquest camí cap a la Ryder. La Ryder Cup ha entès perfectament l'exigència de totes les parts, ha entès que nosaltres anàvem tots a una. Realment no ha estat fàcil, però ha sigut, per part de tothom, molt respectuosa i al final hem pogut arribar a un acord molt beneficiós per a tots els sectors. I el benefici és sobretot pel territori, perquè ens situa d'una manera molt clara al màxim nivell mundial d'esdeveniments esportius. A més a més, amb tot aquest afegit, fins i tot Ryder ens ha dit que mai havia tingut tantes exigències de la part social, mediambiental i esportiva prèvia a un esdeveniment.

Quants diners acabarà aportant la Generalitat?

Divendres es fa un acte públic i partir d'aleshores, també perquè amb la Ryder hem quedat així, començarem a donar molts més detalls del que és la relació contractual amb ells.

La Ryder Cup transcendeix l’àmbit esportiu. Per exemple, a l’edició del 2023, es diu que 270.000 persones van viatjar a Itàlia durant la setmana de la competició. Quin creu que serà l’impacte de la competició a les comarques gironines i a Catalunya?

Tenim els números de l'edició de Roma i tindrem els números de l'edició de Nova York d'aquest any, però ara mateix no és transcendent per a nosaltres posar-nos a valorar les possibles dades en l'àmbit d'assistència de públic. Ja sabem de per si que és un gran esdeveniment i que portarà gent. Sí que hem volgut posar en valor que és un turisme de qualitat, un turisme que visitarà tot el territori, a banda de la Costa Brava. Els efectes seran molt positius. S’ha de tenir en compte que molts actes previs a la Ryder es distribuiran pel territori. Moltes de les accions socials, que ja estan tancades als annexos amb aquesta relació contractual amb Ryder, també es faran a tot el territori. És a dir, que hem volgut que sigui un esdeveniment amb un epicentre com és la Costa Brava, però que serà un esdeveniment de país.

Notícies relacionades

El projecte, llargament reivindicat per institucions i entitats econòmiques, també ha rebut crítiques per part d'alguns sectors. Què els diria?

Jo els diria que l'autoexigència nostra i l'exigència que s’ha posat damunt de la taula perquè sigui un gran esdeveniment ha sigut molt alta. Volem que sigui el millor esdeveniment del 2031 a escala mundial. Pensem en totes les casuístiques i pensem en tothom que pot estar afectat. Econòmicament, queda clar, pel que fa a generar més llocs de feina. Socialment també tindrà efectes positius, i ambientalment, hem sigut molt exigents amb el que suposava que arribés la Ryder Cup. Això crec que ens dona, com a mínim, marge de seguretat per fer el millor esdeveniment possible, perquè hem fet el millor camí possible i perquè hem fet una negociació molt pensada amb totes les parts.

Temes:

Ryder Cup